THE INSIDER – 15 unknown stories about “De mysteriis dom Sathanas” by MAYHEM

0
276
Mayhem












Mayhem

Όποια πέτρα κι να σηκώσεις, που να σχετίζεται με το black metal, ο πρώτος δίσκος που θα βρεις από κάτω, είναι αναμφίβολα το “De mysteriis dom Sathanas” των MAYHEM. Θεωρείται σχεδόν καθολικά το κορυφαίο μαυρομεταλλικό album που έχει κυκλοφορήσει ποτέ, και όχι άδικα. Παρόλο που τελικά κυκλοφόρησε αφού το black metal είχε ήδη κάνει το μεγάλο «μπαμ», το DMDS αποτελεί ορόσημο τόσο του black metal, όσο και ολόκληρης της Νορβηγικής σκηνής. Κακά όμως τα ψέματα, τα κριτήρια που φούσκωσαν το μύθο, τόσο του ίδιου του δίσκου, όσο και της μπάντας, δεν ήταν αμιγώς μουσικά…

  • Η δημιουργία και η τελική κυκλοφορία του δίσκου πέρασε από σαράντα κύματα. Μπορεί να βρήκε τη θέση του στα ράφια των δισκοπωλείων στις 24 Μαΐου του 1994, αλλά η ηχογράφησή του είχε λάβει χώρα σχεδόν δύο χρόνια πίσω. Η δε σύνθεση των κομματιών τοποθετείται ακόμα πιο πίσω, τέλη του 1987, αρχές του 1988 και οι πρώτοι στίχοι έρχονται με την είσοδο του Dead στη μπάντα το 1988.
  • Το πρώτο κομμάτι που ηχογραφήθηκε επίσημα ήταν το “The freezing moon”, που παρέα με το “Carnage” συμπεριελήφθησαν στην συλλογή “Projections of a Stained Mind” της CBR Records. Αργότερα ο τίτλος έγινε σκέτο “Freezing Moon”. Το line-up που είχε τότε ηχογραφήσει το κομμάτι ήταν οι Euronymous (Øystein Aarseth), Hellhammer (Jan Axel Blomberg), Necrobutcher (Jørn Stubberud) και Dead (Per Yngve Ohlin).
  • Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν λίγο πολύ τους λόγους που ο δίσκος καθυστέρησε τελικά να δει το φως της ημέρας και δεν ήταν αμελητέα η σοβαρότητα των όσων μεσολάβησαν μέχρι την κυκλοφορία του. Το γεγονός εκείνο που “άνοιξε” τον χορό ήταν η αυτοκτονία του Dead τον Απρίλιο του 1991. Ο Euronymous ήταν ο πρώτος που βρήκε το νεκρό σώμα του Σουηδού αυτόχειρα, σε ένα σπίτι μέσα στο δάσος, κοντά στο Kråkstad, το οποίο χρησιμοποιούσε η μπάντα και για πρόβες. Πριν φωνάξει την αστυνομία, ο Euronymous πήγε μέχρι ένα κοντινό κατάστημα, αγόρασε μια φωτογραφική μηχανή μιας χρήσης, γύρισε πίσω στο σπίτι και απαθανάτισε το ιδιαίτερα βάναυσο θέαμα που αντίκρισε πρωτοπηγαίνοντας εκεί.
  • Ο Necrobutcher, μη μπορώντας να διαχειριστεί την αυτοκτονία του καλύτερου φίλου του κι εφόσον είχε μάθει από τον ίδιο τον Euronymous για τις φωτογραφίες που είχε τραβήξει, αφού απείλησε να τον δείρει, αλλά και να τον σκοτώσει, αηδιασμένος αποχώρησε από τη μπάντα, χωρίς εν τέλει να κάνει πράξη καμία από τις απειλές του.
  • Για να προχωρήσει η ηχογράφηση του ντεμπούτου των MAYHEM, ο Occultus (Stian Johanssen) προσελήφθη στη μπάντα έτσι ώστε να αναλάβει τόσο τα φωνητικά όσο και το μπάσο. Ωστόσο τα πράγματα μεταξύ του κυρίου αυτού και του Euronymous δεν πήγαν και πολύ καλά, με αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός μπάντας μετά από απειλή κατά της ζωής του, από τον ίδιο τον Euronymous. Για την ιστορία της υπόθεσης, ο Occultus ήταν ένας εκ των τριών συνιδρυτών του “Helvete” δισκάδικου, που όλοι γνωρίζουμε πως διατηρούσε εκείνη την εποχή ο Euronymous στο Oslo. Ο τρίτος συνιδρυτής ήταν ο Geir “Thrasher” Bratteli, αδερφός του Stig Bratteli, ο οποίος είχε παίξει drums κάποια φεγγάρια στους MORTEM, την πρώιμη μορφή των ARCTURUS.
  • Αφού ο Occultus δε στέριωσε για πολύ, ο Euronymous «επιστράτευσε» τον Attila Csihar των Ούγγρων TORMENTOR στα φωνητικά, τον Count Grishnackh (Kristian “Varg” Vikernes) των BURZUM στο μπάσο και τον Blackthorn (Snorre W. Ruch) των THORNS στις κιθάρες. Χωρίς τον τελευταίο που είχε περισσότερο ρόλο session, το κουαρτέτο των Euronymous, Hellhammer, Attila και Vikernes ηχογράφησαν κάπου στα τέλη 1992 και αρχές 1993 και μέσα σε τρεις μέρες το “De mysteriis dom Sathanas”. Οι ηχογραφήσεις έγιναν στο θρυλικό Grieg Hall στο Bergen, με τον θρυλικό επίσης Pytten πίσω από την κονσόλα.
  • Όσον αφορά τα credits του δίσκου τα πράγματα για πολλά χρόνια ήταν (και συνεχίζουν εν μέρει να είναι) συγκεχυμένα. Πέραν του Euronymous ο οποίος ήταν και ο κύριος συντελεστής του δίσκου, ο Dead είχε προλάβει να βάλει την υπογραφή του στους στίχους των “Funeral Fog”, “Freezing Moon”, “Buried by Time and Dust” and “Pagan Fears”. Ο Necrobutcher που είχε αποχωρήσει πριν από τις ηχογραφήσεις, υποστηρίζει πως είχε συνεισφέρει μουσικά στη σύνθεση των μισών περίπου κομματιών. Μάλιστα υποστήριζε πως αυτός και ο Dead είχαν γράψει το “Freezing Moon”, με τον Euronymous να συνεισφέρει μόνο ένα riff στο κομμάτι.
  • Συνεισφορά τελικά φαίνεται να είχε και ο Blackthorn. Πέραν το ότι το παίξιμό του, όπως το ακούσαμε στα δύο demo που κυκλοφόρησαν οι THORNS, επηρέασε καταλυτικά το παίξιμο του Euronymous (όπως και της μισής Νορβηγικής σκηνής βέβαια), σύμφωνα με τον ίδιο και τον Hellhammer, ο Snorre φέρεται να έχει συνεισφέρει κάποια riffs και να έχει ολοκληρώσει και κάποιους από τους στίχους του Dead. Οι πιο παρατηρητικοί, θα αναγνωρίσετε στο αρχικό riff του “From the Dark Past”, το κύριο riff του κομματιού “Lovely Children” των THORNS (ή του “Into the Promised Land” των STIGMA DIABOLICUM αν προτιμάτε…).
  • Ένα από τα σημεία αναφοράς του δίσκου είναι αναμφίβολα η απόκοσμες και ανατριχιαστικές ερμηνείες του Attila. Οι ψίθυροι, η πνιχτή και βραχνή εκφορά των λέξεων, οι τσιρίδες και το θεατρικό στοιχείο που εξέπνεε ο τρόπος που ερμήνευε στο “De mysteriis dom sathanas” ήταν σε αντιδιαστολή με τα τυπικά black metal φωνητικά, και αποτέλεσε αίτιο αντιπαράθεσης για αρκετό κόσμο. Πριν τις ηχογραφήσεις ο Euronymous είχε στείλει κάποια demo στον Attila, με φωνητικά των Dead and Maniac. Στο studio όταν συναντήθηκαν, ο Attila πρότεινε στον Euronymous να δοκιμάσουν σε κάποια σημεία αυτού του είδους των φωνητικών, τα οποία τελικά άρεσαν τόσο πολύ στον Euronymous που αποφάσισε όλα τα φωνητικά του δίσκου να γίνουν με αυτόν τον τρόπο.
  • Η αυτοκτονία του Dead, οι αλλαγές των μελών, η άθλια οικονομική κατάσταση των μελών της μπάντας ήταν μερικοί μόνο από τους λόγους που πήγαν πίσω την κυκλοφορία του DMDS. Από κάποια φάση και μετά ο Euronymous δεν είχε σαν προτεραιότητα την μπάντα, με αποτέλεσμα να αφιερώνεται περισσότερο στο πως θα απογειώσει το status της Νορβηγικής black metal σκηνής. Η έντονη δραστηριοποίησή του με το δισκάδικο Helvete, αλλά και με τη Deathlike Silence Productions, η οποία έδρευε στο Helvete και κυκλοφορούσε δουλειές άλλων black metal συγκροτημάτων, έτρωγε πολύ από το χρόνο του Euronymous, εις βάρος των MAYHEM και της κυκλοφορίας του ντεμπούτου τους.
  • Η ολοένα αυξανόμενη εμπλοκή του Vikernes στα εκτός μπάντας σχέδια του Euronymous έφερε πολλές εντάσεις μεταξύ των δύο, με τραγικό αποτέλεσμα τη δολοφονία του δεύτερου από τον Vikernes, τον Αύγουστο του 1993. Για αυτή του την πράξη ο Vikernes ως γνωστόν, καταδικάστηκε σε 21 χρόνια φυλάκισης. Ο Blackthorn καταδικάστηκε σε 8 χρόνια φυλάκισης για συνέργεια στο φόνο.
  • Στην κηδεία του Euronymous, ο Hellhammer και ο Necrobutcher αποφάσισαν πως έπρεπε να συνεχίζουν τη μπάντα και να κυκλοφορήσουν εν τέλει το έτοιμο “De mysteriis dom Sathanas”. Οι γονείς του Euronymous ζήτησαν να σβηστούν τα μέρη του μπάσου που είχε παίξει ο Vikernes και να επανηχογραφηθούν από τον Necrobutcher, ο οποίος και συμφώνησε. Μετά από πολλά χρόνια μάθαμε από τον ίδιο πως ουδέποτε έκανε κάτι τέτοιο, με αποτέλεσμα να ακούμε στο ίδιο δίσκο τόσο το θύμα, όσο και τον θύτη.
  • Στο “De mysteriis dom Sathanas” ακούμε το θρυλικό drum kit του Hellhammer, ένα Pearl Super Pro GLX του 1982, το οποίο είχε επίσης χρησιμοποιηθεί σε ηχογραφήσεις των BURZUM (τα δύο πρώτα albums), ARCTURUS (“Aspera Hiems Symfonia”), DARKTHRONE, ENSLAVED (επίσης τα δύο πρώτα) και EMPEROR (“In the Nightside Eclipse”).
  • Το συγκεκριμένο drumkit αγόρασε από τον Hellhammer, ο Frost (Kjetil Haraldstad) των SATYRICON και χρησιμοποίησε (κυρίως στο studio) στους περισσότερους δίσκους των SATYRICON, αλλά και στο “Liberation” των 1349.
  • Ο τίτλος του δίσκου ήταν εμπνευσμένος από τον Dead, τον οποίο είχε αντλήσει από ένα αποκρυφιστικό βιβλίο που είχε διαβάσει. Ο τίτλος είναι στα λατινικά και αποδίδεται ως «Τα μυστήρια του Κύριου Σατανά».

Θανάσης Μπόγρης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here