THE INSIDER – Unknown stories about “Rising” by RAINBOW

0
334
Rainbow

Rainbow

Να και η σειρά του “Rising” που θεωρείται μέχρι και σήμερα ως το κορυφαίο άλμπουμ των RAINBOW και ως ένα από τα κορυφαία heavy/rock άλμπουμ όλων των εποχών. Αυτή βέβαια είναι η γενικότερη εικόνα, αλλά δεν συμπίπτει και εντελώς με την άποψη που έχουν οι δημιουργοί του. Θα τα διαβάσετε παρακάτω. Από την άλλη όμως η μεγάλη μερίδα των οπαδών το θεωρεί κορυφή και ποιος θα αλλάξει αυτήν την άποψη 45 ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του; Κανείς. Προσωπική άποψη είναι πως το “Rising” σε ένα τεράστιο βαθμό, χρωστά την φήμη του στο αιώνιο  “Stargazer”,  στο “Tarot woman”, λιγότερο στο “A light in the black”, στο γενικότερο σκοτεινό ύφος του, αλλά και μη γελάσετε αλήθεια είναι, στο επιβλητικό, επικό και καταπληκτικό εξώφυλλο του. Περισσότερο σύμβολο θα το χαρακτήριζα παρά εξώφυλλο και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία! Τα υπόλοιπα τραγούδια που περιέχει (“Starstruck”, “Run with the wolf”, “Do you close your eyes”) είναι απλά καλά και τίποτα παραπάνω, ενώ εάν ήταν πχ στο “Long live rock n’ roll” κανείς δεν τους είχε δώσει και πολύ σημασία. Αλλά τα τρία προαναφερόμενα (συν το εξώφυλλο) είναι και παραμένουν τα στοιχεία που έδεσαν και θεμελίωσαν την τεράστια φήμη και αποδοχή του “Rising”. Κάποια στιγμή θα πρέπει να διαλέξουμε στρατόπεδο όμως, αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές και ειλικρινείς με τους εαυτούς μας ή θα συμφωνούμε διαρκώς με τα Ιερά και Όσια της μουσικής μας, μην τολμώντας να εκφράσουμε την άποψή μας. Ούτως ή αλλιώς ένα άλμπουμ που περιέχει ένα τραγούδι όπως το “Stargazer” δεν μπορεί παρά μείνει στην ιστορία. Πάμε να μπούμε λίγο στα παρασκήνια του άλμπουμ και να δούμε μερικές λεπτομέρειες σχετικά με αυτό!     

  • Όλοι αναγνωρίζουν ότι το “Rising” έχει ένα εντυπωσιακό εξώφυλλο, από τα καλύτερα που έχουμε δει. Ποιος είναι όμως ο δημιουργός του; Ο Ken Kelly, ένας από του καλύτερους Αμερικάνους σχεδιαστές κόμικ, υπεύθυνος για αμέτρητα εξώφυλλα σε περιοδικά και μορφές ηρώων όπως ο Conan, Tarzan και η Vampirella ανάμεσα σε άλλους!  Έχει κάνει εξώφυλλα και για άλλες μπάντες όπως οι KISS, των οποίων μάλιστα σχεδίασε και το original εξώφυλλο για το “Destroyer” το οποίο είναι τόσο καλό που αποφάσισε και το κράτησε για τον εαυτό του και μέχρι σήμερα δεν έχει δημοσιευτεί πουθενά! Επίσης πολλά από τα εξώφυλλα των MANOWAR είναι δικές του δημιουργίες. Όσον αφορά το “Rising” θεωρεί πως είναι από τα πιο «εύκολα» εξώφυλλά που έχει κάνει ποτέ κι αυτό γιατί ο Blackmore ήξερε ακριβώς τι να ζητήσει από αυτόν και τι ακριβώς ήθελε. 
  • Toney Carey. Η πρώτη του επαγγελματική δουλειά ήταν με τους RAINBOW. Απόφοιτος του περίφημου The Julliard School, η μοίρα τον έφερε στα χέρια του Ritchie Blackmore πράγμα που για τον άπειρο πληκτρά τότε αποτέλεσε μια πικρή εμπειρία. Γενικότερα η πίεση που ένιωσε κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων αλλά και οι ατελείωτες πλάκες που του έκανε, τον οδήγησαν στην κυριολεξία να σηκωθεί να φύγει από την μπάντα και να μην θέλει να ξανακούσει για αυτή. Γενικά ο Carey ήταν τύπος που δε γούσταρε και πολύ το heavy/rock των RAINBOW αλλά για επαγγελματικούς λόγους δέχτηκε τη θέση. Όταν αποχώρησε οριστικά από αυτούς  (τον φώναξαν ξανά για να τελειώσει το “Long live rock n’ roll”), άρχισε κατευθείαν να ασχολείται με την προσωπική του καριέρα, η οποία αποδείχτηκε εξαιρετικά πετυχημένη τόσο με τα προσωπικά του άλμπουμ όσο και με το project PLANET P που έφτιαξε. Μάλιστα το 1984 το single “Why me?” γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία στα charts και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού και στην Ιαπωνία, ενώ στην Αμερική έφτασε μέχρι το νο1!  Ο Carey έχει στο ρεπερτόριο σήμερα του πάνω από 30 προσωπικά άλμπουμ, συμμετοχές σε ηχογραφήσεις πολλών και σπουδαίων pop και rock καλλιτεχνών, μουσική επιμέλεια τηλεοπτικών παραγωγών και συνεργασίες μέχρι και με τον  Justin Bieber!
  • Toney Carey συνέχεια…  O Blackmore πέρα από τις άσχημες πλάκες που του έκανε, τον εκτιμούσε πολύ ως μουσικό, αλλά έβρισκε ότι επειδή ακόμα τότε ήταν μικρός δεν είχε την απαραίτητη πειθαρχία και υπομονή. Το εισαγωγικό μέρος του “Tarot woman”, προέκυψε από ένα jam που έκαναν οι δύο τους και ενώ ο Blackmore είπε στον Carey να κρατήσει από που μόλις είχε παίξει, αυτός επέμενε πως δεν υπάρχει λόγος γιατί θα έγραφε κάτι καλύτερο.  Έτσι όλη μέρα προσπαθούσανε να βρούνε μια μελωδία πιο εντυπωσιακή αλλά δε τα καταφέρνανε και ο -όχι και τόσο υπομονετικός- αγαπημένος μας κιθαρίστας, άρχισε να παίρνει ανάποδες …στροφές. Στο τέλος είπε: «Πάλι καλά που είχα πει κρυφά στον μηχανικό ήχου, να γράφει τα πάντα στην κονσόλα, άσχετα τι έλεγε ο Toney..» Και έτσι έμεινε η εισαγωγή του “Tarot woman” ως τη γνωρίζουμε μέχρι και σήμερα.  
  • Επίσης αφού είχαν πια χωρίσει οι δρόμοι τους και άκουσε τα προσωπικά project του Carey, είπε ότι δεν περίμενε ότι είχε τόσο καλή φωνή και εάν το γνώριζε τα χρόνια που συνεργαζόντουσαν σίγουρα θα του είχε προτείνει κάτι ανάλογο να κάνουν και στους RAINBOW! 
  • Το 1974-75 αυτός ο καλός άνθρωπος, ο Carey, ήταν σε μια μπάντα με την οποία δεν κατάφεραν επί της ουσίας (παρά το γεγονός πως είχαν δισκογραφικό συμβόλαιο) να ηχογραφήσουν κάτι ουσιαστικό. Γιατί το λέω τώρα αυτό θα μου πείτε.. Για τον απλό λόγο πως μαζί του την ίδια μπάντα ήταν οι …Jeff Porcaro και David Paitch! Οι οποίοι ακολούθως σχημάτισαν κάποιους TOTO, αν θυμάμαι καλά..!
  • Ένας από τους λίγους ανθρώπους που πραγματικά συμπαθούσε ο φίλος μας ο Blackmore είναι ο εκλιπών μπασίστας Jimmy Bain. Το θεωρούσε πολύ εύστροφο και με εξαιρετικό χιούμορ, πέρα από τις μουσικές του ικανότητες οι οποίες τον ικανοποιούσαν στο έπακρο. Το μόνο πρόβλημα που είχε μαζί του ήταν …εξωγηπεδικό   και είχε να κάνει με τη χρήση ουσιών και την κατανάλωση πολύ ποτού στην οποία συχνά πυκνά αναλώνονταν ο φίλος μας ο Bain, αλλά ποτέ κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων. Όλες τις καταχρήσεις τις έκανε μόνο όταν η μπάντα ήταν στον δρόμο για συναυλίες. 
  • Fergie. Τεχνικός κιθάρας που δούλευε εκείνα τα χρόνια με τον Blackmore. Όταν είδε πως ο Man in Black δεν άντεχε και πολύ-πολύ τον μπασίστα των Elf, Graig Gruber και τον έδιωξε, πήρε τηλέφωνο τον Bain ο οποίος εκείνο τον χρονικό διάστημα ήταν στο L.A. Αφού του εξήγησε τι τον ήθελε, κατόπιν μίλησε μαζί του ο ίδιος ο Blackmore. Τον ρώτησε πότε και πού παίζει, με την μπάντα που ήταν τότε ο Bain, του έδωσε όλες τις λεπτομέρειες,  ο Blackmore του απάντησε ότι θα πετούσε από την Αγγλία για να έρθει να τον δει live. O Bain δεν πήρε και πολύ σοβαρά την όλη φάση, βασικά δεν πίστεψε πως ο Blackmore θα έκανε ολόκληρο ταξίδι για να τον συναντήσει. Πήγε λοιπόν να κάνει τις συναυλίες του, σε ένα club όπως ήταν προγραμματισμένο από τις οποίες όπως ο ίδιος λέει, έμεινε απογοητευμένος από την απόδοση των υπολοίπων μουσικών που ήταν μαζί του, όταν ξαφνικά είδε μπροστά του τους Dio, Blackmore, Fergie και κάποιους άλλους από το προσωπικό των RAINBOW. Επειδή ήταν πολύ κακή η συναυλία που μόλις είχαν δώσει, ντράπηκε και ζήτησε συγνώμη για αυτό που μόλις είχαν δει ο Blackmore και η παρέα του. Τότε λέει γύρισε ο Blackmore και του είπε: «Μη ζητάς συγνώμη, γιατί ήταν όντως τόσο χάλια οι άλλοι που σε έκαναν να δείχνεις πραγματικά πολύ καλός»!!! Και έτσι αποφάσισε να του δώσει την ευκαιρία να μπει στους RAINBOW!
  • To “Rising” σύμφωνα με όλους όσους συμμετείχαν σε αυτό, επί της ουσίας ήταν μια συνολική συνθετική δουλειά γιατί όλοι έβαλαν το λιθαράκι τους για να δημιουργηθεί. Ποιοι όμως πήραν τα συνθετικά credits αποκλειστικά; Φυσικά μόνο Blackmore & Dio… Τα σχόλια δικά σας.. 
  • Στο “Run with the wolf” ο Cozy Powell, σύμφωνα με ίδιο φυσικά, ακολούθησε ακριβώς τις τακτικές και τις μεθόδους που ακολουθούσε στο παίξιμο του ο Jason Bonham, κάτι που γενικά δεν άρεσε καθόλου στον Dio και το σχολίαζε αρνητικά. Ευτυχώς, έλεγε ο μεγάλος κοντός, ο Cozy στα live δεν έκανε τα ίδια πράγματα! 
  • Το ξέρετε πως οι Dio και Powell δεν είχαν καθόλου καλές σχέσεις έτσι; Είναι περίφημη η γνωστή ατάκα του Powel όταν χρόνια αργότερα ήταν να συνεργαστούν ξανά στους BLACK SABBATH που είπε στον Iommi «Εγώ με αυτόν το κοντό πίθηκο δεν δουλεύω μαζί!» Βέβαια με ένα extra bonus πρέπει να το θέμα να είχε λυθεί, αλλά το ατύχημα με το άλογο που είχε τελικά «έδωσε» τη λύση και κανένας από τους δυο δεν βρέθηκε στην δυσάρεστη θέση να ανεχτεί για ακόμα μια φορά ο ένας τον άλλον.
  • Miriam.. ή αλλιώς “Lady starstruck” όπως της είχαν κολλήσει ως παρατσούκλι τα μέλη των RAINBOW. Για αυτή την κοπέλα από την Γαλλία,  γράφτηκε το σχεδόν ομώνυμο τραγούδι. Ήταν μια 18χρονη η οποία σαν φάντασμα ακολουθούσε τον Blackmore σχεδόν παντού μέχρι που ο τελευταίος φρίκαρε όταν την είδε να κόβει βόλτες στον κήπο του σπιτιού του, να περιδιαβαίνει αγγίζοντας τους τοίχους και να κρύβεται πίσω από θάμνους! Ο Blackmore είχε τότε δυο σκυλιά, τα οποία δεν ήταν επιθετικά, αλλά αντιθέτως πολύ παιχνιδιάρικα. Όπως λέει,  τα άφησε ελεύθερα και αυτά έτρεξαν ολοταχώς προς το μέρος της Miriam για της παίξουν! Το κορίτσι όμως δεν το είδε και με πολύ καλό μάτι  τον καλπασμό των σκύλων προς το μέρος της, τρόμαξε και έφυγε ουρλιάζοντας από τον φόβο της! Από τότε… ούτε φωνή, ούτε ακρόαση! 
  • “Stargazer”  περίφημο…  Ένα εκ των κορυφαίων heavy metal ασμάτων. Γραμμένο με το νου στο “Kashmir” των LED ZEPPELIN, η έκδοση που ακούμε στο άλμπουμ  και όμως δεν είναι η τελική και ολοκληρωμένη. Η ολοκληρωμένη έκδοση τελείωνε με σόλο από βιολί από έναν Τσιγγάνο καλλιτέχνη. Τι συνέβη όμως; Όταν ο φτωχός έπαιξε το δικό του σόλο στο outro του κομματιού, δεν το έγραψαν γιατί σύμφωνα με τον Blackmore τελείωσε η ταινία και κανείς δε το είχε προσέξει…  Ουδέν σχόλιον!
  • Πρώτος τίτλος του “A light in the black”, ήταν το “Coming home” αλλά το άλλαξαν γιατί έβρισκαν πολύ κοινότυπο τον τίτλο! 
  • “A light in the black” πάλι. Τραγούδι – βάσανο για τον Ronnie James Dio, τόσο μουσικά όσο και στιχουργικά. Δεν του άρεσαν καθόλου τα διάφορα solo στην μέση του κομματιού και θεωρούσε υπερβολική την διάρκεια του. Δεν του άρεσε επίσης, το ότι δεν υπήρξε πολύς χώρος για τα φωνητικά και όπως ο ίδιος αναφέρει για τους στίχους «Τους έγραψα απλά γιατί έπρεπε να γράψω κάτι και σε καμία περίπτωση δεν είναι οι αγαπημένοι μου»! Το χαρακτήριζε ως τραγούδι-εξάσκηση για τους μουσικούς, αλλά από εκεί και πέρα καθόλου ενδιαφέρον! 
  • Τώρα μπορεί να σας στεναχωρώ, αλλά ο καλός μας Dio, όλο το “Rising” το θεωρούσε «ερασιτεχνικό» γιατί οι Blackmore, Carey, Powell πήραν πολύ «χώρο» στα τραγούδια και δεν είχε την μουσική ισορροπία του πρώτου τους άλμπουμ. Επίσης δεν του άρεσε η διάρκεια τόσο του “Stargazer” όσο και του “A light in the black” φυσικά. 
  • Γκρίνια, γκρίνια… αλλά το άλμπουμ με διάρκεια μόλις 33:43’’ συνολικά λεπτά, ίσα ίσα τηρούσε την minimum προδιαγραφή διάρκειας  για να μπορεί να αποτυπωθεί σε 12’’ βινύλιο! 
  • Ακριβώς αντίθετη άποψη έχει ο Toney Carey ο οποίος για ακριβώς τους ίδιους λόγους θεωρεί την β’ πλευρά με τα “Stargazer”, “A light in the black” εξαιρετικά ενδιαφέρουσα γιατί μπόρεσε αναπτύξει τα πλήκτρα του μέσα στην δομή των τραγουδιών, ενώ θαύμαζε απεριόριστα τη δίκαση του Cozy Powell. 
  • Ο Cozy Powell όταν έκαναν πρόβες και θεωρούσε πως ο Carey το παράκανε με τα πλήκτρα, του πετούσε τα drums sticks με δύναμη αντί να του πει να σταματήσει. Ο Carey αναπολεί πως ναι μεν τα πετούσε με δύναμη αλλά όχι πάνω του για να τον  χτυπήσει. «Τα πετούσε γύρω μου και γελούσαμε. Έφτασα στο σημείο να παίζω πλήκτρα και γύρω μου να …πετάνε drums sticks»
  • Long Beach Arena αρχές του 1976. O Blacmore ψιλοβαριέται, και παίρνει όλη την μπάντα να πάνε να δούνε μια συναυλία ενός άλλου συγκροτήματος. Ποιοι ήταν; Μα οι DEEP PURPLE με τον Tommy Bolin στην κιθάρα φυσικά!  Θυμάται ο Carey: «Καθόμασταν πρώτη σειρά σαν τα σχολιαρόπαιδα και είδαμε όλο το live. Ήταν κάπως άβολο αλλά κανείς δεν είπε κουβέντα, κανείς δεν ενοχλήθηκε και όλα κύλησαν πολύ ομαλά… περίεργα ομαλά»

Δημήτρης Σειρηνάκης 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here