
«Πόσα αντίτυπα έχει πουλήσει το συγκρότημα; Από ποια εταιρεία κυκλοφορεί το άλμπουμ; Παίζει μέσα κανένας γνωστός;». Ερωτήματα που τουλάχιστον εδώ, δεν υφίστανται. Και δεν υφίστανται, διότι πολύ απλά, δε μας ενδιαφέρουν οι απαντήσεις τους. Η ποιότητα στη μουσική είναι αυτό που μας ενδιαφέρει. Το να ανακαλύπτει κανείς νέες αγαπημένες μπάντες εκεί που δεν το περιμένει, θα αποτελεί πάντα, εκτός από μεγάλη ικανοποίηση, την πλέον ευχάριστη πρόκληση, καθώς κι εμείς είμαστε πρωτίστως οπαδοί. Σε μια στήλη λοιπόν όπου τα «αδηφάγα» αυτιά των ολοένα και αυξανόμενων φίλων της δεν έχουν σύνορα, έτσι κι εμείς θα προσπαθούμε κάθε φορά να παρουσιάζουμε τη μεγαλύτερη δυνατή γκάμα ήχων και συγκροτημάτων. Άλλωστε, κανένα best seller δε θα υπήρχε, αν δεν υπήρχε η σκηνή του UNDERGROUND.

ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ/ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ: BLACKBRAID
ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΣΚΟΥ: “BLACKBRAID ΙΙΙ”
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Independent
ΣΥΝΘΕΣΗ:
Sgah’gahsowáh – Τα πάντα
LIVE BAND:
Sgah’gahsowáh – Φωνητικά, κιθάρα
David Meredith – Μπάσο
Eduardo Mora – Κιθάρα
Johnny Valles – Τύμπανα
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ:
Official site
Bandcamp
Instagram
Spotify
YouTube
Στο ολοένα και πιο πολυποίκιλο τοπίο του σύγχρονου black metal, το όνομα BLACKBRAID έχει ήδη χαράξει τη δική του, ξεχωριστή διαδρομή μέσα σε ελάχιστα χρόνια. Το one-man project του Sgah’gahsowáh, που αντλεί έμπνευση από την κουλτούρα και την πνευματικότητα των ιθαγενών της Βόρειας Αμερικής, επιστρέφει με το “Blackbraid III” για να επιβεβαιώσει ότι η δύναμή του δεν έγκειται απλώς στην ωμή επιθετικότητα, αλλά στην ικανότητα να υφαίνει αφηγήσεις βαθιάς παράδοσης και προσωπικής ταυτότητας μέσα από την ατμοσφαιρική σκοτεινότητα του black metal. Αν τα δύο πρώτα άλμπουμ σύστησαν έναν δημιουργό με ξεκάθαρο όραμα και πρωτότυπη θεματική, το τρίτο έργο του μοιάζει με έναν ώριμο και πυκνό καμβά, όπου η μουσική γίνεται φορέας μνήμης, πνευματικής αναζήτησης και φυσικής αγριότητας.

Από τις πρώτες νότες, ο δίσκος αποπνέει μια αίσθηση τελετουργίας. Δεν πρόκειται για την επιτηδευμένη θεατρικότητα που συναντάμε συχνά στο είδος, αλλά για μια ειλικρινή και βιωματική έκφραση, όπου κάθε riff, κάθε ρυθμική κορύφωση και κάθε ψίθυρος ατμόσφαιρας λειτουργεί σαν κομμάτι μιας αρχέγονης αφήγησης. Ο Sgah’gahsowáh παίζει με την ένταση, υφαίνοντας περάσματα αργά και σχεδόν υπνωτικά, που μετατρέπονται σε καταιγιστικές εκρήξεις, σαν να θέλει να μιμηθεί τον τρόπο που η φύση εναλλάσσεται από την ηρεμία στην καταιγίδα. Το “Blackbraid III” δεν είναι απλώς μια συλλογή τραγουδιών, αλλά ένα συνεχές μουσικό ταξίδι όπου η folk αίσθηση, οι παραδοσιακές μελωδίες και η αιχμηρή black metal ορμή στέκονται ισότιμα, χωρίς να επισκιάζει η μία την άλλη.
Η παραγωγή του άλμπουμ δείχνει την αυξανόμενη αυτοπεποίθηση του δημιουργού. Ενώ το ακατέργαστο στοιχείο παραμένει κάτι που είναι θεμελιώδες στην αισθητική των BLACKBRAID, η μίξη αφήνει τον απαραίτητο χώρο ώστε να αναπνέουν τα ατμοσφαιρικά στρώματα και να ξεχωρίζουν οι πολυεπίπεδες κιθάρες. Το αποτέλεσμα είναι ένας ήχος που ισορροπεί ανάμεσα στην τραχιά ένταση και στη διάφανη καθαρότητα, επιτρέποντας στον ακροατή να βυθιστεί πλήρως στο σύμπαν του δίσκου. Η folk υφή λειτουργεί όχι σαν στολίδι, αλλά σαν οργανικό μέρος της αφήγησης ενώ η μουσική φέρνει στο νου φωτιές σε δάση, παγωμένα ποτάμια και το άγγιγμα του ανέμου στα βουνά, εικόνες που ανήκουν όχι μόνο στη γεωγραφία της βόρειας Αμερικής, αλλά και στην ψυχή ενός λαού.
Το “Blackbraid III” είναι, τελικά, κάτι περισσότερο από ένα ακόμη κεφάλαιο στην πορεία ενός καλλιτέχνη που ανεβαίνει γοργά. Είναι η απόδειξη ότι η black metal σκηνή εξακολουθεί να έχει χώρο για ειλικρίνεια, για φωνές που αντλούν έμπνευση από την ταυτότητα και την παράδοση χωρίς να εγκλωβίζονται σε αναχρονισμούς. Ο Sgah’gahsowáh δείχνει ότι μπορεί να μιλήσει για τη φύση, την ιστορία και την πνευματικότητα των ιθαγενών όχι μέσα από διδακτισμό, αλλά μέσα από τη δύναμη της τέχνης του. Αυτός ο δίσκος δεν προσπαθεί να ευχαριστήσει όλες τις πλευρές, ούτε να προσαρμοστεί στις εμπορικές απαιτήσεις. Αντίθετα, καλεί τον ακροατή να αφήσει πίσω τον κόσμο που ξέρει και να βαδίσει σε μονοπάτια παλαιά όσο και η γη. Και σε αυτήν τη διαδρομή, το “Blackbraid III” στέκεται σαν ένας περήφανος, επιβλητικός λίθος μνήμης και αντίστασης, που αντηχεί στον χρόνο.
Κάποια στοιχεία της μουσικής στην τρίτη απόπειρα του αγαπημένου όσο και παράξενου σε περιπτώσεις Αμερικανού, ίσως φέρει στο νου σχήματα που καθόρισαν την σκηνή, φυσικό δεν είναι; Όλοι έχουν τις επιρροές τους, αλλά το θέμα είναι η συνεχής και ασταμάτητη εξέλιξη. Και εδώ φυσικά και υπάρχει.
(8,5 / 10)
Φανούρης Εξηνταβελόνης

ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ/ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ: SYRINX
ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΣΚΟΥ: “Time out of place”
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Ocula Records
ΣΥΝΘΕΣΗ:
JP Abboud – Φωνητικά
Bobby Shock – Μπάσο, moog Taurus, minimoog, oberheim matrix
Graham McGee – Κιθάρες, moog Taurus, little phatty, minimoog, oberheim OB-X, β’ φωνητικά
Seth Lyon – Τύμπανα, κρουστά
ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ:
Lady Chanelle – Β’ φωνητικά
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ:
Bandcamp
Facebook
Instagram
YouTube
“We are the priests of the temples of Syrinx, all the gifts of life are held within our walls…”
Μα τώρα πες μου, γίνεται να σκεφτεί κανείς κάτι άλλο από τους Καναδούς RUSH και το “2112”, όταν βλέπει τη λέξη “Syrinx”; Προσωπικά, αδυνατώ! Αν λοιπόν αδυνατώ εγώ, πως γίνεται να μείνει ανεπηρέαστος ένας Καναδός, από τη Βρετανική Κολούμπια; Από εκεί λοιπόν μας έρχονται οι SYRINX, project του πολυπράγμονος Graham McGee, ενός μουσικού που πιθανόν να έχεις ακουστά κυρίως από τους FUNERAL CIRCLE, καθώς και από το πέρασμά του από τις τάξεις των SPELL, STRYKER και LUNG FLOWER.
Όχι πολλά χρόνια πριν, ο McGee ένιωσε την ανάγκη να εκφραστεί με έναν διαφορετικό, πιο προοδευτικό τρόπο. Άμεσο συνοδοιπόρο στο νέο του όραμα, βρήκε στο πρόσωπο του συνεργάτη του, στους FUNERAL CIRCLE, Jean-Pierre Abboud, τον οποίο γνωρίζουν ακόμη καλύτερα οι οπαδοί του παραδοσιακού heavy metal, λόγω TRAVELER και GATEKEEPER. Για τη θέση του μπασίστα επιστρατεύτηκε ο Evan Findlay και για την αντίστοιχη του drummer, ο Al Lester των SPELL και BLOOD STAR.

Με αυτήν την σύνθεση, κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο “Embrace the Dark – Seek the Light” (2019), το EP “Mermaids & Narwals” (2020) και έδειξαν πως ο ιδιαίτερος ήχος τους, μπορούσε να βρει ανταπόκριση στους «κόλπους» των απανταχού underground progsters. Δυστυχώς όμως, ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισε ο McGee, που συνέπεσε με την περίοδο του Covid, έβαλε στον «πάγο» τους SYRINX για κάποια χρόνια, για να έρθει και η ταυτόχρονη σχεδόν αποχώρηση των Lester και Findlay να ολοκληρώσει την ατυχία και να θέσει την υπόστασή τους εν αμφιβόλω…
Να όμως που οι δυσκολίες είναι για να ξεπερνιούνται! Ο McGee πέρασε τον «σκόπελο», ανέκαμψε και οι SYRINX επανέρχονται ακόμη πιο δυνατοί, με νέο line up, τον Abboud σταθερό στο μικρόφωνο και ένα εξαίρετο δίδυμο στο rhythm section: Οι Seth Lyon και Bobby Shock ομολογώ πως μέχρι τώρα μου ήταν παντελώς άγνωστοι, αλλά εφεξής θα τους παρακολουθώ στενά, γιατί με την απόδοσή τους, ανεβάζουν τη μπάντα ακόμη ψηλότερα σε επίπεδο, από το έτσι κι αλλιώς υψηλό στο οποίο βρισκόταν!
Το “Time out of place” είναι το αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής «σύζευξης» των τεσσάρων αυτών ικανότατων μουσικών. Το περιεχόμενό του, παραπάνω από απλά «ενδιαφέρον». Οι SYRINX τιμούν την καταγωγή και το όνομά τους και με το παραπάνω, έχοντας σαν πρώτη και κύρια αναφορά τους RUSH της περιόδου μέχρι το “Exit… stage left”. Πραγματικά, οι ομοιότητες είναι πάμπολλες. Δε μένουν όμως σε αυτό, δε δίνουν το παραμικρό δικαίωμα να χαρακτηριστούν ως «αντιγραφείς», όπως συνέβη πρόσφατα με μπάντα που ακούγεται πιο RUSH και από τους ίδιους τους RUSH… Ονόματα δε λέω, υπολήψεις δε θίγω.
Σε αυτήν την rock opera, όπως θέλουν οι ίδιοι να την χαρακτηρίζουν, οι SYRINX ρίχνουν στο τραπέζι και άλλα, πολύ δυνατά χαρτιά: Τον occult ήχο των SPELL, την 70s περίοδο των JUDAS PRIEST, τους FATES WARNING με τον John Arch… και το κάνουν με έναν υπέροχο και συνάμα πολύ ιδιαίτερο, δικό τους τρόπο. Να πω ότι κάποιες φορές, η μουσική μου θυμίζει και μια προοδευτική, απείρως πιο εκλεπτυσμένη εκδοχή των IRON GRIFFIN; Να το πω. Να πω επίσης πως μου ήρθε στο νου και το “Frost and Fire” των CIRITH UNGOL; Να το πω κι αυτό.
O Jean-Pierre Abboud έχει υιοθετήσει ένα διαφορετικό ερμηνευτικό στυλ σε σχέση με αυτό που τον είχαμε συνηθίσει. Αποκαλύπτει πτυχές της φωνής του που ίσως δεν περιμέναμε να έχει και «δένει» πολύ ωραία με την Lady Chanelle, σύζυγο του McGee, η οποία προσθέτει τις δικές της φωνητικές αρμονίες σε δεύτερο «πλάνο» σε αντίθεση ή σε σύμπλευση με τη φωνή του JP, ανάλογα τις επιταγές του κάθε κομματιού.
Τα παραπάνω συνεπικουρούνται από την μοναδική, “by all means”, παραγωγή, η οποία είναι τόσο “live” και επιτηδευμένα ακατέργαστη, που θαρρείς πως η μπάντα παίζει μπροστά σου, ενώ βρίσκεσαι σε κάποιο μπουντρούμι. Κάποιους ίσως τους «ξινίσει» αυτό, αλλά έτσι κι αλλιώς, η μουσική των SYRINX δεν είναι για όλους, εκ της φύσεως της. Προτείνω δε, κάποιες ακροάσεις να γίνουν με ακουστικά, ώστε να ακούγεται κάθε λεπτομέρεια και κυρίως αυτά που παίζει το rhythm section, ειδικότερα δε, ο μπασίστας Bobby Shock (όνομα και πράγμα!). Σε απλά Ελληνικά… «τις κάλτσες του»!
Συνολικά, με το “Time out of place”, οι SYRINX καταθέτουν μια πολύ βελτιωμένη εκδοχή του εαυτού τους. Σαφώς και υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης, αλλά όχι για άλλον λόγο, παρά για να κυκλοφορήσει η μπάντα ένα σύγχρονο μνημείο προοδευτικού, αστρικού και ταυτόχρονα «σπηλαιώδους» rock/metal. Απανταχού «περίεργοι» στα ακούσματα, προσέλθετε.
(8 / 10)
Δημήτρης Τσέλλος
EPs/LIVES/DEMOS & COMPILATIONS

Πέρυσι, το έξοχο “The stygian rose” (για το οποίο διαβάζεις εδώ) είχε φέρει την καταξίωση των Αμερικανών θεών του επικού doom metal CRYPT SERMON, στην elite των συγκροτημάτων που πρωταγωνιστούν στην σύγχρονη μεταλλική σκηνή. Φέτος, έρχεται το EP “Saturnian appendices”, να καλύψει το κενό μεταξύ του άλμπουμ εκείνου και της επομένης κυκλοφορίας του group, όποτε αυτή έρθει. Τι περιέχει; Τρία κομμάτια τα οποία έμειναν εκτός του “The stygian rose”, συν μια διασκευή στο “De Mysteriis Dom Sathanas” των MAYHEM, στο οποίο έχουν προσθέσει έξυπνα ένα επιπλέον “o”, ξαναβαπτίζοντάς το “De Mysteriis Doom Sathanas”.
“Leftovers” λοιπόν, αλλά τί “leftovers”… Τα περισσευούμενα του “The stygian rose” είναι τόσο ΕΠΗ, που όταν τα ακούσεις, θα διαπιστώσεις αφενός πως σε άλλους δίσκους, άλλων σχημάτων, τέτοια κομμάτια θα είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο, αφετέρου θα συμπεράνεις ξανά πόσο σπουδαίο ήταν το ίδιο το “The stygian rose”, για να φτάσει η μπάντα να τα αφήσει εκτός! Το πρώτο κατά σειρά κομμάτι, “Only ash and dust”, είναι και το αγαπημένο μου. Συνδυάζει στο πρώτο μισό το μεγαλιθικό doom metal παίξιμο, με power metal και εξοντωτική δίκαση στο δεύτερο. Τιτάνιο άσμα! Τo “A fool to believe” είναι ακόμη πιο doomy, ενώ το “Lachrymose” πατά γερά μεν το επικό doom, αλλά έχει επιπροσθέτως και μια ιδιαίτερη γοτθική essence, που του «πάει» πάρα πολύ!
Εκεί βέβαια που ο ακροατής μένει με το στόμα ανοικτό, είναι στο “De Mysteriis Doom Sathanas”. Όσοι το άκουσαν για πρώτη φορά μέσω του περιοδικού Decibel, ή από το bandcamp της μπάντας, μπορούν να το επιβεβαιώσουν. Μιλάμε για μια ΜΕΓΑΛΕΙΩΔΗ εκτέλεση, που δείχνει, συν τοις άλλοις, την επίδραση που έχει το black metal στη μουσική των CRYPT SERMON. Η φωνητική συμμετοχή του Thomas Tannenberger των ABIGOR το απογειώνει και για μένα πάντα, συγγνώμη blacksters και οπαδοί των MAYHEM, είναι καλύτερη της αυθεντικής!
Περιμένοντας το νέο full length πόνημα των CRYPT SERMON, το “Saturnian appendices” είναι ένα πρώτης τάξεως EP, που θα κρατήσει το ενδιαφέρον όλων ημών των φίλων της μπάντας, αμείωτο. Σε παραγωγή του group και του Arthur Rizk, κυκλοφορεί από την Dark Descent Records.
Χρήσιμα links: Official website – Bandcamp – Facebook
Δημήτρης Τσέλλος

Πάμε τώρα στο Gronau, στη Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία, για να βρούμε τους DISTANT THUNDER. Σε αντίθεση με τους συνειρμούς που δημιουργεί το όνομά τους (HELSTAR γαρ), οι Γερμανοί δεν παίζουν αμερικανικό power metal. Λίγο δύσκολο θα ήταν αυτό άλλωστε, μιας και είναι «πνευματικό τέκνο» του drummer Husky (ASPHYX, ROTTEN CASKET, πρώην SODOM και DESASTER, μεταξύ άλλων) και συμμετέχουν οι Benni Bronson (φωνητικά, KNIFE), Holg Ziegler (κιθάρα, ABANDONED) και Patrick Schmid (μπάσο, CREMATORY).
Thrash/speed metal λοιπόν, με πολλές επιρροές από Γερμανία αλλά και Καναδά μεριά, συγκεκριμένα τους λατρεμένους του Husky, αλλά και δικούς μας, RAZOR. Το “Demo I”, ηχογραφήθηκε στα Tom Meier Recordings, στην Ολλανδία, όπου έχουν ηχογραφήσει οι ASPHYX, SOULBURN, CRYPTOSIS και άλλοι πολλοί, κυκλοφορεί σε κασσέτα από το ίδιο το group, έχει καλό, για demo, ήχο, αποπνέει έναν retro «αέρα» και αποτέλεσε το «χαρτί» για να υπογράψει η μπάντα συμβόλαιο με την High Roller Records, για το επερχόμενο ντεμπούτο άλμπουμ της.
Εμείς θα ευχηθούμε καλή αρχή και μακάρι ο δίσκος να είναι «δυνατός», όσο προμηνύουν τα ονόματα των συντελεστών του.
Χρήσιμα links για να τσεκάρεις ακόμη περισσότερα: Bandcamp – Facebook
Δημήτρης Τσέλλος















