Μέρες χαράς, μέρες γιορτής πλησιάζουν. Ελάτε λοιπόν μαζί μου και ας καθίσουμε όλοι μαζί γύρω από το Χριστουγεννιάτικο δέντρο. Θα σας διηγηθώ μια μικρή, μαγική ιστορία ενός δίσκου που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1981. Ενός ντεμπούτου που σόκαρε όσο ελάχιστα τον κόσμο. Φανταστείτε λίγο. Είπαμε, το έτος είναι το 1981. Το NWOBHM είναι στα πάνω του. Οι γιορτές πλησιάζουν και οι ανυποψίαστοι μεταλλάδες, και όχι μόνο, βλέπουν στα δισκοπωλεία το εξώφυλλο αυτού του δίσκου, μ’ έναν τράγο μέσα σε μια πεντάλφα. Στο οπισθόφυλλο, τρεις μυστήριοι τύποι με ακόμη πιο μυστήρια ονόματα, να κραδαίνουν μαχαίρια και τσεκούρια. Το μουσικό περιεχόμενο σοκάρει με την ακρότητα του καθώς μέχρι τότε μόνο οι BLACK SABBATH είχαν αυτήν την evil ατμόσφαιρα. Σε αντίθεση όμως με τους SABBATH όπου αχνοφαινόταν μια ελπίδα σωτηρίας, εδώ δεν υπάρχει διαφυγή. Είναι οι VENOM, η ανίερη τριάδα από το Newcastle, και αυτό είναι το….
The “Welcome to hell” countdown
11. “Mayhem with mercy”
Ένα μονόλεπτο instrumental εντελώς παράταιρο με τον υπόλοιπο δίσκο, λειτουργεί περισσότερο σαν γέφυρα ανάμεσα στα “Schizo” και “Poison” χωρίς να προσφέρει κάτι παραπάνω. Ιστορικά πάντως έχει την δική του αξία καθώς από αυτό το κομμάτι πήραν το όνομα τους οι MAYHEM.
10. “Red light fever”
Το κομμάτι που κλείνει αυτόν τον δίσκο, ξεκινά με μια ξεκαρδιστική εισαγωγή- παρωδία αλλά και παράλληλα φόρο τιμής στα cartoon και συγκεκριμένα στον Goofy. Πολύ δυναμικό κομμάτι με αξιόλογο riff σε mid tempo ρυθμούς που επιταχύνει προς το τέλος ενώ υποδηλώνει την κορύφωση της σεξουαλικής πράξης, καθώς, στιχουργικά το κομμάτι αναφέρεται, όπως είναι προφανές, στον αγοραίο έρωτα, με αυτήν την αίσθηση του χιούμορ που πάντα διέκρινε τους VENOM. Ιδανικό για τον επίλογο του άλμπουμ.
9. “Poison”
Πολύ πριν τον Alice Cooper και το δικό του κομμάτι, οι VENOM τα είπαν πιο χύμα και τσουβαλάτα μέσα από το δικό τους “Poison”. Προσωπικά, πάντα θεωρούσα το “Poison” σαν το δίδυμο αδερφάκι του “Red light fever” καθώς το ένα δείχνει να συμπληρώνει το άλλο, τόσο μουσικά όσο και στιχουργικά. Άλλο ένα mid tempo κομμάτι με καθηλωτικό riff και τον Cronos να εξηγεί με τον δικό του γλαφυρό τρόπο πώς μια γυναίκα μπορεί να σου καταστρέψει πολύ εύκολα την ζωή αν δεν είσαι προσεκτικός. Μεγάλες αλήθειες, τεράστιο κομμάτι.
8. “Live like an angel (Die like a devil)”
Οι VENOM ποτέ δεν έκρυψαν ότι οι MOTORHEAD ήταν μια από τις βασικότατες επιρροές τους και αυτό εδώ το κομμάτι είναι μια από τις μεγαλύτερες αποδείξεις αυτού. Το πιο, ας πούμε rock n’ roll κομμάτι του δίσκου, που ακούγεται σαν οι MOTORHEAD να έχουν πάρει acid. Τσιτωμένα γκάζια και χύμα διάθεση σε ένα κομμάτι που βρωμάει και ζέχνει αλητεία και Jack Daniels. Εντύπωση προκαλούν οι αρμονίες στη μέση του κομματιού πριν το solo του Mantas. Έχει ενδιαφέρον να πούμε εδώ ότι το συγκεκριμένο κομμάτι είναι το πρώτο που τραγούδησε ποτέ ο Cronos, καθώς, όταν ηχογραφούσαν το τελευταίο demo τους, οι Abaddon και Mantas τον προέτρεψαν να κάνει μια δοκιμή και να τραγουδήσει αυτός αντί του τραγουδιστή που είχαν, του Clive Archer. Το αποτέλεσμα ήταν να εντυπωσιαστούν τόσο που μονιμοποίησαν τον Cronos στα φωνητικά. Και όπως λένε, τα υπόλοιπα είναι ιστορία.
7. “Sons of Satan”
Το κομμάτι που ξεκινά το μακελειό αυτού του δίσκου, και τι ξεκίνημα είναι αυτό! Ταχύτητες υψηλές, με τους MOTORHEAD να λοξοκοιτάζουν επιδοκιμαστικά. Κλασικό VENOM κομμάτι, τόσο μουσικά, όσο και στιχουργικά, έχει σκοπό να σοκάρει και τα καταφέρνει. Οι Πύλες της Κολάσεως ανοίγουν διάπλατα για να υποδεχτούν τους Γιους του Σατανά και το metal ποτέ ξανά δεν θα ήταν το ίδιο. Και ένα μεταγενέστερο trivia που σχετίζεται με τον τίτλο του κομματιού. Όταν οι VENOM ετοιμάζονταν το 1989 για την επαναδραστηριοποίηση τους με τον Tony Dolan στη θέση του Cronos, έδιναν secret gigs σε όλη την Αγγλία με ψεύτικο όνομα, που δεν ήταν άλλο από το “Sons of Satan”. Φήμες λένε ότι η μυστικότητα αυτή είχε τόσο μεγάλη επιτυχία που μόνο οι αρκετά ψυλλιασμένοι έδιναν αρχικά το παρόν, μέχρι που διέρρευσε το όνομα και άρχισε να γίνεται ο χαμός. Λεπτομέρειες…
6. “Schizo”
Από τα κρυμμένα διαμαντάκια του δίσκου και από τα αγαπημένα του γράφοντος, το “Schizo” είναι ένα φανταστικό, αλλά και παράλληλα υποτιμημένο κομμάτι, με αυτήν την έντονη punk n’ roll χροιά. Καθηλωτικό και γεμάτο δυναμισμό, το “ Schizo” (ή “Schizoid” όπως λεγόταν αρχικά) αναφέρεται στιχουργικά στις περιπέτειες ενός serial killer. Οι ίδιοι οι VENOM εκτιμούσαν πολύ το συγκεκριμένο κομμάτι και το τιμούσαν συχνά πυκνά στις συναυλίες τους.
5. “Angel dust”
Από τα πιο παλιά κομμάτια που έχουν γράψει οι VENOM, το “Angel dust” είναι ένα βρώμικο speed metal κομμάτι βουτηγμένο και αυτό στην αλητεία. Απλό στη δομή του, χωρίς πολλά-πολλά , με ένα από τα χαρακτηριστικά riffs του Mantas, το “Angel dust” καταπιάνεται με τις απαγορευμένες ουσίες και την αναζήτηση τους. Το συγκεκριμένο κομμάτι έχει διασκευαστεί αρκετές φορές, με χαρακτηριστικότερη ίσως την διασκευή των SODOM, με τους οποίους θα ασχοληθούμε και λίγο παρακάτω.
4. “Welcome to hell”
Μπορεί για κάποιους να είναι έκπληξη που το ομότιτλο έπος δεν είναι στην πρώτη τριάδα. Η αλήθεια είναι ότι αν με ρωτήσετε αύριο, μπορεί και να το τοποθετήσω σε υψηλότερη θέση. Παρόλα αυτά κανείς δεν αμφισβητεί το γεγονός ότι το “Welcome to hell” είναι από τα πιο κλασικά και αναγνωρίσιμα κομμάτια των VENOM, ένας ύμνος γεμάτος από διαβόλια και τριβόλια. Στο break ακούγεται μια γυναικεία φωνή να απαγγέλλει ένα απόσπασμα από τον 23ο Ψαλμό της Βίβλου, προτού μπει ο Cronos και τα ισοπεδώσει όλα λέγοντας “ Leave your souls at his feet, Kiss the flames, Scorn defeat” και δώσει το σύνθημα για την τελική αντεπίθεση. Κομμάτι που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των συναυλιών των VENOM, όπου πάντα δημιουργείται ο απόλυτος πανικός. Αν υπήρχε soundtrack για την Κόλαση, το πρώτο κομμάτι που θα έμπαινε θα ήταν αυτό εδώ.
3. “One thousand days in Sodom”
Τα βαριά, αργόσυρτα κομμάτια των VENOM πάντα έκρυβαν τη δική τους μαγεία, και το “One thousand days in Sodom” αποτελεί τρανή απόδειξη για αυτό. Εξαιρετική σύνθεση που χαρακτηρίζεται από το κόψιμο στο δεύτερο λεπτό με το μπάσο του Cronos και το πανέμορφο solo του Mantas. Στιχουργικά οι VENOM καταπιάνονται για μια ακόμη φορά με την Βίβλο και την αμαρτωλή πόλη των Σοδόμων, μέσα από την δική τους ξεχωριστή οπτική γωνία. Και βέβαια, αξίζει να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Tom Angelripper, οι SODOM πήραν το όνομα τους από το συγκεκριμένο κομμάτι, το οποίο και τίμησαν διασκευάζοντας το.
2. “In league with Satan”
Κάπου εδώ να σας πω ότι είμαι άρρηκτα συναισθηματικά δεμένος με το “In league with Satan” καθώς το κομμάτι αυτό είναι το πρώτο κομμάτι που άκουσα από τους VENOM και με μύησε στον κόσμο τους. Ένα απίστευτο, σχεδόν τελετουργικό κομμάτι, γεμάτο κακία, μοχθηρία και βαρβαρότητα. Τα τύμπανα του Abaddon στην αρχή δίνουν τον ρυθμό για να ξεκινήσει η επίκληση στον Σατανά, μέσα από ένα φανταστικό riff και την κολασμένη, κυριολεκτικά ερμηνεία του Cronos. Αργόσυρτο και δημιουργώντας μια εφιαλτική ατμόσφαιρα, το “In league with Satan” είναι πολύ απλά ένα έπος που τραβάει τον ακροατή σαν ρουφήχτρα, μην αφήνοντας περιθώριο διαφυγής. Αριστουργηματικό κομμάτι που θα μπορούσα να το ακούω ξανά και ξανά. Πολύ ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στην εισαγωγή του κομματιού ακούμε τον Cronos να λέει “Satan, raised in hell, I’m gonna burn your soul, crush your bones, I’m gonna make you bleed, you gonna bleed for me” αλλά αυτό ακούγεται μόνο αν παιχθεί το κομμάτι ανάποδα, καθιστώντας το “In league with Satan” ένα από τα πρώτα κομμάτια με κρυφά μηνύματα στην ιστορία της μουσικής.
1. “Witching hour”
Υπήρχε thrash και speed metal εν έτει 1981; Ακούγοντας το “Witching hour” η απάντηση δεν μπορεί παρά να μην είναι καταφατική. Η επιτομή του ολέθρου και προορισμένο να προκαλεί τον απόλυτο πανικό, το “Witching hour” θεωρείται , δικαίως, ένα από τα καλύτερα κομμάτια των VENOM. Τα χτυπήματα του μπάσου του Cronos στην εισαγωγή εκτελούν το ρόλο μιας δαιμονικής καμπάνας μέχρι να μπει το φρενιασμένο riff που εξαπολύει τις ορδές των δαιμόνων. “All hell breaks loose” ουρλιάζει ο Cronos ενώ περιγράφει το σκηνικό μιας τελετής μαύρης μαγείας, και τους Abaddon και Mantas κυριολεκτικά να οργιάζουν. Από τα highlights στις ζωντανές τους εμφανίσεις, οι VENOM φρόντιζαν να παίζουν το συγκεκριμένο κομμάτι προς το τέλος του σετ τους, με την εισαγωγή του μπάσου να ακούγεται γύρω στα μεσάνυχτα, την Ώρα των Μαγισσών. Φυσικά το “Witching hour” έχει και αυτό την τιμητική του όσον αφορά τις διασκευές, με αυτές των MAYHEM και των KREATOR να είναι οι πιο αξιοπρόσεκτες. Λατρεμένο κομμάτι, ο ορισμός του μακελειού.
Φτάσαμε στο τέλος της ιστορίας μας. Το “Welcome to hell” δεν είναι ένα απλό ντεμπούτο. Είναι ο δίσκος που συντάραξε συθέμελα τον μεταλλικό ήχο και έθεσε τις βάσεις για την ακραία μορφή του. Ένας δίσκος που ηχογραφήθηκε μέσα σε τρεις μέρες και αρχικά προοριζόταν να κυκλοφορήσει ως ένα ακόμα demo. Είναι ο δίσκος που επηρέασε άπειρες μπάντες στο ξεκίνημα τους αλλά και στην μετέπειτα πορεία τους. Είναι ο δίσκος για τον οποίο ο Lars Ulrich δήλωσε ότι “Το “Welcome to hell” είναι ένα κλασικό άλμπουμ. Το black metal, το speed metal, το death metal- οι VENOM τα ξεκίνησαν όλα αυτά το 1981 με αυτόν τον δίσκο”. Ποτέ πριν από αυτόν το δίσκο το heavy metal δεν ακούστηκε τόσο ακραίο, τόσο διαβολικό, τόσο διεστραμμένα εθιστικό. Δίσκος ογκόλιθος που θα μνημονεύεται μέχρι να παγώσει η Κόλαση, με τους VENOM να αποτελούν για πάντα τους άξιους υπηρέτες του Εωσφόρου.
Εύχομαι ολόψυχα σε όλους σας καλές γιορτές με υγεία και ευτυχία ! Να προσέχετε τους εαυτούς σας και αυτούς που αγαπάτε! Μέχρι να τα ξαναπούμε….
Look out beware
When the full moon’s high n’bright
In every way I’m there
In every shadow in the night
Coz I’m evil in league with Satan
Evil in league with Satan
Θοδωρής Κλώνης