Α day to remember… 21/2 [EMPEROR]

0
468
Emperor

Emperor

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “In the nightside eclipse” – EMPEROR
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1994
ΕΤΑΙΡΙΑ: Candlelight
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: EMPEROR, Pytten
ΣΥΝΘΕΣΗ:
Ihsahn – φωνητικά, κιθάρα, πλήκτρα
Samoth – ρυθμική κιθάρα
Faust – ντραμς
Tschort – μπάσο

Πέρασαν κιόλας 30 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου full length άλμπουμ των EMPEROR, του οποίου ο αντίκτυπος ήταν τρομακτικός όταν κυκλοφόρησε. Όσοι ζήσαμε την κυκλοφορία του θυμόμαστε το σοκ και το δέος που προκάλεσε στο underground, προσδιορίζοντας στον μέγιστο βαθμό την ηχητική του ατμοσφαιρικού black metal. Οι ίδιοι το προσδιόρισαν ως majestic black metal και ετεροχρονισμένα ως συμφωνικό black metal πριν καθιερωθεί σαν όρος από την επιτυχία των DIMMU BORGIR.

Αφήνοντας πίσω την primitive ηχητική του ομότιτλου EP, οι Νορβηγοί χωρίς τον Mortiis στο μπάσο – λανθασμένα θεωρείται από μερικούς ως υπεύθυνου και για τα πλήκτρα σε εκείνη την ηχογράφηση του 1992 – ξεκίνησαν με τον Tchort να δίνουν μορφή στις νέες συνθέσεις τους στις αρχές του 1993. Η περιοδεία με τους CRADLE OF FILTH δεν ήταν πετυχημένη τόσο από προσέλευση κοινού όσο και από την οργάνωση της από τον Lee Barrett και τον υπεύθυνο της Cacophonus, Neil Harding. Το αρχικό πλάνο ήταν οι EMPEROR να παίξουν ως support στους DEICIDE στο Λονδίνο, αλλά η συναυλία ακυρώθηκε και οι δύο υπεύθυνοι των εταιριών που είχαν υπογράψει τα δύο σχήματα οργάνωσαν μια mini tour. Σε εκείνες τις εμφανίσεις παρουσιάστηκαν σχεδόν όλα τα κομμάτια που θα ήταν στο “In the nightside eclipse”, κάτι που δεν θα είχαν την ευκαιρία να κάνουν μετά την κυκλοφορία του στις αρχές του 1994. Σε εκείνα τα live απουσίαζαν τα πλήκτρα, μιας και δεν είχαν κάποιον μουσικό μαζί τους και υπεύθυνος γι’ αυτά ήταν αποκλειστικά ο Ihsahn.

Το ταραχώδες καλοκαίρι του 1993 με τη δολοφονία του Euronymous από τον Vikernes, θα στιγματιζόταν και από την ηχογράφηση αυτού του δίσκου στα Grieghallen studios με παραγωγό τον Pytten. Σύμφωνα με τον ίδιο η μπάντα ήταν τελειομανείς στο έπακρο, παρά το νεαρό της ηλικίας τους – ο Ihsahn ήταν τότε 18, ενώ οι Samoth, Tchort και Faust 19. Το συνθετικό δίδυμο Ihsahn/Samoth δούλεψε πάνω σε 5 νέα κομμάτια, δίνοντας νέα ηχητική στα “I am the black wizards” και “Cosmic keys to my creation and times” που υπήρχαν και στο EP και μια μεταγραφή του “My empire’s doom” από το “Wrath of the tyrant” demo του 1992 υπό τον νέο τίτλο “Beyond the great vast forest”. Η νέα ηχητική τους περιλάμβανε πολύ πιο πομπώδη χαρακτηριστικά με τις φοβερά πριμαριστές κιθάρες των Ihsahn/Samoth, το καταιγιστικό παίξιμο στα drums από τον Faust και οι ταιριαστές μπασογραμμές του ηγέτη των, τότε, διαλυμένων GREEN CARNATION, Tchort.

Δεσπόζουσα θέση στην ηχητική τους είχαν τα πλήκτρα που έδιναν μια ατμόσφαιρα μεγαλείου που κανείς δεν είχε αποδώσει μέχρι εκείνη τη στιγμή στον μαυρομεταλλικό ήχο. Μάλιστα τα πλήκτρα οριοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του άλμπουμ. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του “In the nightside eclipse” το καθιστούν ως σημείο αναφοράς μέχρι και σήμερα, δικαιολογώντας πλήρως γιατί η νορβηγική σκηνή πρωταγωνιστούσε και πέρα από το underground. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο της Candlelight, Lee Barrett, έπρεπε να ετοιμάσει περίπου 30.000 αντίτυπα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις προπαραγγελίες που είχαν γίνει. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εποχής οι πωλήσεις του έφτασαν και ξεπέρασαν τα 40.000 αντίτυπα, αριθμός ρεκόρ για τα δεδομένα της εποχής.

Επίσης χαρακτηριστικό του δίσκου είναι η γραμμική απόδοση των στίχων με πλήρη απουσία ρεφραίν και επαναλαμβανόμενων στίχων. Μοναδική εξαίρεση το καταληκτικό “Inno a Satana”, στο οποίο ο Ihsahn αποδίδει και τα πρώτα υμνικά φωνητικά του. Είναι το κομμάτι που προοιώνιζε το επόμενο βήμα τους και σίγουρα έθεσε τα standards για όποιον θα τολμούσε να κάνει κάτι αντίστοιχο στο μέλλον.

Προσωπικά το συναισθηματικό δέσιμο που έχω με αυτόν τον δίσκο είναι τόσο έντονο, που όποτε το ξανακούω νιώθω εκείνο το αρχικό σοκ και δέος που ένιωσα τότε όταν πρωτοκυκλοφόρησε. Αυτό είναι και το γεγονός που το καθιστά ως έναν από τους πιο κομβικούς δίσκους στην ιστορία του black metal, έχοντας πομπώδη ατμόσφαιρα και εσωτερική ένταση που σε καθηλώνουν. Ευτυχώς που ο διάδοχος του είναι τόσο διαφορετικός ηχητικά, γιατί αναπόφευκτα οι συγκρίσεις θα το αδικούσαν, κάτι που το ήξεραν και οι ίδιοι.

Did you know that:

  • Το εντυπωσιακό εξώφυλλο φέρει την υπογραφή του Σουηδού Jan Kristian “Necrolord” Wåhlin. Μάλιστα όσοι ήθελαν να το έχουν και να το θαυμάζουν σε βινύλιο έπρεπε να περιμένουν ένα χρόνο και πλέον για να κυκλοφορήσει από την Candlelight. Φήμες τότε λέγανε ότι υπήρχε πρόβλημα στην εκτύπωση του, κάτι που δικαιολογείται από τις απίστευτες λεπτομέρειες που έχει ως εικαστικό.
  • Οι EMPEROR δεν έδωσαν ούτε μια συναυλία μετά την κυκλοφορία του για να το προωθήσουν, λόγω του εγκλεισμού στη φυλακή του Faust για δολοφονία το 1994 και του Samoth το 1995 για συμμετοχή σε εμπρησμούς. Μάλιστα από το 1994 υπάρχει μια ηχογράφηση του “Moon over Kara-sher” από πρόβα τους, η οποία περιλαμβάνεται στην συλλογή “Nordic metal – A tribute to Euronymous”, που κυκλοφόρησε από την Necropolis Records το 1995. Στην ηχογράφηση αυτή πέρα από το δίδυμο Ihsahn/Samoth τα τύμπανα έπαιξε ο Hellhammer και τα πλήκτρα ο Sverd. Εκείνη την περίοδο ο Samoth έμενε στο προβάδικο που είχαν από κοινού μπάντες όπως οι SATYRICON, GORGOROTH και ARCTURUS, στις οποίες συμμετείχε σε ηχογραφήσεις τους ως μπασίστας και κιθαρίστας. Προφανώς όπως οι ARCTURUS τον κάλεσαν για την ηχογράφηση του “Constellation” EP, έτσι και οι EMPEROR κάλεσαν τον Sverd και τον Hellhammer και προέκυψε αυτή η ηχογράφηση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα μπορούσαν να είναι νέα μέλη των EMPEROR.
  • Το album αυτό έχει επανακυκλοφορήσει πάρα πολλές φορές, περιλαμβάνοντας από διαφορετική τελική μίξη, rehearsal εκτελέσεις (“The akkerhaugen tapes”) μέχρι και τα πιο πρόσφατα πολυδιαφημισμένα half speed masters που έχουν αφαιρέσει την τραχύτητα της αρχικής ηχογράφησης.
  • Το 2014 για τα 20 χρόνια από την κυκλοφορία του, οι EMPEROR έκαναν δύο επετειακές εμφανίσεις στο Bloodstock festival και στο Wacken open air, παρουσιάζοντας ολόκληρο το album. Με αυτές τις δύο συναυλίες ακύρωσαν την τελική αποχώρηση τους και από τις συναυλίες τους το 2007. Στις εμφανίσεις αυτές τα τύμπανα έπαιξε τιμητικά ο Faust.
  • Η ορχηστρική εκτέλεση του “Inno a Satana” (“Opus a Satana”) που κυκλοφόρησε στο “Reverence” EP του 1997, αποκάλυψε με τον καλύτερο τρόπο τις συνθετική ευστροφία που είχαν κατά την περίοδο της διαμόρφωσης του “In the nightside eclipse”.

Λευτέρης Τσουρέας

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here