Οι fans των WHITESNAKE και κατ’ επέκταση του hard rock και του mainstream heavy metal των ‘80s σίγουρα είστε εξοικειωμένοι με τον ταλαντούχο κύριο Adriaan van den Berg από την Χάγη της Ολλανδίας, ή κατά το «αμερικάνικο», Adrian Vandenberg. Η Cherry Red Records έκανε κίνηση ματ στα τέλη του καλοκαιριού και κυκλοφόρησε ένα βολικότατο box set τεσσάρων CD που περιέχει τις κυκλοφορίες “Vandenberg”, “Heading For A Storm” και “Alibi”, καθώς και ένα bonus δισκάκι με σπάνια, ακυκλοφόρητα, demos και live τραγούδια.
Η εμπλοκή του Vandenberg με τους WHITESNAKE έγινε την δεύτερη φορά που τον προσέγγισε ο Coverdale. Υπήρξε και μία πρώτη φορά, όταν μετά από την απομάκρυνση του Mick Moody, ο King Cov αναζήτησε κάποιον κιθαρίστα που θα μπορούσε να σταθεί επάξια δίπλα του, μουσικά και οπτικά (κυρίως). Ο Vandenberg δεν δέχτηκε τότε, διότι γνώριζε μία κάποια επιτυχία με το δικό του σχήμα, τους VANDENBERG.
Λέγεται ότι μετά από μία αποτυχημένη οντισιόν για τους THIN LIZZY, τo 1982, ο Adrian έφτιαξε το δικό του συγκρότημα, που έφερε το επώνυμο του (VANDENBERG) και υπέγραψε στην θυγατρική της Atlantic Records, την ATCO. Ο ίδιος ο Phil Carson, επικεφαλής της Atlantic στην Ευρώπη, προχώρησε στις σχετικές ενέργειες, αφού τους είδε να παίζουν ζωντανά στο Hilversum της Ολλανδίας. Η σύνθεση τους, πλην του Adrian Vandenberg, αποτελούνταν από τους Bert Heerink (φωνητικά), Dick Kemper (μπάσο) και Jos Zoomer (ντραμς).
To πρώτο από τα άλμπουμ της συλλογής είναι το ομώνυμο ντεμπούτο του συγκροτήματος, “Vandenberg” (1982), που είχε αξιοπρεπείς επιδόσεις στα charts, φτάνοντας μέχρι το νο. 65 του Billboard. Ακόμα πιο εντυπωσιακό ήταν ότι το single “Burning heart”, μία μπαλάντα που έγραψε ο ίδιος ο Vandenberg (όπως και όλες τις συνθέσεις του άλμπουμ), πήγε μέχρι το νο. 39 των αμερικανικών singles charts. Σε παραγωγή του ίδιου του Vandenberg, με την συνδρομή του μηχανικού ήχου Stuart Epps στα Sol Studios του Jimmy Page, είναι μία επίδειξη δύναμης, με συνθέσεις που παραπέμπουν σε πρώιμους WHITESNAKE, σε UFO και MSG, σε ευρωπαϊκά συγκροτήματα όπως οι SCORPIONS και οι KROKUS, αλλά λοξοκοιτούν με νόημα και στις ΗΠΑ, σε μεγαθήρια τύπου VAN HALEN. Πολλά υποσχόμενο, το “Vandenberg” κέρδισε για τους Ολλανδούς την θέση του support συγκροτήματος στις αμερικάνικες περιοδείες των ΚISS και του OZZY OSBOURNE, ενώ εμφανίστηκαν ως headliners στην Ιαπωνία.
Κάποιος θα περίμενε ένα καλύτερο πλασάρισμα στην διεθνή σκηνή, με τέτοιες περγαμηνές. Το δεύτερο άλμπουμ των VANDENBERG και της συλλογής μας, με τίτλο “Heading for a storm” (1983) κινείται σε πιο μελωδικά hard rock/A.O.R. μονοπάτια, ο ήχος του είναι πιο ραδιοφωνικός. Πάλι σε παραγωγή Adrian Vandenberg και Stuart Epps, είναι ολοφάνερο ότι υπάρχει η φιλοδοξία για κάτι περισσότερο, μόνο που αυτή την φορά τα εμπορικά αποτελέσματα δεν δικαίωσαν το συγκρότημα. Στις ΗΠΑ, το άλμπουμ έφτασε μόνο μέχρι το νο. 169. Προσωπικό μου highlight (βιωματικό θα έλεγα) είναι το φοβερό “Different worlds”, με τραγούδια όπως τα “Friday night”, “Waiting for the night” και “Welcome to the club” να κρατούν το επίπεδο ψηλά.
Για την επόμενη κυκλοφορία του συγκροτήματος, οι fans θα έπρεπε να περιμένουν δύο χρόνια, οπότε και κυκλοφόρησε το τρίτο CD της συλλογής μας, το “Alibi” (1985). Η αλλαγή στον ήχο είναι εμφανής, οι VANDENBERG αγκαλιάζουν τον αμερικάνικο ήχο ακόμα περισσότερο. Αυτή την φορά το άλμπουμ ηχογραφήθηκε στην Ολλανδία, με παραγωγό τον Jaap Eggermont, πρώην drummer και μετέπειτα παραγωγό που έκανε τεράστια επιτυχία με το project του “Stars on 45”. Αν γουστάρετε KISS, JOURNEY, ROUGH CUTT, QUIET RIOT ή DEF LEPPARD, τότε αυτό το άλμπουμ είναι για εσάς. Και τελικά ίσως αυτό να ήταν και το πρόβλημα. Προσπαθώντας να καθιερωθούν σε μία αγορά με τρομερό ανταγωνισμό, δεν κατάφεραν να ξεχωρίσουν, παρά τις εντυπωσιακές κιθαριστικές δεξιότητες του Vandenberg και τις αξιέπαινες συνθέσεις του άλμπουμ. Για εμένα είναι το πιο αδικημένο άλμπουμ αυτής της συλλογής.
Οι VANDENBERG διαλύθηκαν σύντομα μετά το “Alibi”, όταν ο τραγουδιστής Bert Heerink αποχώρησε (ή απολύθηκε;) από το συγκρότημα. Κάπου στα τέλη του 1986, o Vandenberg κλήθηκε να ηχογραφήσει κάποια κιθαριστικά μέρη στο επερχόμενο, τότε, ομώνυμο άλμπουμ των WHITESNAKE (1987), μετά την απόλυση του John Sykes. Το 1987 εντάχθηκε επίσημα στο συγκρότημα, παρέα με τον ντράμερ Tommy Aldridge, τον μπασίστα Rudy Sarzo και τον έτερο κιθαρίστα Vivian Campbell. Η συνέχεια, λίγο-πολύ είναι γνωστή. Με αυτή την σύνθεση οι WHITESNAKE έγιναν superstar. Πλην του Campbell και με την προσθήκη του Steve Vai, η σύνθεση παρέμεινε η ίδια μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 1990, οπότε και ο Coverdale έβαλε το συγκρότημα στον πάγο. Me ton Vandenberg συνεργάστηκαν ξανά το 1994 και το 1997, με τελευταία τους κοινή κυκλοφορία το ακουστικό “Starkers in Tokyo” (1997).
Το τέταρτο δισκάκι του “Vandenberg: The Complete ATCO Recordings” περιλαμβάνει ως κερασάκι στην τούρτα τα rarities του συγκροτήματος. Μαζί και μία unplugged εκτέλεση του “Burning heart” από το 2004. Πλέον της μουσικής, υπάρχει και μία αρκετά αναλυτική εξιστόρηση της πορείας του συγκροτήματος από τον ίδιο τον Adrian, o οποίος ενεργοποίησε ξανά τους VANDENBERG. Αυτό έγινε πέρυσι, και αφού ο Adrian αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει τους τρεις πρώην μουσικούς του (Heerink, Kemper και Zoomer) σε δίκη, με αντικείμενο διεκδίκησης τα δικαιώματα στο όνομα (και ως εκ τούτου στα όποια έσοδα) των VANDENBERG.
Δεν θεωρώ ότι θα πρέπει να βαθμολογήσω, αυτή την επανέκδοση, από την άποψη ότι εδώ έχουμε τα τρία πρώτα άλμπουμ των VANDENBERG, που εξ ορισμού είναι απαραίτητα στους fans των WHITESNAKE και του ποιοτικού μελωδικού hard rock, τόσο ευρωπαϊκού όσο και αμερικάνικου στυλ. Με την προσθήκη του τέταρτου bonus CD, έχετε στην διάθεση σας το έργο μίας πολύ αξιόλογης μπάντας που είχε τα φόντα να πετύχει πολλά αλλά οι συγκυρίες δεν ήταν ευνοϊκές απέναντι της. Αν πάλι δεν γνωρίζετε ούτε τον Adrian Vandenberg ούτε το συγκρότημα του, είναι μία θαυμάσια ευκαιρία να εξοικειωθείτε με το έργο του. Και αν επιθυμείτε και την πιο πρόσφατη πρόταση τους, τσεκάρετε και το άλμπουμ “2020” που κυκλοφόρησε πέρυσι, με τους Ronnie Romero (Rainbow/φωνητικά), Randy van der Elsen (μπάσο) και Koen Herfst (drums).
Κώστας Τσιρανίδης