“Let’s get progged”
Μία από τις επιδραστικότερες μπάντες στο heavy metal, σε πολλά από τα ιδιώματά του (είτε πιο σύγχρονα, είτε πιο old–school), είναι οι Καναδοί VOIVOD. Με την επιστροφή του κλασικού τους μπασίστα, Blacky, έβγαλαν ένα εξαιρετικό άλμπουμ, με τίτλο “Target earth” και η προοπτική να συνομιλήσουμε με ένα άτομο που επηρέασε με το παίξιμό του αλλά ακόμη και το κούρεμά του, στρατιές μουσικών ήταν πολύ δελεαστική. Ο Blacky, μετά από μπόλικες ακυρώσεις, επικοινώνησε μαζί μας και μας μίλησε για τα πάντα. Από τους τσακωμούς με τον Terry Brown κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων του “Angel rat”, μέχρι το γεγονός ότι ο Bono των U2, γουστάρει τους VOIVOD κι έχει πάει σε συναυλία τους!!!
Μπορεί στις μέρες μας να αμφισβητείται η μετενσάρκωση και το αν η ψυχή του ανθρώπου αναγεννάτε σε νέο σώμα αλλά ακούγοντας το “Target Earth”κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι τα riff του Piggy έχουν κατά κάποιο τρόπο «μετενσαρκωθεί» στα riff του Daniel Mongrain. Το σχολιάσατε καθόλου μεταξύ σας τα παλαιότερα μέλη όταν ακούγατε τον Daniel να ηχογραφεί τα μέρη του στο studio;
Πριν την ηχογράφηση και κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του δίσκου, ήμασταν όλοι σοκαρισμένοι αλλά και χαρούμενοι με το πόσο καλά έπαιζε τα μέρη του Piggy στα παλιά κομμάτια, αλλά και με τη συμμετοχή του στα καινούργια. Δεν πρέπει να ξεχνάς ότι τα ¾ του γκρουπ παραμένουν με αυθεντικά μέλη των VOIVOD, οπότε, όπως και να έχει, το τελικό αποτέλεσμα πάντα θα ακούγεται σαν VOIVOD. Η κιθάρα είναι το τέταρτο στοιχείο της εξίσωσης, χωρίς να θέλω να μειώσω τη συνεισφορά της φυσικά στη μουσική μας. Αυτό που θέλω να πω όμως, είναι ότι ο Chewy (Daniel Mongrain), δεν προσπάθησε να ακούγεται σαν τον Piggy, αλλά προσπάθησε να είναι ο εαυτός του και νομίζω ότι έκανε πολύ καλή δουλειά και σ’ αυτόν τον τομέα.
Για το “Target Earth” συνεργαστήκατε με μία χαρακτηριστική φυσιογνωμία του εγχώριου metal ήχου όπως τον Pierre Rémillard, γνωστό ως κιθαρίστας των OBLIVEON αλλά και των παραγωγών του σε αρκετές μπάντες του γαλλόφωνου Καναδά. Αυτό επέδρασε θετικά στον τρόπο που δουλέψατε στο studio; Γιατί φαντάζομαι διαφορετικά είναι να ηχογραφείς πχ με έναν Γερμανό παραγωγό όπως ο Harris Johns ή έναν που μιλάει αγγλικά όπως ο Terry Brown και αλλιώς με έναν συντοπίτη σας, έτσι δεν είναι;
Ο Pierre είναι φίλος μου εδώ και πολλά χρόνια, αλλά έχει δουλέψει και με τον Away σ’ ένα άλλο project κι έχει κάνει και ο Chewy μαζί του έναν δίσκο, οπότε μας ξέρει και τον ξέρουμε πολύ καλά και δεν είχαμε κανένα απολύτως πρόβλημα. Θα έλεγα ότι ήταν κυρίως άνθρωπος που συνείσφερε στον ήχο μας κι όχι απλά ένας παραγωγός. Ξέραμε τον ήχο που θέλαμε όταν μπήκαμε στο στούντιο και οι μισές ηχογραφήσεις έγιναν από εμένα. Είναι όμως δικό του το στούντιο και δικός του ο ήχος. Συνολικά όμως είχαμε μία εξαιρετική σχέση.
Δουλεύεις στα Wild Studios, στο Κεμπέκ του Καναδά, όπου έγιναν οι ηχογραφήσεις;
Έκανα άλλη μία παραγωγή εκεί πέρα, μαζί με τον Pierre, να σου πω την αλήθεια. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον στούντιο και πολύ όμορφο, αλλά εντελώς απομονωμένο. Εμείς ηχογραφήσαμε πέρυσι τον Φεβρουάριο και δεν μπορείς να το προσεγγίσεις παρά μόνο αν έχεις 4Χ4, αλλιώς δεν φτάνεις με τίποτα. Αυτό μας άρεσε πάρα πολύ. Είχαμε έτοιμο τον δίσκο κατά 95%, οπότε δεν χρειάζονταν και πάρα πολλά πράγματα, απλά μπήκαμε και ηχογραφήσαμε.
Άρα, ηχογραφήσατε το δίσκο σχεδόν πριν από ένα χρόνο… Γιατί καθυστέρησε τόσο η κυκλοφορία του;
Κοίτα να δεις. Εμείς μπήκαμε στο στούντιο, έχοντας στο μυαλό μας ότι είχαμε συμβόλαιο, αλλά τελικά αποδείχτηκε ότι δεν ίσχυε τίποτα απ’ αυτά που είχαμε συμφωνήσει, οπότε ξεκινήσαμε να ψάχνουμε εταιρία, αφού είχαμε τελειώσει τις ηχογραφήσεις. Τα τελευταία overdubs τα τελείωσα τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, στείλαμε το δίσκο για μίξη στον Sanford Parker, ο οποίος έκανε μία απίστευτα καλή δουλειά και άλλαξε τα πάντα προς το καλύτερο. Άποψή μου, ασχολούμενος με τις παραγωγές δίσκων, είναι ότι η μαγεία βρίσκεται στη μίξη και μόνο τότε ξέρεις αν το αποτέλεσμα αξίζει ή όχι.
Ο Sanford Parker είναι ένας πολυάσχολος παραγωγός και αρκετά ενεργός σε μπάντες του νέου πειραματικού ακραίου ήχου. Πως καταλήξατε να συνεργαστείτε μαζί του για τη μίξη του άλμπουμ; Ακούσατε κάποια συγκεκριμένη δουλειά του;
Όταν τελειώσαμε τις ηχογραφήσεις και ψάχναμε για εταιρία, ενδιαφέρθηκε η Century Media και μας πρότεινε τον συγκεκριμένο τύπο, τον οποίο εμείς δεν γνωρίζαμε πάρα πολύ. Αμέσως ξεκίνησα μία έρευνα στο internet για να δω τις δουλειές που έχει κάνει και πραγματικά μου άρεσε πάρα πολύ αυτό που άκουσα. Πήγαμε στο Σικάγο λοιπόν, μαζί με τον Away, τον συναντήσαμε και αμέσως καταλάβαμε ότι αυτός ήταν ο άνθρωπος που θέλαμε για τη δουλειά. Μας άρεσε πολύ το γεγονός ότι είχε δουλέψει με γκρουπ όπως οι SKINNY PUPPY και είχε κάνει κάποιες techno/noise δουλειές, επειδή θεωρούσαμε ότι μπορεί να φέρει κάποια νέα στοιχεία στον ήχο των VOIVOD, που να μη μας απομακρύνει από το στυλ μας, αλλά και να μας κάνει να ακουγόμαστε πιο σύγχρονοι, δίνοντάς μας έναν φρέσκο αέρα. Δεν ήθελα να ακουγόμαστε «καθαροί» όπως κάνουν πολλά extreme metal σχήματα στις μέρες μας. Πολλά γκρουπ ακούγονται τόσο καθαρά και τέλεια, που τελικά ο ήχος τους δεν ακούγεται φυσικός. Θέλαμε να σιγουρευτούμε ότι το τελικό αποτέλεσμα θα βγάζει τους VOIVOD να παίζουν μουσική κι όχι κάποια μηχανήματα. Δεν θέλω να πω ότι η μουσική άλλων συγκροτημάτων, είναι ψεύτικη, αλλά ότι ο ήχος τους πολλές φορές είναι τόσο «καλογυαλισμένος», που εμείς δεν θέλαμε κάτι τέτοιο για τον δίσκο μας. Όταν μιλήσαμε με τον Sanford, είχε ευτυχώς την ίδια άποψη με εμάς και το αποτέλεσμα ήταν καταπληκτικό.
Εν συντομία πως σου φάνηκαν τα άλμπουμ των VOIVOD που ακολούθησαν μετά την αποχώρησή σου από τη μπάντα; Από το “The outer limits” μέχρι τις δουλειές με τον Eric Forrest, τον Jason Newsted και τα άλμπουμ που ακολούθησαν μετά τον θάνατο του Piggy;
Θέλεις να μάθεις τη γνώμη μου γι’ αυτά τα άλμπουμ;;; Γιατί;;; (γέλια)
Επειδή παρότι είσαι ένας από τους βασικούς υπεύθυνους για τον κλασικό ήχο των VOIVOD, θεωρώ ότι και χωρίς εσένα, το συγκρότημα έβγαλε μερικούς πολύ καλούς δίσκους και θα με ενδιέφερε να μάθω ακόμα κι αν τους έχεις ακούσει!
Φυσικά και τους έχω ακούσει!!! Ακολουθούσα τους VOIVOD αφότου έφυγα και άκουγα κάθε δίσκο τους μόλις τον έβγαζαν και θεωρώ ότι έβγαλαν καλές δουλειές και χωρίς εμένα. Μου φάνηκαν πολύ ενδιαφέροντες σαν τρίο, με τον Eric Forrest, αλλά και το “The outer limits”, που είχαν βγάλει πριν απ’ αυτό, μου άρεσε πολύ. Με τον Jason Newsted, μου ακούγονταν λίγο πιο rock n’ roll, αλλά μπορούσες να δει που πήγαιναν. Σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να πω ότι μέχρι να φύγω οι VOIVOD ήταν καλοί και μετά χειροτέρεψαν. Νομίζω ότι έβγαλαν καλούς δίσκους.
Μιας και ήσουν εκτός μπάντας όταν δούλευαν το “Katorz” είχες τις ενστάσεις σου για το εν λόγω άλμπουμ μιας και ήταν το πρώτο που περιείχε ανέκδοτο υλικό του Piggy;
Δεν είχα καμία αντίρρηση. Βασικά ήταν στο “Infini”, που με πλησίασε ο Away και μου ζήτησε να παίξω κάποια μέρη, ξεκίνησα να το κάνω, αλλά άλλαξαν γνώμη και τελικά έπαιξε πάλι ο Jason όλο το μπάσο. Ο λόγος ήταν ότι ο Piggy είχε γράψει αυτά τα τραγούδια έχοντας στο μυαλό του ότι στο μπάσο θα ήταν ο Jason Newsted, οπότε ήταν λογικό να τελειώσουν όλα τα τραγούδια μ’ αυτόν στο μπάσο. Δεν είχα να κάνω σε τίποτα με το “Katorz”, αφού η πρώτη φορά που επικοινώνησαν μαζί μου και μου ζήτησαν κάτι, ήταν το 2008. Πριν από τότε, δεν είχαμε καμία επικοινωνία.
Υπάρχει καθόλου υλικό γραμμένο από τον Piggy σ’ αυτόν το δίσκο;
Όχι, το υλικό γράφτηκε όλο το 2010 και το γράφουμε βασικά εγώ με τον Chewy. Δεν με πολυενδιαφέρει αν υπάρχει άλλο υλικό από τον Piggy, καθώς δεν θα ήθελα να πάω πίσω, δεν νιώθω την ανάγκη γι’ αυτό. Ίσως ο Away να κάνει κάτι με υλικό του Piggy, αν υπάρχει… Ίσως να υπάρχει υλικό, αλλά δεν ξέρω αν θα κυκλοφορήσει ποτέ σε κάποια μορφή.
Θεωρείστε από τις ευφυέστερες και επιδραστικότερες metal μπάντες και αρκετά μπροστά από την εποχή σας; Εσύ είσαι ικανοποιημένος από το ποσοστό επιτυχίας και αναγνώρισης που έχετε γευτεί μέχρι στιγμής από τον μουσικό τύπο και τους οπαδούς;
(γέλια) Δεν ξέρω τι να πω. Είμαστε που παίζουμε οι τέσσερίς μας ακόμα και αρέσουμε στον κόσμο. Δεν σκέφτομαι την αναγνώριση, απλά παίζω, ο κόσμος το γουστάρει κι αυτό είναι καλό.
Ποιος ήταν ο λόγος που αποχώρησες από τους VOIVOD λίγο μετά τις ηχογραφήσεις του “Angel rat”. Είναι αλήθεια ότι διαφωνούσες συνεχώς με τον Terry σχετικά με τον ήχο;
Ναι, το λιγότερο που μπορεί να πει κανείς είναι ότι διαφωνούσαμε (γέλια και από τους δύο).
Δηλαδή παίξατε και καθόλου ξύλο;
Βασικά, ο Terry Brown κάποια στιγμή με πέταξε έξω από το στούντιο!!! (γέλια) Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα ποτέ καλές σχέσεις μαζί του, άλλωστε ο Piggy ήθελε να δουλέψει μαζί του. Δεν μπορούσε να καταλάβει ότι μπορεί να ήταν ο παραγωγός, αλλά εμείς τον είχαμε προσλάβει να δουλέψει για εμάς. Όπως σε κάθε συγκρότημα, συζητούσαμε για την κατεύθυνση που θα είχε ο δίσκος και όπως συμβαίνει πάρα πολλές φορές, είχαμε διαφωνίες. Εγώ δεν ήμουν καθόλου χαρούμενος με την κατεύθυνση, οπότε απλά τελείωσα τα μέρη μου κι έφυγα.
Οπότε ο λόγος που έφυγες ήταν ότι δεν σου άρεσε η μουσική κατεύθυνση που έπαιρναν οι VOIVOD…
Δεν θα το έλεγα ακριβώς έτσι, αλλά ότι δεν συμφωνούσαμε πια. Ξέρεις, θεωρώ ότι το πιο σημαντικό πράγμα είναι να διασκεδάζεις παίζοντας με τους υπόλοιπους. Όταν αυτό δεν συμβαίνει, πρέπει να φεύγεις.
Το πρώτο πράγμα που ξεχώρισα ακούγοντας το “Target Earth” ήταν το χαρακτηριστικό παραμορφωμένο μπάσο και το παίξιμό σου, που μου υπενθύμισε το πόσο σημαντικός ήσουν γι’ αυτό που θεωρούμε κλασικό VOIVOD ήχο. Συμφωνείς;
Αυτό είναι το στυλ μου… Όταν ξεκινήσαμε να γράφουμε για τον δίσκο, συμφωνήσαμε και οι 4 μας να είναι σε πιο progressive κατεύθυνση, όπως παλιά. Βλέπω το μπάσο σαν ρυθμική κιθάρα και δεν μπορώ να κάνω κάτι διαφορετικό. Αυτός ήταν κι ένας βασικός λόγος της διαφωνίας μου με τον Terry Brown. Δουλεύοντας μαζί του στο “Angel rat”, ήθελε να μου αλλάξει τον ήχο, γιατί θεωρούσε ότι το μπάσο πρέπει να έχει αποκλειστικά αυτόν τον υπόκωφο ήχο που συμβαίνει και σε άλλα γκρουπ και δεν μπορούσε να καταλάβει ότι αυτή ήταν η διαφορά μας με τα άλλα σχήματα κι αυτός ήταν ο κλασικός μας ήχος. Ο ήχος των VOIVOD βασίζεται στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στο μπάσο και την κιθάρα. Στο “Target earth” βάλαμε και τα ντραμς στην εξίσωση και το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό. Νιώθουμε ότι και οι 4 μας, παίζουμε συνεχώς σόλο!
Πάντως εκτός της επιρροής σου ως μπασίστας, το χαρακτηριστικό σου κούρεμα πίσω στα 80’s αποτελεί το ίδιο επιδραστικό.
(ακούστηκαν γέλια ακόμα και από άλλους παρευρισκόμενους εκεί) Δεν νομίζω ότι θα ξαναέκανα τέτοιο κούρεμα τώρα, ξυρίζοντας το κεφάλι μου από τη μία πλευρά. Πλέον είναι πολύ εμπορικό!!!
Εσύ μπορεί να γελάς, αλλά ακούγοντας το “Tribal convictions” στο ραδιόφωνο το 1988 και βλέποντας το κούρεμά σου στις φωτογραφίες της εποχής, με έκαναν να μπω στη μαγεία των VOIVOD… Έπαιξε και αυτό το ρόλο του, αφού έλεγα «τι στο διάολο κάνει αυτός ο τύπος με αυτό το μαλλί»;
Χαχαχαχα! Πρέπει να ξέρεις ότι εκείνη την εποχή στην πόλη μας, κανείς δεν μας γούσταρε. Ήμασταν τα κακά παιδιά της πόλης επειδή παίζαμε metal και ήθελαν να μας διώξουν. Δεν σου κάνω πλάκα. Τότε όλοι έπαιζαν poser, new wave, glam rock και τέτοια, που εμείς θα θεωρούσαμε γελοία… Μια χαρά ήταν οι KISS και οι NEW YORK DOLLS, αλλά μετά…
Σε έχουμε πετύχει να φοράς t–shirt νέας γενιάς metal συγκροτημάτων. Υπάρχουν κάποιες που έχεις ξεχωρίσει και ίσως κάποια που πιστεύεις ότι κινείται στον ίδιο δρόμο με αυτό των VOIVOD καλλιτεχνικά;
Υπάρχουν πολλά συγκροτήματα. Για παράδειγμα, ξεκίνησα να γράφω μουσική ξανά, το 2009, όταν οι MASTODON κυκλοφόρησαν το “Crack the skye”. Αυτός ο δίσκος είχε πολύ μεγάλη επιρροή πάνω μου, τα παιδιά είναι πολύ καλοί μου φίλοι και τους θεωρώ μία από τις καλύτερες μπάντες στο metal γενικότερα. Μου αρέσουν συγκροτήματα όπως οι ISIS, οι NEUROSIS που είναι πολύ αξιόλογα. Δεν ξέρω τώρα ποιος θέλει να κάνει κάτι σαν κι εμάς και να επιδιώξει να ζήσει μέσα απ’ αυτό (γέλια)… Αυτό που δεν μου αρέσει καθόλου, είναι που βλέπω σε διάφορα είδη μουσικής, μία μπάντα να κάνει επιτυχία και να τρέχουν όλοι να παίξουν σαν κι αυτή. Θέλω να βλέπω πιο αυθεντικά πράγματα κι όχι αντιγραφές.
To “Target Earth” είναι ένα άλμπουμ που φέρνει έντονες μνήμες από το ένδοξο παρελθόν σας, κάπως σαν το χαμένο άλμπουμ μεταξύ των “Dimension Hatross” και “Nothingface”. Αν και δεν θα το έλεγα πισωγύρισμα και δεν βρίσκω τίποτε αρνητικό σε αυτό, αυτό ήταν κάτι που έγινε εσκεμμένα ή όταν έχεις για κιθαρίστα έναν παλιό οπαδό της μπάντας ήταν αυτονόητο να συμβεί κάτι τέτοιο;
Νομίζω ότι όντως, το “Target earth”, έχει αρκετό από το παλιό στυλ των VOIVOD. Επέστρεψα εγώ στο γκρουπ και ο Chewy, γουστάρει πολύ υλικό από την περίοδο του E–Force (Eric Forrest), από το “Outer limits” αλλά και την περίοδο με τον Jason. Ο Snake και ο Away ήθελαν απλά να φροντίσουν να μην υπάρχουν ριζοσπαστικές αλλαγές στον ήχο μας. Κάποια τραγούδια είναι πιο τεχνικά, αλλά γενικότερα θέλαμε να πιάσουμε όλες τις εποχές των VOIVOD, κάτι που προσπαθήσαμε να κάνουμε ακόμα και στο εξώφυλλο, χρησιμοποιώντας χρώματα που βάζαμε τα πιο πρόσφατα χρόνια. Προσωπικά μου αρέσει πολύ ο δίσκος. Προφανώς θα υπάρχει κόσμος που θα παραπονιέται, αλλά δεν με νοιάζει, αφού τους δίσκους τους κάνουμε για την πάρτη μας κι όχι για τον κόσμο. Στις συναυλίες μας θα παίζουμε πολλά κομμάτια από το “Target earth”, αλλά δεν θέλουμε να αφήσουμε απ’ έξω δίσκους σαν το “Negatron” ή το “Katorz” ή το “Infiny”, αλλά και τα παλιά μας κομμάτια. Έχουμε μεγάλο ρεπερτόριο πλέον να διαλέξουμε…
Σας πέρασε ποτέ από το μυαλό να κάνετε αυτόν τον δίσκο για να γιορτάσετε τα 30 χρόνια ύπαρξης των VOIVOD;
Όταν ξεκινήσαμε να γράφουμε κομμάτια το 2010-2011, δεν είχαμε το μυαλό μας ότι ο δίσκος θα βγει το 2013. Έτσι όπως πήγαν τα πράγματα όμως, θα τον χρησιμοποιήσουμε γι’ αυτό!
Υπήρξαν στιγμές στο studio που φανταζόσασταν πως θα ακουγόντουσαν κάποια σημεία αν ζούσε ο Piggy ή ο Daniel ήταν τόσο διαβασμένος που δεν χρειαζόταν να του υποδείξετε πως θα έπαιζε το τάδε σημείο ο Piggy;
Τον δίσκο τον γράψαμε οι 4 μας, οπότε πιστεύω ότι δεν θα ήθελε ο Daniel (Chewy) να του υποδείξουμε πώς θα παίζει σε συγκεκριμένα σημεία. Η αλήθεια είναι όμως, ότι σε κάποιο κομμάτι, στο “Resistance” αν δεν κάνω λάθος, όταν τελείωσε την ηχογράφηση και το ακούσαμε, είπαμε όλοι μαζί «θα άρεσε πολύ αυτό στον Piggy» και συμφωνήσαμε ότι θα ήταν περήφανος για εμάς… Ο Piggy ήταν ο μέντοράς μας και πάντα θα είναι μαζί μας, αλλά τώρα έχουμε νέο μέλος και η ζωή συνεχίζεται. Το ίδιο συνέβη όταν έφυγα εγώ ή ο Snake…
Φαντάζομαι ότι σας προσεγγίζουν αρκετοί μουσικοί που δηλώνουν οπαδοί σας και μάλιστα αρκετοί εκτός metal χώρου. Θυμάσαι κάποιον συγκεκριμένο που σε αιφνιδίασε όταν σας εξέφρασε τον θαυμασμό του;
Εδώ, στο Κεμπέκ, έχουμε πολλούς οπαδούς, αλλά είναι ξεχωριστή περίπτωση όταν μου είπαν οι τεχνικοί που μου φτιάχνουν την κιθάρα στο Los Angeles ότι ο Bono των U2, ξέρει πολλούς δίσκους των VOIVOD, του αρέσουν πολλά τραγούδια μας και μάλιστα μία φορά είχε έρθει σε μία συναυλία!!! Είναι καλό να ξέρεις κάτι τέτοιο!!!
Σοβαρά; Όταν τον δεις, αφού γουστάρει τη μουσική σας, ας του προτείνετε να ζήσει για ένα χρόνο με το εισόδημα των VOIVOD κι εσείς με το δικό του!!! Έτσι δεν θα χρειάζεται να ψάχνετε για εταιρία, ούτε να σκέφτεστε αν θα μπορέσετε να βγείτε περιοδεία!!!
Έχεις δίκιο (γέλια). Ευχαριστώ πάρα πολύ για τη συνέντευξη και περιμένω να τα πούμε από κοντά.
Σάκης Φράγκος – Κώστας Αλατάς
www.voivod.com
Line-up:
Michel Langevin (Away) – ντραμς
Denis Belanger (Snake) – φωνητικά
Jean-Yves Theriault (Blacky) – μπάσο
Daniel Mongrain (Chewy) – κιθάρα
Δισκογραφία
“War an pain” (1984)
“Rrröööaaarrr” (1986)
“Killing technology” (1987)
“Dimension hatröss” (1988)
“Nothingface” (1989)
“Angel rate” (1991)
“The outer limits” (1993)
“Negatron” (1995)
“Phobos” (1997)
“Voivod” (2003)
“Katorz” (2006)
“Infini” (2009)
“Target earth” (2013)