Αναμφίβολα οι EUROPE έχουν συνδέσει το όνομα τους με την τεράστια επιτυχία του “The final countdown” (TFC) και του ομώνυμου δίσκου που στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ‘80 έσπαγε το ένα ρεκόρ πωλήσεων μετά το άλλο ανά την υφήλιο. Βέβαια και τα τελευταία τους δύο albums (“War of kings” και “Walk the earth” είναι απόδειξη ότι το συγκρότημα είναι σαν το παλιό καλό κρασί και συνεχίζει να είναι τρομερά δημιουργικό και αειθαλές, εντούτοις, “την καρδιά αν ρωτήσεις θα πει, μοναχά WOT, W-O-T”… Ασφαλώς και μιλάμε για το “Wings of tomorrow” (WOT), έναν δίσκο που η πλειοψηφία των φίλων του συγκροτήματος θεωρεί ως τον κορυφαίο τους. Και πως να μην είναι αφού το WOT δεν είναι απλά ο καλύτερος δίσκος των EUROPE, αλλά ένας από τους καλύτερους και πιο επιδραστικούς metal/hard rock δίσκους που έχει βγάλει ποτέ σουηδική μπάντα. Μπορεί οι HEAVY LOAD θεωρούνται οι “μπαμπάδες” του σουηδικού metal, όμως με το WOT οι EUROPE έβαλαν επάξια και αυτοί το όνομα τους λίγο παραδίπλα μιας και ο δίσκος συνδυάζει άριστα heavy metal και γνήσιο 80’s hard rock. Μιλάμε για ένα δίσκο που έχει επηρεάσει ουκ ολίγα συγκροτήματα και μνημονεύεται ακόμη και σήμερα από τον μουσικό τύπο. Πριν μπω στο “ψητό”, να πω πως δισκάρα χωρίς εξωφυλλάρα δεν γίνεται. Εύκολα το καλύτερο εξώφυλλο σε δίσκο των EUROPE κι ένα από αυτά που μένουν ανεξίτηλα στο μυαλό σου. Αριστούργημα…
The “Wings of tomorrow” countdown:
10. “Dreamer” (4:28)
Κλασική μπαλάντα της δεκαετίας του ‘80 που ίσως αδικείται από το γεγονός ότι τα υπόλοιπα τραγούδια είναι τόσο καλά που κάνουν το “Dreamer” να υστερεί. Πολύ αργός ρυθμός με μουσική βασισμένη κυρίως στο πιάνο. Ένα από τα singles του δίσκου που κυκλοφόρησε μόνο στην Ιαπωνία. Παρά το γεγονός ότι δεν είναι και το καλύτερο τραγούδι του WOT, υπήρχε στα περισσότερα setlists της περιοδείας του TFC το ‘86-’87 σε a capella εκτέλεση.
- “Dance the night away” (3:35)
Όλος ο νεανικός ενθουσιασμός σε ένα τραγούδι που είναι μακράν το πιο χαβαλετζίδικο του δίσκου. Εδώ ο Joey Tempest συνθέτει σε έναν εμφανώς πιο rock ‘n roll ρυθμό με τα keyboards να είναι ίσως πιο εμφανή από ποτέ στην προ-TFC εποχή ενώ ο John Norum ρίχνει ένα υπερηχητικό σόλο για να μας θυμίσει ότι είναι τεράστια παιχτούρα. Αναμφίβολα ο καλύτερος τρόπος να κλείσει ο δίσκος.
8.“Wings of tomorrow” (3:59)
Το “κάψιμο” που είχε ο Joey Tempest την περίοδο εκείνη με τους MICHAEL SCHENKER GROUP είναι εμφανές στο “Wings of tomorrow”. Θα έλεγα πως ξεχωρίζει περισσότερο για τον τίτλο του που έδωσε και το όνομα στο album (και δένει άρτια με το εξώφυλλο) παρά μουσικά. Κλασσικός EUROPE ήχος από τα πρώτα χρόνια της καριέρας τους με επιρροές από τα ινδάλματα τους. 7. “Aphasia” (2:32)
O John Norum σε όλο του το μεγαλείο. Απλό, μελωδικό και χαρακτηριστικό instrumental κομμάτι που σε ταξιδεύει αρκετά χρόνια πίσω. Στα είκοσι του και σε μια εποχή αθωότητας, ο Norum καταφέρνει όχι απλά να βγάλει εκπληκτική μουσική αλλά και να το κάνει παίζοντας με περίσσιο συναίσθημα.
6. “Treated bad again” (3:46)Τα πιο “αγριεμένα” φωνητικά του Tempest σε ένα αργό γενικά hard rock τραγούδι. Ο Tony Reno στα drums μας θυμίζει γιατί αδίκησε τον εαυτό του με τις όποιες ιδιοτροπίες του που τον άφησαν εκτός συγκροτήματος μιας και τα κρουστά εδώ σε χτυπάνε με μανία στο στήθος και δίνουν έναν μοναδικό ρυθμό στο τραγούδι. Στα αξιομνημόνευτα είναι και εναλλαγή από τον σκληρό ήχο σε πιο “καθαρό” στα μισά του τραγουδιού, απόδειξη ότι οι EUROPE είχαν (και ασφαλώς συνεχίζουν να έχουν) ταλέντο, έμπνευση και τολμούσαν να παίξουν με τις συνθέσεις τους.
5. “Open your heart” (4:10)
Μπορεί ο δίσκος διακρίνεται για τον σκληρό του ήχο, είναι όμως αυτή εδώ η μπαλάντα που έκανε το μάτι των δισκογραφικών να γυαλίσει. Εξακολουθώ να πιστεύω πως είναι μια από τις καλύτερες μπαλάντες των 80s και ίσως η καλύτερη που έχει βγάλει το συγκρότημα και δικαιολόγησε επάξια την επιλογή της να την κυκλοφορήσει ως single. Μπόλικη καψούρα με την διαφορά πως σε αντίθεση με πολλές μπαλάντες που κάνουν μόνο αυτό, το “Open your heart” είναι κι ένα εκπληκτικό τραγούδι. Μέγα αμάρτημα ότι διασκευάστηκε στο “Out of this world” αλλά μην ξεχνάμε πως ήταν και οι εποχή όπου οι νεαροί τότε EUROPE έπρεπε να κάνουν τα χατίρια των δισκογραφικών. 4. “Lyin Eyes” (3:47)
Αν υπάρχει κάτι που με στεναχώρησε στο WOT είναι η ιστορία που έχει αυτό το τραγούδι. Έχεις τυπώσει 1000 αντίγραφα και είσαι έτοιμος να το κυκλοφορήσεις ως single και ξαφνικά ανακαλείται η κυκλοφορία μία ημέρα πριν βγει στα ράφια των δισκάδικων. Το βινύλιο έγινε πολύ σπάνιο να το βρεις και εμείς μάθαμε (αρκετά χρόνια μετά) ότι η έκδοση του album έχει άλλα φωνητικά από το πρωτότυπο. Όταν μάλιστα έτυχε να ακούσω την έκδοση του single έπαθα ζημιά με τα πολύ πιο τσαμπουκαλεμένα φωνητικά ενώ και μελωδικά θεωρώ πως είναι ανώτερα και σε καλύτερη αρμονία με την μουσική. Να φανταστεί κανείς πως ο Joey Tempest ήταν δυσαρεστημένος από την ψηφιακή ηχογράφηση που έπνιξε την ρυθμική κιθάρα κάνοντας πιο “soft” τον δίσκο και στο “Lyin Eyes” αυτό είναι περισσότερο από εμφανές. Δεν μπορώ να φανταστώ τι θα γίνονταν χωρίς αυτές τις δυσκολίες. Παρόλα αυτά, γνήσιος NWOBHM ήχος σε ένα τραγούδι που ξεχωρίζει στον δίσκο.
3. “Scream of anger” (4:06)
Σύνθεση του Tempest και του αδικοχαμένου μπασίστα Marcel Jacob. Αν υπάρχει ένα τραγούδι του δίσκου που έκανε ένα click παραπάνω σε νεότερους μουσικούς της εποχής και τους έβαλε στον χώρο της metal/hard rock μουσικής, αυτό είναι το “Scream of anger”. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει διασκευαστεί και διασκευάζεται ακόμη και σήμερα από συγκροτήματα που παίζουν από hard rock μέχρι και death metal. Heavy metal ήχος με φρενήρη ρυθμό και για άλλη μια φορά εξωπραγματικά drums από τον Reno και δαιμονισμένες κιθάρες από τον Norum. Όσοι έμαθαν τους EUROPE μόνο από τα επόμενα τρία albums θα δυσκολευτούν να πιστέψουν ότι είναι η ίδια μπάντα που τραγουδάει αυτό εδώ το αριστούργημα. Ευτυχώς βρίσκεται συχνά στα setlists των συναυλιών τους (έστω και μια ταχύτητα πιο αργό) για να μας υπενθυμίζουν και την πιο σκληρή τους πλευρά.
2. “Stormwind” (4:31)
Έχουν περάσει σχεδόν τέσσερις δεκαετίες από όταν άκουσα για πρώτη φορά το “Stormwind” και θαρρώ πως πάντα νιώθω να διαπερνά το σώμα μου ηλεκτρικό ρεύμα όταν ακούω ξανά και ξανά αυτή την εισαγωγή με την κιθάρα του Norum. Μπορεί να μην είναι το πιο heavy κομμάτι του δίσκου αλλά είναι μια σύνθεση που φωνάζει 80’s, ένα κλασικό hard rock κομμάτι, σήμα κατατεθέν των EUROPE και της ιστορίας τους. Μόνο και μόνο που τέτοια κομματάρα ανοίγει τον δίσκο σε προδιαθέτει για το τι θα επακολουθήσει.
1.“Wasted time” (4:10)
Τι να πρωτοπώ για το “Wasted time”; Ότι είναι το πιο ολοκληρωμένο κομμάτι που έχουν βγάλει οι EUROPE; Ότι είναι μια σύνθεση που για την ηλικία των μελών του συγκροτήματος όταν το έγραψαν είναι απίστευτα ώριμο; Ότι το solo του Norum θα έκανε ακόμη και τον Yngwie Malmsteen να κοκκινίσει από ντροπή; Δεν ξέρω αν μπορώ να το χαρακτηρίσω hard rock ή heavy metal μιας και ακροβατεί κάπου ανάμεσα στα δύο, το σίγουρο είναι πως το τραγούδι τα σπάει κυριολεκτικά. Ο ορισμός του ήχου των EUROPE στο WOT και η επιτομή της μουσικής τους τελειότητας.