NIGHTWISH interview (Troy Donockley)

0
549
Photo by Tim Tronckoe












“An ocean of melodies and feelings”

Στην πορεία των ετών, έχω κάνει συνεντεύξεις σχεδόν με όλα τα μέλη των NIGHTWISH, πρώην και νυν. Από την ατζέντα μου, έλειπε μόνο το όνομα του Troy Donockley, του πολυοργανίστα του συγκροτήματος που κάνει και τα δεύτερα φωνητικά και αν συνυπολογίσουμε τα χρόνια που είναι στο πλευρό του Tuomas Holopainen και της παρέας του ως session, ο αριθμός ξεπερνά τα 17!!! Ο λόγος που μιλήσαμε, δεν ήταν φυσικά άλλος από το “Yesterwynde”, το νέο τους άλμπουμ και ο Troy, δείχνοντας εντυπωσιασμένος από πολλές ερωτήσεις, μίλησε με ΠΑΡΑ πολύ μεγάλη ειλικρίνεια για τα πάντα, ιδιαίτερα για την απόφαση των NIGHTWISH να μην περιοδεύσουν αλλά και για το άγχος που είχαν όταν περιόδευαν με την Floor Jansen στις τελευταίες εβδομάδες της εγκυμοσύνης. Μία συνέντευξη που ΠΡΕΠΕΙ να διαβάσετε. Hint: ΦΟΒΕΡΗ η σύμπτωση όπου μιλούσαμε για τη Floor κι εκείνη ακριβώς την ώρα, του έστειλε μήνυμα!!!

Καλησπέρα Troy. Για ποιον λόγο νιώσατε ότι έπρεπε να εφεύρετε μία καινούργια λέξη όπως το “Yesterwynde” για να περιγράψετε το άλμπουμ ή τα συναισθήματα που θέλατε;
Χαχαχα. Έχεις δίκιο. Πράγματι νιώσαμε ότι η λέξη έπρεπε να εφευρεθεί επειδή δεν υπήρχε λέξη ικανή να εκφράσει αυτό που βιώναμε. Το βίωμα ήρθε παρακολουθώντας παλιό υλικό ταινιών από τη δεκαετία του 1890. Ένα παλιό Βικτωριανό φιλμ που είχε μπει χρώμα, με πολύ ωραίο τρόπο και ο ρυθμός των καρέ είχε προσαρμοστεί, ώστε να μην κινούνται γρήγορα, αλλά φυσικά. Με αυτόν τον τρόπο το παρελθόν είχε μπει στο παρόν μ’ έναν αρκετά εντυπωσιακό τρόπο. Το συναίσθημα που νιώσαμε, δεν ήταν μόνο χαρά κι ευχαρίστηση, αλλά ότι επικοινωνήσαμε με το παρελθόν με μία βαθιά έννοια, δίχως λέξεις. Μια πραγματικά συναισθηματική σύνδεση με την ιστορία και τους προγόνους μας. Τους βλέπαμε σαν να ήταν χθες. Εγώ και ο Tuomas, βάλαμε κάτω μία λίστα με λέξεις για να το περιγράψουμε. Εκείνος είχε λέξεις όπως το “yesterday” το “tomorrow” κτλ κι εγώ είχα το “westernwynde”, που είναι ένα παλιό αγγλικό τραγούδι του 16ου αιώνα. Η κατάληξη –wynde σημαίνει άνεμος (wind), οπότε η λέξη “Yesterwynde” μπορεί να σημαίνει κάτι σαν «ο άνεμος από το παρελθόν που περνά μέσα από εμάς». Ή μπορεί να σημαίνει να γυρνάς το ρολόι πίσω. Υπάρχουν, λοιπόν, δύο τρόποι να το ερμηνεύσεις. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε η λέξη κι ελπίζω κάποια στιγμή να βρει το δρόμο της στο Λεξικό της Οξφόρδης.

Όπως τα έντομα που πήραν το όνομά τους από τους NIGHTWISH.
Χαχαχα! Ναι, βεβαίως! Χαχαχα.

Αυτός προφανώς είναι και ο λόγος που ο δίσκος ξεκινά και τελειώνει σαν να παρακολουθείς μία ταινία.
Ναι, αυτό είναι ένα μεγάλο μέρος του σκεπτικού. Η λογική πίσω από το τραγούδι “Yesterwynde”, που ανοίγει το δίσκο, είναι να σε βάλει σ’ ένα δράμα, σε μία ταινία και στο τέλος ακούγεται ο θόρυβος που δημιουργείται όταν τελειώσει το φιλμ από την κάμερα, οπότε τα δύο αυτά μέρη, ενώνονται. Είναι ένα μεγάλο συναισθηματικό ταξίδι. Παρότι φαινομενικά το θέμα είναι χαλαρό, όλα τα τραγούδια ενώνονται μεταξύ τους με βαθιές ρίζες.

Στο Δελτίο Τύπου αναγράφεται: «είναι το άλμπουμ της μπάντας που οδηγείται περισσότερο από τους στίχους. Η μουσική μας ποτέ δεν έχει υπάρξει τόσο «παντρεμένη» με τους στίχους. Οπότε, σας δίνουμε μία συμβουλή: αν κάτι στη σύνθεση σας δημιουργεί απορίες, οι στίχοι πιθανώς να σαν το ξεκαθαρίσουν». Πόσο διαφορετική ήταν αυτή η προσέγγιση; Καταλήξατε τελικά σε κάτι πραγματικά μοναδικό και καινούργιο;
Σπουδαία ερώτηση. Είναι όντως μία διαφορετική προσέγγιση. Επειδή το “Yesterwynde” είναι το τελευταίο μέρος μίας τριλογίας. Το πρώτο μέρος, το “Endless forms most beautiful”, βασιζόταν στον ενθουσιασμό που είχαμε επειδή είχαμε ανακαλύψει τις επιστήμες, αυτό που ο Richard Dawkins ονομάζει «Η μαγεία της πραγματικότητας», που ήταν η φυσική επιλογή και η εξέλιξη. Η εξέλιξη της ζωής μέσα στην ανθρώπινη εμπειρία, ήταν το θέμα του “Human. II .Nature”, του δεύτερου μέρους της τριλογίας. Αυτό εδώ, μιλά για τον χρόνο. Νιώσαμε να μας τραβάει αυτό το θέμα μ’ έναν πολύ φυσικό τρόπο. Όλο αυτό, για να επιστρέψω στην ερώτησή σου, δημιούργησε την ανάγκη ο δίσκος αυτός να είναι πιο πολύ βασισμένος στους στίχους. Οι στίχοι είναι αυτοί που θα έπρεπε να είναι, αλλά είναι και πάρα πολλοί και δεν είναι εύκολο για μία τραγουδίστρια όπως η Floor. Αλλά τελικά είναι εύκολο, γιατί είναι εκπληκτική. Της λέγαμε, για παράδειγμα: «χρειαζόμαστε 27 συλλαβές στα επόμενα δύο δευτερόλεπτα. Θα τα καταφέρεις;» και τελικά τα κατάφερνε! Πολλά από τα τραγούδια είναι πιο θεματικά, όπως το “The children of’Ata”, που μιλά για τους ναυαγούς από το Τόνγκο κι έπρεπε να μπαίνουν τα γεγονότα σε χρονική σειρά. Έπρεπε να ακολουθήσουμε αυτόν το δρόμο και να χρησιμοποιήσουμε πολλές φορές ποιητική αδεία, αλλά αυτοί είναι οι NIGHTWISH κι αυτό κάνουν.

Δεν χρειαζόταν να το πει ο Tuomas (που το είπε δηλαδή), αλλά το να συνθέτεις ένα δίσκο για 3,5 χρόνια, καταλήγει να γίνεται εμμονή. Πως επηρέασε αυτή η αφοσίωση –να το πω έτσι- το υπόλοιπο συγκρότημα κατά τη διάρκεια της παραγωγής; Υπήρξαν φορές που θέλατε απλά να τα παρατήσετε και να κυκλοφορήσετε το δίσκο όπως ήταν;
Χαχαχα! Πρέπει να πω πως όταν ο Tuomas αναφέρει τη λέξη «εμμονή» δεν τη λέει με την αρνητική της έννοια, που μπορεί να σημαίνει ακόμα και την πλήρη αποξένωση. Δεν είναι τέτοιος τύπος ο Tuomas. Νομίζω ότι έπρεπε να χρησιμοποιήσει τη λέξη «αφοσιωμένος». Δεν είναι σε καμία περίπτωση ψυχαναγκαστικός, ίσα ίσα, θα τον χαρακτήριζα αρκετά χαλαρό και άνετο στις ημέρες μας. Έχει αλλάξει αρκετά τα τελευταία 3000 χρόνια! Είναι πολύ ανοιχτός σε όλες τις ιδέες και αυτό είναι το σπουδαίο όταν βρισκόμαστε στο στούντιό του στη Φινλανδία, σ’ ένα πανέμορφο μέρος σε μία λίμνη. Όταν κάνουμε τις ενορχηστρώσεις, τα τραγούδια έχουν ήδη γραφτεί, αλλά αλλάζουν δραστικά, σε σημείο που να αλλάζει και το πνεύμα αλλά και οι τεχνικές πλευρές του τραγουδιού. Όλη αυτή η διαδικασία είναι μία φοβερή περιπέτεια και διαδικασία και είναι πολύ ανοιχτός σ’ αυτό. Αυτό, λοιπόν, δεν είναι η εικόνα ενός ψυχαναγκαστικού ανθρώπου. Εκτός των άλλων, του αρέσουν οι αλλαγές και οι νέες ιδέες.

Πολύ ωραία. Ταυτόχρονα απάντησες και την επόμενη ερώτησή μου, που θα ήταν «πως είναι να δουλεύεις με τον Tuomas”, οπότε πάμε παρακάτω. Το mastering του άλμπουμ, άλλαξε εφτά φορές!!!
Αυτό είναι παρανοϊκό!

Εσύ το είπες! Χαχαχαχα! Εγώ ίσως να χρησιμοποιούσα και πιο «σκληρή» λέξη! (γέλια και από τους δύο) Ποιες συγκεκριμένες πτυχές θέλατε να τελειοποιήσετε κατά τη διάρκεια του mastering, αν μπορείς, βέβαια, να μας πεις.
Άκου, λοιπόν, για ποιον λόγο συνέβη αυτό. Για να κάνεις mastering ένα δίσκο εφτά φορές, αυτό είναι μία ψυχαν… Ωπ, παραλίγο να χρησιμοποιήσω τη λέξη «ψυχαναγκαστικός». Χαχαχαχα! Πρέπει να διαλέξω τις λέξεις μου προσεχτικά, εδώ! Χαχαχα! Ανθυγιεινή διαδικασία;

Πρόσεξε ποια λέξη θα χρησιμοποιήσεις, μην έρθει σε αντίθεση με αυτά που μου έλεγες πριν. Χαχαχα.
Χαχαχα! Ναι, μην την πατήσω! Και τα εφτά mastering έγιναν με ακραία μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια. Γινόταν το mastering, το άκουγε προσεχτικά και μπορούσε να πει: «δεν μου αρέσει πολύ το reverb στον ήχο της κάσας στα τύμπανα». Μετά από ατελείωτες ώρες mastering, μπορούσε να πει ότι δεν είναι βέβαιος για τον τόνο κάποιου συγκεκριμένου οργάνου. Αν μη τι άλλο, είναι πάρα πολύ μεγάλη η προσοχή στη λεπτομέρεια και σίγουρα το αποτέλεσμα είναι φανταστικό (σ.σ. το λέει χαμογελώντας, προφανώς σκεπτόμενος τον κακομοίρη που έκανε το mastering μόνο και μόνο για να το αλλάξει ο Tuomas).

Πολύ ωραία. Δεν ξέρω βέβαια, ποια είναι η άποψη του Mikko (Karmila) γι’ αυτό…
Ο Mikko… O Mikko είχε ένα κεφάλι γεμάτο μαλλιά… Μετά από το mastering τριών δίσκων των NIGHTWISH, του έπεσαν όλα. Χαχαχαχα.

Μιλώντας για μουσική, με τόσα πολλά και διαφορετικά στρώματα μουσικής, τι είδους προσέγγιση έκανες εσύ και το συγκρότημα, γενικότερα, για να βεβαιωθείς ότι κάποιο μέρος της μουσικής δεν υπερκάλυπτε κάποιο άλλο;
Oh yeah! Εξαιρετική ερώτηση! Αυτό έχει να κάνει κυρίως με τη μίξη. Όταν τελειώσαμε τα τραγούδια, είχαμε πάρα πολλά στοιχεία, πάρα πολλές ερμηνείες, που έπρεπε να διαλέξουμε. Κάποιες φορές, αυτό που φαίνεται ως μία πολύ καλή ιδέα, μπορεί να είναι τελικά η χειρότερη ιδέα που θα μπορούσες ποτέ να έχεις και πρέπει να πεταχτεί στα σκουπίδια. Κάποιες άλλες, κάτι μικρό μπορεί να πάει πολύ πιο μπροστά. Στο τέλος, όλα έχουν να κάνουν με το πώς σου μιλάει το τραγούδι όσο το χτίζεις. Αυτό, μπορεί να ακούγεται λίγο επιτηδευμένο, αλλά είναι στην πραγματικότητα έτσι. Κάθε τραγούδι σε τραβά σε πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις. Όταν έχεις έξι διαφορετικούς ανθρώπους που τους τραβά το τραγούδι, μπορεί να συμβούν κάθε είδους περίεργα πράγματα και ιδέες. Αυτό πάντα συνέβαινε, όσα χρόνια είμαι στους NIGHTWISH. Πάντα υπήρχε μία φυσική άνθηση από ιδέες και κατευθύνσεις και αφήναμε το τραγούδι να μας οδηγήσει, για να καταλήξουμε στο mastering που είναι και το τελευταίο πράγμα που κάνεις.

Για ποιον λόγο αποφασίσατε να μην περιοδεύσετε και πως πιστεύεις ότι μπορεί να επηρεάσει τη σχέση σας με τους οπαδούς σας;
Είμαι μέρος της απόφασης, όπως και όλοι μας. Αναγκαστήκαμε να φτάσουμε σ’ αυτήν την απόφαση ακόμα και πριν την πανδημία όταν συνειδητοποιήσαμε ότι βρισκόμασταν σε κίνδυνο να «καούμε», επειδή κάναμε πολλά πράγματα. Μ’ έναν φοβερό τρόπο, αυτή η απόφαση να κάνουμε παύση των δραστηριοτήτων μας, δεν έχει κανένα χρονικό περιθώριο για κανέναν μας. Δεν έχουμε κανένα απολύτως σχέδιο για το πότε θα ξαναβγούμε να παίξουμε συναυλίες. Αυτή τη στιγμή όλοι μας προσπαθούμε να ξαναβρούμε τις ισορροπίες μας και την κατεύθυνσή μας ως συγκρότημα. Δεν ήταν εύκολο, είχαμε πολλά προσωπικά προβλήματα. Πρέπει όμως να τονίσω ότι είμαστε ένα ασυνήθιστο συγκρότημα αφού περνάμε υπέροχα ο ένας με τον άλλον, γουστάρουμε να είμαστε μαζί και κάνουμε παρέα μεταξύ μας ακόμα κι όταν δεν εργαζόμαστε. Φαντάσου ότι πέρυσι ο Emppu και ο Tuomas ήρθαν εδώ, στο Yorkshire και για μία εβδομάδα ψάχναμε μέταλλα με αυτό το ειδικό μηχάνημα!!! Έτσι για την πλάκα μας. Δεν είναι κάτι οριστικό. Δεν ήρθε το τέλος. Είναι ένα διευρυμένο ρεπό, θα έλεγα. Θα μπορούσα όμως, προσωπικά, να δω ότι θα υπάρξουν συναυλίες μας το 2027, όπου θα είναι και η 30η επέτειος του συγκροτήματος. Φαντάζομαι ότι κάτι θα κάνουμε για να το γιορτάσουμε.

Θα μου επιτρέψεις να πιστεύω ότι το «κάψιμο» δεν προέρχεται από τις συναυλίες, αλλά απ’ όλη αυτή τη μουσική που υπάρχει στο κεφάλι σας όλα αυτά τα χρόνια. Άλλωστε, με την πανδημία κιόλας, δεν είχατε την ευκαιρία να κάνετε εκτεταμένες περιοδείες…
(δείχνοντάς με με το δάχτυλό του) Το έπιασες, το έπιασες. Όταν λοιπόν έχεις έξι ανθρώπους, που όλοι τους αισθάνονται το ίδιο και βγαίνεις σε περιοδεία για εφτά εβδομάδες, πας τρεις εβδομάδες στη Νότια Αμερική και μετά στην Ιαπωνία και αμέσως στην Αμερική για πέντε εβδομάδες… Όλοι μας έχουμε οικογένειες. Η Floor μάλιστα, έχει δύο πολύ μικρά παιδιά. Όλο αυτό, προκαλεί μία σύγχυση.

Η απόφαση αυτή είχε παρθεί πριν από την περσινή συναυλία στην Ελλάδα. Προτού πάμε στο κομμάτι αυτό, θα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι. Όταν παίξατε, η Floor ήταν έγκυος στον 7ο ή 8ο μήνα. Πόσο σας άγχωνε αυτό το γεγονός; Όταν την έβλεπα σε τόσο προχωρημένη εγκυμοσύνη να τραγουδά και να χτυπιέται πάνω στη σκηνή, έμενα με ανοιχτό το στόμα, αλλά ταυτόχρονα, ως θεατής, ένιωθα άγχος μήπως πάθει κάτι. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγες μέρες μετά, ακύρωσε τις εναπομείνασες εμφανίσεις…
Άλλη μία σπουδαία ερώτηση ή μάλλον σπουδαία παρατήρηση. Θα μπορούσα να πω ότι «είναι μία Warrior Queen και μπορεί να κάνει οτιδήποτε χωρίς να μας επηρεάζει», αλλά φυσικά και μας επηρέαζε, επειδή υποσυνείδητα σκέφτεσαι ότι έχεις μία έγκυο γυναίκα, που δίνει μία δίωρη συναυλία, η οποία είναι πολύ έντονη για όλους εμάς, πόσο μάλλον για μία γυναίκα που είναι έγκυος στον 7ο μήνα της. Πάντα υπήρχε στο πίσω μέρος του μυαλού μας η σκέψη ότι τα πράγματα μπορούν να πάνε στραβά, αλλά είχαμε εμπιστοσύνη στην στάση της και στο ότι μας έπεισε πως ήταν εντάξει. Παρότι μπορούσαμε άνετα να ακυρώσουμε και να ξανακανονίσουμε τις συναυλίες, εκείνη ήταν αποφασισμένη –κάτι που φανερώνει τεράστια δύναμη χαρακτήρα- να συνεχίσει. Αυτός μας βοήθησε να χαλαρώσουμε λίγο. Αλλά πάντα υπήρχε στο πίσω μέρος του μυαλού μας η πιθανότητα ότι κάτι μπορεί να συμβεί. Απλά έπρεπε να μάθουμε να ζούμε με αυτό, επειδή ήταν πολύ αποφασισμένη, αλλά κι επειδή είναι και πολύ ισχυρογνώμων.

Εκτός από ισχυρογνώμων, πρέπει να πω ότι για εμένα, είναι η κορυφαία τραγουδίστρια που υπάρχει εκεί έξω στον ευρύτερο χώρο της rock και metal μουσικής. Έτσι απλά.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου και όλοι μας στο συγκρότημα νιώθουμε το ίδιο. Ωχ!!! Δεν θα το πιστέψεις!!! Τι σύμπτωση! (σ.σ. το δάχτυλό του πηγαίνει στην κάμερα του κινητού από το οποίο μου μιλούσε και μπορείτε να το δείτε και στο video) Φοβερό! Μόλις μου έστειλε μήνυμα η Floor! Δεν το πιστεύω! Την ώρα που λέγαμε ότι είναι η κορυφαία τραγουδίστρια, μου έστειλε μήνυμα! Δεν είναι περίεργο; Αυτό είναι συγχρονισμός μ’ έναν μεταφυσικό τρόπο! Για να επιστρέψω σ’ αυτό που λέγαμε πριν, πρέπει να τονίσω ότι όχι μόνο η απόφαση ήταν κοινή, αλλά και ότι δεν είναι οριστική. Ήδη μου λείπουν εμένα οι συναυλίες!

Μιας και τελειώνει ο χρόνος μας, να σου κάνω μία τελευταία, πιο γενική ερώτηση. Αφού κλείσατε την τριλογία με το “Yesterwynde” κι έκλεισε ο κύκλος αυτός, που βλέπει να πηγαίνουν οι NIGHTWISH στο μέλλον;
Υπήρχε ένα συναίσθημα ότι μετά το “Human. II .Nature”, θα πηγαίναμε σε πιο απλές φόρμες. Η μουσική των NIGHTWISH είναι τόσο απέραντη κι έντονη και αναρωτιόμασταν που θα πηγαίναμε. Τελικά όμως πήγανε σε ακόμα πιο σύνθετες φόρμες, παρότι δεν πιστεύαμε ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τη μουσική κατεύθυνση αυτού του συγκροτήματος. Έτσι όπως το βλέπω, το επόμενο άλμπουμ μας, θα είναι ρέγγε και θα το ηχογραφήσουμε στη Τζαμάικα!

Ή να πάτε στις Μπαχάμες, όπως οι IRON MAIDEN στα 80s. Μάλλον, τώρα που το σκέφτομαι, απλά να πάτε στις Μπαχάμες! Χαχαχαχα.
Χαχαχαχα! Τώρα που το σκέφτομαι, αυτό το ρέγγε άλμπουμ στη Τζαμάικα, είναι μία πολύ καλή ιδέα. Είμαι βέβαιος ότι οι οπαδοί μας θα το ευχαριστηθούν.

Σάκης Φράγκος

All photos by: Tim Tronckoe

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here