ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Cognitive” – SOΕN
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2012
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Spinefarm
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Joakim Platbarzdis, Martin Lopez
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Joel Ekelöf – φωνητικά
Joakim Platbarzdis – κιθάρες
Steve DiGiorgio – μπάσο
Martin Lopez – ντραμς
Με την έννοια “supergroups”, λίγο ή πολύ είμαστε όλοι εξοικειωμένοι, ειδικά τα τελευταία χρόνια που συνεργασίες μεταξύ μουσικών από ετερόκλητα συνήθως είδη και σχήματα, συγκεντρώνονται για να παρουσιάσουν όλοι μαζί κάτι διαφορετικό από αυτό που παρουσιάζουν με την “μόνιμη” μπάντα τους.
Ένα από αυτά τα συγκροτήματα, από τις τάξεις του οποίου πέρασαν αρκετοί μουσικοί, είναι οι Progressive Metallers SOΕN, οι οποίοι δέκα χρόνια πριν, τον Φεβρουάριο του 2012, (παρότι ιδρύθηκαν επίσημα το 2010) κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο άλμπουμ τους “Cognitive” με το οποίο και με το καλημέρα μπήκαν δυναμικά στην Prog Metal/Rock σκηνή.
Το σχήμα τότε, απαρτιζόταν από τους Joel Ekelöf (WILLOWTREE) στα φωνητικά, Joakim Platbarzdis στις κιθάρες, με ιδρυτές του (αν μπορεί ένα supergroup να έχει τέτοιους) στα τύμπανα τον πρώην ντράμερ των AMON AMARTH και OPETH, Martin Lopez και στο μπάσο τον μπασίστα Steve Di Giorgio, πρώην μέλος των DEATH και TESTAMENT, αλλά επίσης και των ICED EARTH, OBITUARY, AUTOPSY και άλλων και ο οποίος, μετά από αυτό το πρώτο άλμπουμ του σχήματος, αποχώρησε.
Την παραγωγή του δίσκου, υπογράφει ο κιθαρίστας του συγκροτήματος Joakim Platbarzdis μαζί με τον Lopez, έχοντας στην ομάδα τους στην μίξη και το mastering τους David Bottrill και João Carvalho αντίστοιχα, ενώ το εξώφυλλο και γενικότερα το artwork δημιούργησε ο Ben Tolman
Το άλμπουμ, παρότι με την κυκλοφορία του ταυτίστηκε με το “A perfect circle” των TOOL, λόγω των αναντίρρητων ομοιοτήτων μεταξύ των δύο δίσκων, το “Cognitive” είναι πραγματικά σπουδαίο. Παρόλο που ίσως παρατηρεί κανείς μια έλλειψη πρωτοτυπίας, υπάρχει ένας παράγοντας x εδώ ότι η μπάντα κυνηγάει να βρει τον ήχο της, κάτι που οι επόμενες δουλείες της περίτρανα απέδειξαν. Η σύνθεση των τραγουδιών είναι εξαιρετική και οι κιθάρες του Joakim Platbarzdis ξεχωριστές και ιδιαίτερες.
Στην πραγματικότητα, τα δύο πρώτα κομμάτια του άλμπουμ, “Fraktal” και “Fraccions”, μοιάζουν λες και όντως γράφτηκαν από τους TOOL. Τα πάντα, από τις γραμμές του μπάσου και τον ρυθμό, μέχρι τους ρυθμούς που ακολουθούν τα τύμπανα. Ωστόσο, καθώς το άλμπουμ συνεχίζεται, οι SOEN καταφέρνουν να αποστασιοποιηθούν από την προφανή επιρροή τους. Το “Last light” μοιάζει περισσότερο με το “Riverside” από οτιδήποτε άλλο, με τα στοχαστικά αλλά μελαγχολικά φωνητικά και την εξαιρετική χρήση της ατμόσφαιρας. H πορεία του άλμπουμ όμως, ήδη δείχνει το συγκρότημα να πατάει στις δικές του ράγες.
Αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη δύναμη των SOEN, το πόσο καλά φαίνεται πως μεταβαίνουν, στον ίδιο δίσκο, από κάτι ξεκάθαρα επηρεασμένο, σε κάτι προσωπικό. Ο ντράμερ Martin Lopez δείχνει ότι μπορεί να παίξει μια ποικιλία από στυλ και όπως πάντα κάνει απίστευτη χρήση του αριστερού του ποδιού, ανοίγοντας και κλείνοντας το hi-hat και χρησιμοποιώντας double πινελιές μπάσου σε όλο τον δίσκο με εξαιρετικό αποτέλεσμα. Ο μπασίστας, DiGiorgio, κλέβει όμως την παράσταση, χαρίζοντας δυνατά περάματα στον ακροατή και μάλιστα σε ορισμένα σημεία κουβαλώντας τη μελωδία στο μπάσο του. Καταφέρνει να καλύψει μια μεγάλη ποικιλία τόνων, διατηρώντας τα πράγματα φρέσκα και ξεχωρίζει στη μίξη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ωστόσο, τα φωνητικά είναι δυστυχώς αρκετά περιορισμένα. Ο Joel Eklof δεν είναι κακός τραγουδιστής, απλώς χρειάζεται να δείξει κάποιο βαθμό συναισθηματικού φάσματος στις μελωδίες που τραγουδά. Το αποτέλεσμα είναι πολλές χαμένες ευκαιρίες να τις κάνει ξεχωρίσουν περισσότερο.
Συνολικά, το “Cognitive” είναι ένα αρκετά σταθερό ντεμπούτο άλμπουμ. Αυτό που του λείπει στην πρωτοτυπία το αναπληρώνει σίγουρα στη μουσικότητα. Δεν είναι ανάλογης δυναμικής των επόμενων άλμπουμ των SOEN, δεν είναι “Imperial”, αλλά είναι μια αξιόλογη βάση για το οικοδόμημά τους.
Φανούρης Εξηνταβελόνης