ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Cursed” – MORGOTH
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1991
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Century Media
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Dirk Draeger/Robert Kampf
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Marc Grewe
Κιθάρες – Harald Busse
Κιθάρες – Carsten Otterbach
Μπάσο – Sebastian Swart
Drums – Rüdiger Hennecke
Γερμανία. Διάσημη για το power metal της, ως η χώρα που γέννησε εν πολλοίς το είδος. Κατ’ εξοχήν χώρα του ούγκανου thrasher, με το πρώιμο Τευτονικό thrash να επηρεάζει τα μάλα το black/death παρακλάδι. Ωστόσο, στο ίδιο το death metal, στις κλασσικές μέρες του ιδιώματος, δεν είχε ακριβώς, αυτό τον υπερπληθυσμό που είχε η Αμερική ή ακόμα και η Σουηδία. Η πιο γνωστή ωστόσο, από τα χρόνια εκείνα, μπάντα, που μπορεί να περηφανεύεται που έβαλε τη χώρα στο χάρτη είναι οι σπουδαίοι MORGOTH. Με όνομα παρμένο από το κόσμο του Tolkien, οι καταγόμενοι από το κρατίδιο της Νότιας Ρηνανίας – Βεστφαλίας (και συγκεκριμένα από τη πόλη Meschede) θα συστήσουν εαυτούς στο μουσικό κόσμο με το “Pits of utumno” demo (1988), με έντονες τις επιρροές από μπάντες όπως οι πρώιμοι KREATOR ειδικά στα φωνητικά, με τη μουσική, να πλησιάζει το “Scream bloody gore” των DEATH.
Στα δύο EP που ακολούθησαν (”Resurrection absurd” (1989)/“The eternal fall” (1990) ) εδραιώθηκε ο παραλληλισμός με το “Scream bloody gore”, μιλώντας όλοι για μια μπάντα που προσεγγίζει αυτό τον ήχο με ένα δικό της τρόπο. Είχε έρθει ωστόσο η ώρα, για να κάνουν το μεγάλο βήμα μπρος, και να βγάλουν το πρώτο τους full-length δίσκο. Έχοντας ήδη βγάλει τα EP υπό τη σκέπη της Century Media, οι Γερμανοί, ετοιμάζουν αυτό που στις 24 Απριλίου 1991 κυκλοφορεί με το όνομα “Cursed”. Ένα από τα τελειότερα παραδείγματα Ευρωπαϊκού death metal. Πολλοί, λόγω του προαναφερθέντος παραλληλισμού, το έφεραν στη κουβέντα ως το “Leprosy” της Ευρώπης. Ωστόσο, οι MORGOTH, παρουσιάζουν πολλές διαφορές με τους διάσημους πατέρες του death metal κι αυτό καθίσταται σαφές από τις πρώτες νότες του “Body count” (εχμ, συγνώμη “BODYYYYYYYYYY COUUUUUUUUUNT” ήθελα να πω). Πρώτον, τα απόκοσμα φωνητικά του Marc Grewe, ενώ έχουν πυξίδα τον Chuck Schuldiner, ακούγονται πιο απελπισμένα, πιο βορβορώδη και πιο γρήγορα σε σημεία, ενώ η ίδια η μπάντα, ακολουθεί πολλά περισσότερα κοψίματα από ότι οι πρώιμοι DEATH.
Το “Exit to temptation” αποτελεί εξαίσιο δείγμα, του χαρακτήρα της μπάντας, με τα πολύ χαρακτηριστικά ξεσπάσματα, μετά από τις αργόσυρτες, σχεδόν doom στιγμές τους. Άλλο ένα τέτοιο δείγμα είναι το ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ φινάλε “Opportunity is gone” (καμία ευκαιρία δε χάθηκε, μόνο ο σβέρκος μας!), όπου ο Grewe, πετάει το λαρύγγι του στην άβυσσο αφού το έχει ξεσκίσει με κάθε πιθανό τρόπο, με 3 μόνο λέξεις στο ρεφρέν (OPPORTUNITYYYYYYYYYYY IIIIIIIIIIS GOOOOOOOOOOOONE!), και οι κιθάρες κεντάνε ένα κομμάτι που συμπυκνώνει τα δύο πρόσωπα των MORGOTH. Το πρώτο, είναι το απόλυτα εκτροχιασμένο, στα πρότυπα των DEATH, με τσίτα πρώιμων KREATOR, και το δεύτερο να αμφιταλαντεύεται μεταξύ του mid-tempo στακάτου riffing και του αργόσυρτου death/doom. Ο δίσκος περιλαμβάνει τα δύο πιο διάσημα κομμάτια των MORGOTH, με διαρκές airplay στο MTV, το “Isolated” και το “Sold baptism”, δύο ενδεικτικοί οδοστρωτήρες του ρεπερτορίου τους, με το πρώτο να δείχνει πως η μπάντα διαλύει τη σκηνή σε όσους δεν είχαν τη τύχη να τους δουν ως εκείνο το σημείο. Το δε καταπληκτικό video του δεύτερου, δείχνει τη καλλιτεχνική πλευρά των Γερμανών, με τα πλάνα του νεκροταφείου να παραπέμπουν σε παλαιάς κοπής ταινίες τρόμου (ειδικά το πλάνο που η μπάντα γκαζώνει, τα πάντα παίρνουν φωτιά και κοπανιούνται παρέα, είναι όλα τα λεφτά!), με τον Marc Grewe να τραγουδάει σταυρωμένος. Το πιο στακάτο αλλά και doom-oειδές συγχρόνως “Unreal imagination” συνθλίβει σβέρκους, και φροντίζει με τα περίτεχνα του riff να μη περάσει απαρατήρητο! Από την άλλη, και το “Suffer life” έχει ανάλογο ξεκίνημα, προτού γίνει ένας οδοστρωτήρας που ισοπεδώνει τα πάντα!
Κερασάκι στη τούρτα, αποτελεί η διασκευή στο “Darkness” των WARNING. Μια Γερμανική μπάντα των 80’s που παίζει πιο πειραματικά, συνδυάζοντας doom αισθητική με έναν industrial αέρα, κάτι που ταιριάζει γάντι στους συμπατριώτες τους, αποτελώντας εκτός από επίλογο του δίσκου, και ιδανική προοικονομία για το “Odium” που θα ακολουθήσει! Το “Cursed” από την άλλη, άνοιξε διάπλατα τις πόρτες στους MORGOTH για περιοδείες με τους UNLEASHED, τους ASPHYX (με τους οποίους έκτοτε, έγιναν αδελφικοί φίλοι) και φυσικά, με τους θεούς KREATOR. Η προώθηση της Century Media, βοήθησε να ακουστεί τα μάλα ο δίσκος, όσο το δυνατόν πιο πολύ προς τα έξω, τρίβοντας τα χέρια της με το πόσο καλά πηγαίνει. 30 χρόνια μετά τη κυκλοφορία του, το “Cursed” παραμένει κορωνίδα του Γερμανικού death metal ήχου, και σίγουρα το αγαπημένο άλμπουμ του γράφοντος από τη χώρα. Επιπλέον, αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για κάποιον που δε σκαμπάζει από Γερμανικό death metal να ψαχτεί με τις (underground δυναμικής, κακά τα ψέματα) μπάντες της χώρας.
Εν έτει 2021, η μπάντα έχει αποφασίσει τη διάλυση της από τη προηγούμενη χρονιά, μετά από ένα βραχύβιο reunion (που για τα 20 χρόνια του εδώ παρουσιαζόμενου δίσκου, τους έφερε εδώ, με Marc Grewe στο μικρόφωνο, ανοίγοντας για EXODUS, OBITUARY και HEATHEN στο Fuzz το 2012), και από το 2018, ο αρχικός κιθαρίστας Carsten Otterbach, δεν βρίσκεται ανάμεσα μας, λόγω καρδιακής ανεπάρκειας. Το κείμενο, ταπεινά, αφιερώνεται στη μνήμη του.
Did you know that?
– Αν παρατηρήσετε τα video clip, θα προσέξετε συχνά τα μπλουζάκια UNLEASHED, άμεση συνέπεια της αδελφικής φιλίας με τους Σουηδούς μακελάρηδες, όπως αναφέραμε και παραπάνω.
-Το κομμάτι “Body count” μπήκε στο shock documentary “Traces of death”. Μάλιστα, ήταν το πρώτο κομμάτι που ακούστηκε σε αυτό.
-Ο πολύς Randy Burns, ήταν ο κύριος ο οποίος ανέλαβε τη μίξη του δίσκου, στη μοναδική του συνεργασία με τους MORGOTH.
Γιάννης Σαββίδης