Ο Σάκης Φράγκος, στο “Brand New Metal”, με τη χορηγία της Kopparberg, κάνει μία video παρουσίαση των άλμπουμ που βγαίνουν κάθε Παρασκευή. Στη δεύτερη εκδοχή του νέου κύκλου, μας μιλά για τους δίσκους που κυκλοφόρησαν στις 14 Φεβρουαρίου και συγκεκριμένα για τα νέα άλμπουμ των: LACUNA COIL, MANTAR, DYNAZTY, DAWN OF SOLACE, SCORPION CHILD, CRAZY LIXX, LOANSHARK και PATTERN-SEEKING ANIMALS.
A day to remember… 2/3 [EUROPE]
ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “War of kings” – EUROPE
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2015
ΕΤΑΙΡΙΑ: UDR
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Dave Cobb
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Joey Tempest
Κιθάρες –John Norum
Μπάσο – John Leven
Κρουστά – Ian Haugland
Πλήκτρα – Mic Michaeli
Αν υπάρχει ένας δίσκος των EUROPE στην εποχή της επανένωσης τους που αποτελεί σημείο αναφοράς, αυτός είναι αναμφίβολα το “War of kings”. Μετά το απλώς καλό “Bag of bones” που κυκλοφόρησαν το 2012, οι προσδοκίες για το “War of kings” ήταν τεράστιες. Με παραγωγό τον Dave Cobb ο οποίος είναι γνωστός για το φετίχ που έχει με τον αναλογικό τρόπο ηχογράφησης αλλά και οδηγό την λατρεία των μελών του συγκροτήματος για τον πιο κλασσικό rock ήχο με τον οποίον γαλουχήθηκαν τη δεκαετία του ’70, το “War of kings” είναι ένας δίσκος όπου οι EUROPE βγάζουν όλη την ψυχή τους και την αγάπη για την μουσική.
Το συγκρότημα είχε συναντηθεί με τον Cobb στην Σουηδία και συμφώνησαν να ηχογραφήσουν τον δίσκο. Όταν όμως ο Joey Tempest έστειλε τα πρώτα demos που είχε γράψει στο κινητό του, ο Cobb αρνήθηκε να τα ακούσει. Δεν ξέρω αν χρειάστηκε να του τα στείλει σε … κασέτα για να τα ακούσει, το σίγουρο είναι πως τελικά πείστηκε και μάλιστα εντυπωσιάστηκε από το αποτέλεσμα. Ως παραγωγός που θέλει να έχει τον πλήρη έλεγχο, συνεργάστηκε με το συγκρότημα βάζοντας και δικές του πινελιές στα τραγούδια που είχαν ήδη γραφτεί. Ο Cobb είχε συμμετοχή τόσο στη σύνθεση και τους στίχους κάποιων τραγουδιών (“War of kings”, “Praise you”, “Children of the mind”, “Angels (with broken hearts)”) όσο και παίζοντας πλήκτρα στο “Second day”.
Το πρώτο single που κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο 2015 είναι το ομότιτλο “War of kings”, ένα τραγούδι σε μεσαίο τέμπο αλλά εξαιρετικό από κάθε άποψη έχοντας μια πιο επική αίσθηση. Άψογη σύνθεση με δυνατότερο σημείο τα φωνητικά του Tempest που ακούγεται καλύτερα από ποτέ περνώντας μια δεύτερη νιότη. Το δεύτερο single, “Days of rock’n’roll”, είναι ένα τραγούδι σήμα κατατεθέν του Tempest που για άλλη μια φορά εκφράζει μουσικά την αγάπη του για τους THIN LIZZY και το είδωλο του Phil Lynott. Σε γενικές γραμμές, ο δίσκος είναι πιο κοντά στον ήχο με τον οποίο μεγάλωσαν τα μέλη του συγκροτήματος αλλά δεν λείπουν και πιο σύγχρονα στοιχεία.
Κάποια από τα τραγούδια υπήρχαν σαν ιδέες από την δεκαετία του ’80 όπως το προαναφερθέν “Days of rock’n’roll” ή εμπνεύστηκαν από τον τρόπο ζωής του συγκροτήματος τη δεκαετία του ’90 όσο βρίσκονταν στην Αμερική (California 405). Μερικά είναι ιδιαίτερα συναισθηματικά με κορυφαίο το “Angels (with broken hearts)” στο οποίο ο Cobb άλλαξε τους στίχους όταν κατά την ηχογράφηση πληροφορήθηκαν τον θάνατο του Jack Bruce, τραγουδιστή των CREAM. Η σύνθεση φωνάζει John Norum με την κιθάρα να βγάζει όλο το συναίσθημα που πρέπει σε ένα τραγούδι με θέμα τους αγαπημένους που φεύγουν από κοντά μας.
Αν και το “Last look at Εden” είχε κάποια τραγούδια που προσωπικά βάζω στα καλύτερα που έχει γράψει το συγκρότημα στο δεύτερο πέρασμά του από την μουσική σκηνή, θεωρώ το “War of kings” το πληρέστερο δίσκο της ίδιας περιόδου. Έχει ένταση, έχει μελωδία, έχει συναίσθημα ενώ και το συγκρότημα φαίνεται να το απολαμβάνει και να δίνει το 100% τόσο στιχουργικά όσο κι εκτελεστικά. Αν μπορώ να γκρινιάξω λίγο, θα το κάνω για το εξώφυλλο που προσωπικά δεν το θεωρώ ισάξιο του μουσικού αποτελέσματος. Ασφαλώς και δεν αλλάζει κάτι στην εικόνα μου για τον δίσκο που είναι από τους καλύτερους των Σουηδών rockers.
Did you know that:
- Το “Days of rock’n’roll” είναι ένα τραγούδι που έγραψε ο Tempest για να περιληφθεί στο “Out of this world”. Μάλιστα είχε και τον ίδιο τίτλο (Out of this world) και ήταν η μεγάλη του ελπίδα για ένα νέο “The final countdown”. Κατά την ηχογράφηση όμως του δίσκου τα μέλη του συγκροτήματος το βρήκαν αδιάφορο και τελικά δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ. Ήταν όμως ο … νονός του άλμπουμ που κυκλοφόρησε το 1988. O Tempest δεν το έβαλε κάτω, το βελτίωσε και τελικά συμπεριλήφθηκε στο “War of kings”.
- To “War of kings” είναι ένα τραγούδι που θέμα του είναι οι μάχες μεταξύ των Σουηδών, Νορβηγών και Δανών Βίκινγκς. Σκανδιναβικό rock με όλη την σημασία των λέξεων!
- Ο Tempest απευθύνθηκε για τον σχεδιασμό του εξώφυλλου στον Paul Tippet, έναν καλλιτέχνη στο Λονδίνο που είχε κάνει και το εξώφυλλο του “All hell breaks loose” των BLACK STAR RIDERS. Μάλιστα ο ίδιος ο Tempest δεν ήθελε θεματολόγιο με Vikings, σπαθιά, και μάχες αλλά κάτι πιο συγκεκριμένο και κοντά σε αυτό που τελικά είδαμε. Αν είχαμε κάτι πιο επικό και γιατί όχι πιο κοντά στο εξώφυλλο του “Wings of tomorrow”, θα μιλάγαμε για το απόλυτο έπος!
Νίκος Ανδρέου
A day to remember… 27/2 [ENFORCER]
ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “From beyond” – ENFORCER
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2015
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Nuclear Blast
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Olof Wikstrand, Jonas Wikstrand
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Olof Wikstrand – Φωνητικά, κιθάρα
Josef Tholl – Κιθάρες
Tobias Lindkvist – Μπάσο
Jonas Wikstrand – Τύμπανα
ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ:
Johan Wikstrand – Ακουστικές κιθάρες
N(ew) W(ave) O(f) T(raditional) H(eavy) M(etal).
Ναι, όπως κατάλαβες, πρόκειται γι’ αυτό το ρημάδι το NWOTHM, που παντού το βλέπεις τα τελευταία 15+ χρόνια. Το αναφέρω διότι για αρκετούς εκεί έξω, τούτοι δω οι Σουηδοί «τσόγλανοι» είναι οι κύριοι υπαίτιοι – υπεύθυνοι για τη δημιουργία του εν λόγω κινήματος που «αναβίωσε το κλασσικό heavy metal». Τώρα, σε αυτό το σημείο, πρέπει κι εγώ να πω τη γνώμη μου, ε; Ας την πω, αφού τη θες. Μπούρδες. Ναι, καλά διάβασες, δεν κάνουν «πουλάκια» τα μάτια σου. ΜΠΟΥΡΔΕΣ. Κολοκύθια εις το πάτερο, πως το λένε!
Όταν μπάντες σαν τους HAMMERFALL, PRIMAL FEAR, SACRED STEEL, THE LORD WEIRD SLOUGH FEG, WOLF, IRONSWORD, SKULLVIEW, WOTAN και σταματώ εδώ γιατί είναι όντως μεγάλη η λίστα, έπαιζαν αγνό, ανόθευτο heavy metal, σε εποχές δύσκολες ως «εχθρικές» για το είδος (από το 1994 ως το 2004 βάλε χονδρικά, αυτήν τη δεκαετία), οι ENFORCER και ΟΛΟΙ οι ENFORCER του ντουνιά, έπαιζαν πεντόβολα (παλαιό παιχνίδι με βόλους ή βότσαλα). Οφείλουμε όμως, έστω και με αυτό ως δεδομένο, να τους αναγνωρίσουμε πως όταν ξεκίνησαν, ήταν ίσως το συγκρότημα που έκανε τον μεγαλύτερο «κρότο» και παρέσυρε ένα μεγάλο μέρος της τότε πιτσιρικαρίας, ώστε να παίξει κλασσικότροπα. Και δεν το λες και λίγο αυτό!
Λες να χωρίζαμε κάποτε το κίνημα του NWOTHM σε δυο φάσεις; Μήπως θα ήταν καλύτερα; Αλλά τί κάθομαι και σκέφτομαι τώρα, θα μου πεις και θα έχεις και δίκιο… Τέλος πάντων!
“Into the night”, “Diamonds”, “Death by fire”. Δίσκοι φτιαγμένοι από καψωμένους πιτσιρικάδες, για καψωμένους πιτσιρικάδες αλλά και για όσους ήθελαν να νιώσουν ξανά… καψωμένοι πιτσιρικάδες. Ταχύτητες μεγάλες, σπασμένα φρένα, άγνοια κινδύνου, λύσσα, μανία, πάθος, σωστές αναφορές και επιρροές, τσιρίδες, σφαίρες και δερμάτινα. Μια μουσική προορισμένη για να παιχτεί «ζωντανά» από το πιο σκοτεινό και μικρό club μέχρι τη μεγαλύτερη αρένα του κόσμου. Στην «αυγή» του 2015, οι Σουηδοί είχαν ήδη κυκλοφορήσει ένα super ντεμπούτο, τον διάδοχό του που εξέπληξε θετικά ακόμη κι όσους περίμεναν κάτι ανάλογο, τα είχαν πάει περίφημα στο τρίτο και πλέον κρίσιμο άλμπουμ, δεν είχαν να φοβηθούν για κάτι.
Το “From beyond” ήρθε λοιπόν πολύ ομαλά, αβίαστα θα έλεγε κανείς, να συμπληρώσει το καρέ. Με το βρετανικό heavy metal των early ‘80s και το speed metal να είναι και πάλι τα σημεία αναφοράς και η αφετηρία της μουσικής τους κατεύθυνσης, έμελλε να είναι το πλέον πολυσύνθετο και πολυποίκιλο (όσο μπορούσε δηλαδή, βάσει ύφους) άλμπουμ του συγκροτήματος ως τότε, το πιο «μεστό» και «ώριμο». Οι ENFORCER ακούγονταν πιο κοντρολαρισμένοι, χωρίς ταυτόχρονα να στερούνται ορμητικότητας. Έπαιξαν με τις ταχύτητες και τις μελωδίες, άφησαν την ατμόσφαιρα να διεισδύσει και να «διευρύνει» το ηχοτοπίο, «πήραν όγκο» λόγω της άψογης παραγωγής.
Η κατάληξη; Σπουδαία τραγούδια όπως το “Destroyer”, το θεϊκό “Undying evil”, το υποβλητικό “Below the slumber”, το περιπετειώδες “Mask of Red Death”. Μη γελιέσαι όμως, ολόκληρο το “From beyond” είναι ένας ύμνος στο heavy metal, όπου θα πρέπει να ψάξεις πάρα πολύ, μέχρι να βρεις ένα ψεγάδι ή μια αδυναμία. Με κορυφαία στιγμή, εννοείται, το ομώνυμο κομμάτι που στην ουσία είναι η αγγλόφωνη εκδοχή του “Slovo” των TERMINAL, ενός side project του μπασίστα Tobias Lindqvist το οποίο δημιουργήθηκε ως φόρος τιμής στη metal σκηνή των κομμουνιστικών κρατών, ανατολικά του Παραπετάσματος. Εξού και η χρήση της σλοβακικής γλώσσας. Αν θες να διαπιστώσεις τι σημαίνει αυτό που οι αγγλόφωνοι ονομάζουν “already classic”, δες μια live εκτέλεση του “From beyond”. Λογικά, μια μικρή έστω, ανατριχίλα, θα τη νιώσεις!
Το “From beyond” βρήκε τους ENFORCER στην καλύτερη φάση της μέχρι τότε καριέρας τους. Είχε τη μεγαλύτερη εμπορική απήχηση συγκρινόμενο με τους προκατόχους του, τους έστειλε για δεύτερη φορά στις ΗΠΑ, για πρώτη στον Καναδά… Έδειξε μάλιστα τη θέληση της μπάντας να ανοίξει κι άλλο το οπτικό της πεδίο, κάτι που θα φαινόταν περίτρανα στο επόμενο και αμφιλεγόμενο “Zenith”, που δίχασε. Τα έλεγε βέβαια ο Olof δω και κει, πως καλοβλέπει το hard rock και το A.O.R, αλλά ποιος τον άκουγε… Όσο για το “From beyond”, ας κλείσουμε το αφιέρωμά μας με μια φράση που το περιγράφει απόλυτα:
«Σύγχρονο μνημείο».
Δημήτρης Τσέλλος