Απόγευμα της 5ης Ιουλίου, ο ήλιος να μας βαρά γερά και για πρώτη φορά πλησιάζω τον χώρο της Πλατείας Νερού, στο Φάληρο με αρκετή περιέργεια για να δω τι θα δουν τα ματάκια μου και τι θα ακούσουν τα αυτάκια μου! Ε, όσο και να είναι, η σύνθεση της ημέρας έχει ενδιαφέρον! Για να δούμε λοιπόν τι έγινε…
Η αρχή έγινε από τους KARMA VIOLENS, αρκετά νωρίς και με την ζέστη να βαρά κατακέφαλα. Θεωρώ πως η μπάντα έχει να προσφέρει πολλά στον χώρο της, αλλά το σύγχρονο metal στυλ τους, δεν κολλούσε στην ημέρα, ούτε στην ώρα, ούτε στο κοινό που θα έρχονταν να δει PRIEST και WHITESNAKE. Παρόλα αυτά τα παιδιά της μπάντας, στον λίγο χρόνο που είχαν στην διάθεση τους, έκαναν όπως έπρεπε την δουλειά τους, παίξανε καλά, αλλά έχω την αίσθηση πως δεν κέρδισαν νέους φίλους, αλλά τουλάχιστον κέρδισαν σε εμπειρίες. Ίσως σε κάποιο άλλο φεστιβάλ να κολλούσαν πιο καλά, αλλά όχι σε αυτό. 
Οι FIREWIND, το παιδί του Gus G., έχουν σταθερά καλή απόδοση στα live τους και θεωρώ πως είναι από τις μπάντες που απολαμβάνουν το ότι βρίσκονται επί σκηνής. Έχοντας πολλές εμπειρίες από εμφανίσεις στο εξωτερικό, έχουν αποκτήσει στιβαρότητα και η απόδοση τους πλέον είναι σε διεθνή standard. Στον περιορισμένο χρόνο που είχαν στην διάθεση τους έπαιξαν συνολικά οκτώ τραγούδια συν ένα διπλό solo με τους Bob και Gus να μονομαχούν. Αν και η ώρα που βγήκαν στην σκηνή (λίγο πριν τις 18:00, δεν είναι και η καλύτερη για Ιούλιο μήνα, δεν νομίζω πως αυτό τους επηρέασε σε μεγάλο βαθμό, εκτός ίσως από τον Apollo που έδειχνε με την ζέστη και τον φάτσα ήλιο να μην τα πηγαίνει σε κάποιες φάσεις πολύ καλά. Όμως αυτό δεν χάλασε σε την γενική εικόνα των FIREWIND που για ακόμα μια φορά ήταν σε πολύ καλά επίπεδα.
Όσο για τους OPETH μπορώ να πω πως προσπάθησαν φιλότιμα οι Σουηδοί φίλοι μας, αλλά με τον ήλιο φάτσα κάρτα και καμιά σαρανταριά βαθμούς θερμοκρασία, πως να αναδειχθεί η σκοτεινή και ατμοσφαιρική rock μουσική τους; Δεν γίνονται αυτά τα πράματα! Αυτή η μπάντα, λόγω του ύφους της, πρέπει να παίζει βράδυ, αλλιώς χάνει ένα τεράστιο κομμάτι από την προσωπικότητα της. Όπως και να έχει, εμένα δεν με συγκινούν, αλλά έχουν καταφέρει να κερδίσουν τον σεβασμό μου, οπότε με εκτίμηση προς την παρουσία τους, περίμενα να έρθει η ώρα για τους WHITESNAKE.
Έχοντας την ευκαιρία να έχω δει τους δω σε Ελλάδα και εξωτερικό επτά φορές τα τελευταία χρόνια, νομίζω πως έχω μια πολύ ολοκληρωμένη εικόνα του τι να περιμένει κανείς από αυτούς πια. Επιπροσθέτως, μετά την τραγική θα έλεγα εμπειρία που είχαμε μαζί τους στο SRF πριν μόλις ένα μήνα πριν την εμφάνιση τους εδώ, ήμουν πολύ επιφυλακτικός όσον αφορά την απόδοση του Coverdale. Φυσικά ο Coverdale είναι από τις εμβληματικές rock φιγούρες, αλλά ρε παιδί μου, δεν μπορώ να βλέπω σοβαρούς ανθρώπους τώρα και να μου λένε πως τραγουδάει καταπληκτικά ακόμα. Καλός frontman είναι, αλλά ως τραγουδιστής δεν αντέχει πλέον. Ε, για ακόμα μια φορά ήταν μετριότατος, για να μην πω κακός! Λίγο καλύτερος από την Σουηδία ήταν, αλλά καλός δεν ήταν! Λυπάμαι. Το στόμα του το ανοίγει όσο περνά η ώρα όλο και λιγότερο, τα δεύτερα φωνητικά της υπόλοιπης μπάντας είναι πια πρώτα, και μόνο τους μισούς στίχους και τα ρεφρέν (κ
αι όχι όλα) τα λέει ο ίδιος ή μάλλον στριγκλίζει. Αυτό μπορεί ο άνθρωπος και αυτό κάνει, εγώ δεν έχω κάτι εναντίον του, εμένα με εκνευρίζουν όλοι αυτοί που εθελοτυφλούν μπροστά σε όλα αυτά και θέλουν να με πείσουν για το πόσο καλός είναι! Γενικά η μπάντα είναι εκπληκτική πάντως, κιθαριστικό δίδυμο άψογο και το set list, αν και με τα βαρετά solo να παίρνουν μεγάλο χρόνο, ήταν ικανοποιητικό.
Από εκεί και πέρα η διαφορά κλάσης με τους JUDAS PRIEST στην εν λόγω συναυλία νομίζω πως ήταν εμφανής και αυτό γιατί οι δεύτεροι έπαιξαν σχεδόν δυόμιση ώρες ασταμάτητα, no solos sir, και η φωνή του Halford ήταν σε υψηλό επίπεδο! Απλά οι JUDAS PRIEST έδειξαν γιατί είναι τόσο μεγάλη rock μπάντα! Με τον Downing να μην είναι πια μαζί τους, ο κος Richie Faulkner, έδειξε πως είναι άψογος στο δύσκολο έργο που έχει αναλάβει να τον αντικαταστήσει. Σεμνός και ουσιαστικός επί σκηνής, ούτε για μια στιγμή δεν μας έκανε να σκεφτούμε πως η μηχανή των JUDAS PRIEST δουλεύει με λιγότερους κυλίνδρους απ’ ότι στο παρελθόν! Και η άτιμη, εκείνη την βραδιά δούλεψε πάλι στο φουλ και μάλιστα τα πράματα έγιναν ακόμα πιο εντυπωσιακά από την στιγμή που είχαν κουβαλήσει μαζί τους το full stage set, με τις ακτίνες laser και τις φωτιές! Είναι πραγματικά κρίμα που αυτή ήταν, μάλλον, η τελευταία φορά που είδαμε τους PRIEST, επί σκηνής, να σαρώνουν με το κλασσικό heavy metal τους τα πάντα στο πέρασμα τους. Τους βγάζω το καπέλο για ακόμα μια φορά, τόσο για την προσφορά τους, όσο όμως και για την σκηνική τους παρουσία που όχι απλά είναι αξιοπρεπής, αλλά είναι εκκωφαντικά επιβλητική, σαράντα χρόνια μετά! Το set list ήταν χορταστικό, αλλά και ταυτόχρονα λίγο! Πού ήταν το “A touch of evil”; Μα ότι και να παίζανε, πάλι με το παράπονο για κάποιο τραγούδι θα μέναμε! Δεν πειράζει όμως, άλλωστε μετά από ένα τέτοιο show, δικαιούμαστε να έχουμε και παράπονα; Θα πέσει ο ουρανός να μας πλακώσει! Όσο για τον Halford και τα φωνητικά του, πιστεύω πως ήταν απλά άριστος δεδομένου βεβαίως και της ηλικίας και της σαράντα χρόνων κόπωσης από συναυλίες. Ναι, ίσως στο “Blood red skies” να έσπασε λίγο η φωνή (so what?), αλλά από την άλλη θεωρώ πως η συνολική εικόνα του και η απόδοση του ήταν απλά εκπληκτική!! Αν εν έτη 2011, αυτός ο άνθρωπος τραγουδά ακόμα έτσι, πόσο πια πιο καλός ήταν στα 80’s;; Θέτω εδώ το ερώτημα που λέτε αγαπητά μου τέκνα… Ναι, κακός ο Coverdale μεν, άψογοι οι JUDAS PRIEST δε, αλλά αυτού του είδους οι μπάντες είναι ακόμα οι headliners και οι διαχρονικές μας, μουσικές, αξίες. Μετά από αυτούς τι; Ποιοι;

Δημήτρης Σειρηνάκης





Πλούσιο το φετινό συναυλιακό καλοκαιράκι και πρέπει να παραδεχτώ πως παράπονο μεγάλο δεν πρέπει να έχουμε, πέρα από το ότι είναι καιρός οι διοργανωτές να αρχίσουν να φέρνουν και κάποια πιο «νέα» ονόματα στην Ελλάδα. Όταν λέω «νέα» ονόματα δεν εννοώ μόνο νέες μπάντες, αλλά και συγκροτήματα που δεν έχουν ξανάρθει από τα μέρη μας, παράλληλα και με τους κλασικούς που μας έρχονται στάνταρντ. Οι 
Κεφάλαιο 
Μερικοί άνθρωποι μας περνάνε για κρετίνους τελικά… Ξεπερνώ με χαρακτηριστική άνεση το 
Πριν από μερικά χρόνια είχα τη χαρά και την τιμή να συνομιλώ με τον Κώστα Τουρνά σχετικά με διάφορα θέματα που αφορούσαν τη μουσική και όχι μόνο. Εκεί, στο καθιστικό του σπιτιού του, τον ρώτησα να μου πει –σε μία αποστροφή της κουβέντας μας- τι σημαίνει
Έχετε αναρωτηθεί πόσες φορές έχετε αναγκαστεί να συμβιβαστείτε στη ζωή σας; Στη δουλειά, στην οικογένεια, στις διαπροσωπικές σχέσεις κτλ; Μερικές φορές είναι αναγκαίο… Άλλωστε, δεν ξέρω και πολλούς εκεί έξω που αρέσκονται στο να πηγαίνουν στη δουλειά για 8-9 ώρες και να υπομένουν στωικά πράγματα και καταστάσεις που μόνο ευχάριστες δεν είναι (αν και κάλλιστα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν
Προέρχονται από την Αριζόνα, σχηματίστηκαν από τα αδέλφια Andy και Rob Davis και για τους πολύ ψαγμένους ροκάδες, αποτελούν ένα από τα διαμάντια του Αμερικάνικου ήχου. Μοιάζουν αρκετά με τους WISHBONE ASH και BLUE OYSTER CULT, παίζουν επικού ύφους rock μουσική, έχουν απίστευτες ιδέες, πολύ ώριμες συνθέσεις, φοβερές κιθάρες και χωρίς να καταφεύγουν σε ακρότητες το ντεμπούτο άλμπουμ τους είναι ένα στολίδι στην δισκοθήκη! Το βινύλιο στοιχίζει γύρω στα 100 – 120€, το CD από το site τους όμως, είναι σε πολύ λογική τιμή (
πιο απολαυστικά άλμπουμ που μπορείτε να αποκτήστε ποτέ ειδικά εάν σας αρέσουν συγκροτήματα όπως οι KANSAS, DEEP PURPLE, URIAH HEEP, αλλά με ακόμα πιο πολύ έμφαση στην κιθάρα O Jordan Macarus (καμιά σχέση με τον δικό μας …Μάκαρο που τον ψάχνει και η Interpol!) είναι από τους θεούς της εξάχορδης θεάς και δικαίως θεωρείται από τους ειδικούς μεγάλος δάσκαλος και αδικημένος ως προς την μικρή του δημοφιλία σε σχέση με άλλους. Το “Revival” είναι state of the art για την rock / hard rock μουσική. Αναζητείστε την έκδοση του σε CD που βρίσκεται σχετικά εύκολα και σε λογική τιμή, αλλά αποφύγετέ την πρώτη promo έκδοση του 1982 (LP) γιατί είναι αλμυρή!
Ποιος λέει πως πρέπει οι θησαυροί να είναι απαραίτητα παλιοί; Οι Νορβηγοί LAVA, υπάρχουν από τα τέλη των seventies έχουν πολύ πλούσια δισκογραφία, αλλά και πολύ μεγάλες διαφοροποιήσεις από άλμπουμ σε άλμπουμ στο μουσικό τους ύφος. Παίζουν από fusion, soul και jazz rock μέχρι West Coast AOR. Το “Polarity” είναι ένα αριστούργημα του West Cost AOR, ο απόλυτος soft rock οργασμός και θα σας θυμίσει, έως ένα σημείο μέχρι και TOTO, στις πιο πειραματικές τους στιγμές όμως. Ένα εξαιρετικά όμορφο άλμπουμ, όσο και δύσκολο όμως στο άκουσμα του. Πλησιάστε με προσοχή και θα ανακαλύψετε ένα από τα πιο αριστοτεχνικά άλμπουμ των ’00s! Δεν έχω βρεί κάποιο επίσημο site της μπάντας μέχρι στιγμής! Οι επαΐοντες AORαδες (aka, σκυλάδες του internet downloading) που κομπάζουν για τις ..γνώσεις τους, να το ξανασκεφτούν το θέμα λίγο…
αποτελούν σαραντάρηδες μουσικοί και την έκαναν για την πλάκα τους πιο πολύ, στο περιθώριο των επαγγελματικών τους υποχρεώσεων το 1998. Αποτελείται από τους Hisashi Suzuki (ex-Strange Flavor), Wataru Shiota (ex-High Wire), Kenichi Kuwahara(ex-Strange Flavor) και Tsuneo Shibatani(drums / ex-High Wire). Το 2003 μπήκε στο σχήμα ο Yasuhito Yamamoto(ex-Tier Dizzy), αλλά τελικά είναι αμφίβολο εάν είναι ακόμα ενεργοί! Το θέμα όμως είναι πως το μοναδικό τους άλμπουμ, κυριολεκτικά σκοτώνει! Πολλές αναφορές στα 80s, κλασικός και καταιγιστικός κιθαριστικός hard n’ heavy ήχος, έντονα ρυθμικά μέρη και κολλητικά ρεφρέν παραπέμπουν σε εποχές SCORPIONS (“Lovedrive”,“Blackout”) και M.S.G της πρώτης περιόδου. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση! Το site τους είναι πολύ λιτό, αλλά δοκιμάστε
Αμερικάνικη μπάντα για την οποία ο Derek Oliver στην International Encyclopedia of Hard Rock and Heavy Metal, αναφέρεται ως “The world’s best undiscovered pomp band”. Να πω πως έχει άδικο; Δεν το λέω! Το ένα και μοναδικό άλμπουμ των Αμερικάνων σφύζει από την μανιώδη εναλλαγή πλήκτρων και κιθάρας και βρίθει από καλές συνθέσεις. Δυστυχώς και παρά το γεγονός πως κάποια στιγμή επανεκδόθηκε σε CD είναι πολύ δυσεύρετο ακόμα στις μέρες μας. Το βινύλιο είχε μάλιστα και μεγάλη αξία πριν κάποια χρόνια. Αν σας αρέσουν οι STYX και οι TRIUMPH σίγουρα θα λατρέψετε και τους ALPHA CENTAURI!
original η μάχη για τους ανίσχυρους Αμερικάνους ήταν εντελώς άνιση. Παρόλα αυτά όμως και οι δυο μπάντες έχουν την δική τους ποιότητα η κάθε μια. Βομβαρδιστικό κιθαριστικό και αγέρωχο heavy rock / hard rock είναι ίσως τα μόνα χαρακτηριστικά με τα οποία μπορώ να περιγράψω την λαμπρότητα αυτών των ASIA. Γενικά ο ήχος τους, είναι δύσκολος, ασυμβίβαστος (ενίοτε επικός) και δύσκολα μπορεί να περιγραφεί γιατί ειλικρινά, όσο καλοί είναι, άλλη τόσο μοναδικότητα διαθέτουν κιόλας! Μοναδικές συνθέσεις αναζητείστε στα “Genghis Khan”, :Paladin”, “The bard” αλλά και στο μελαγχολικό “Xanadu” για να συλλάβετε το μεγαλείο τους.
Με τον Ronnie Montrose στην κιθάρα, οι GAMMA ήταν η μπάντα με τον πιο βρώμικο (εμπορικό) ήχο στην Αμερική εκείνα τα χρόνια. Έπαιξαν ατόφιο hard rock, κάτι σαν τους FOREIGNER, αλλά με πιο σκληρό και ασυμβίβαστο ήχο. Βέβαια το παρελθόν του Montorse με την δική του, ομώνυμη μπάντα (παρέα με τον Sammy Hagar), ήταν αυτό που τον καθιέρωσε σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και με τους GAMMA κατάφερε να μας δώσει σπουδαία δείγματα δουλειάς! Η κιθαριστική του δουλειά εδώ είναι ανεπανάληπτη και γενικά ο ήχος του άλμπουμ είναι επιθετικός και τσαμπουκαλεμένος, παρα το γεγονός πως παραμένει φιλικό προς το ραδιόφωνο, πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα το single “Voyager”. Αφήστε που και το εξώφυλλο είναι από τα κορυφαία! www.ronniemontrose.com
και δεν έχει σε καμία περίπτωση περφεξιονισμούς και ακρότητες. Παρά τις εκτεταμένες τότε περιοδείες του με σχήματα όπως οι ELP,, GENESIS ,YES και παρά το γεγονός πως είχαν ετοιμάσει τα τραγούδια για την δεύτερη δουλειά τους, η Polydor τους πέταξε στο δρόμο! Μόλις το 1992 λοιπόν, κυκλοφόρησαν από μια ασήμαντη εταιρία το “Beyond the beyond” αλλά το 1999 η δεύτερη έκδοση του με τίτλο “Beyond the beyond plus…” και με αλλαγμένο εξώφυλλο είναι αυτή που μας απασχολεί εδώ. Πολύ υψηλού επιπέδου progressive rock, άνετα μπορούν να συγκριθούν με οποιαδήποτε prog μπάντα ξέρετε, είναι απορίας άξιον γιατί αυτό το συγκρότημα δεν έγινε διάσημο! Για το πομπώδες “Afterthought” πολλά πιο γνωστά σχήματα θα πουλούσαν και την ψυχή τους προκειμένου να το έχουν στην δισκογραφία τους! Ανακαλύψτε και εσείς τους FANTASY και δείτε πόσο καλό υλικό θαμμένο εκεί έξω! Για να φανταστείτε πόσο παπάρες είναι μερικοί άνθρωποι της μουσικής βιομηχανίας, πριν από δυο εβδομάδες ανέβασε ο
Σας αρέσουν οι κιθαρίστες σαν τον Malmsteen, Vai, Moore; Σας αρέσει ο πιο rock ήχος του Pat Travers, Robin Trower, Jeff Beck; Γουτάρετε Blackmore, Schenker, Hendrix; Σας τρελαίνει ο Banamassa και ο Ritchie Kotzen; Εάν λέτε ναι σε όλα τα παραπάνω, τότε επενδύστε εδώ με κλειστά τα μάτια! Ο Frank Marino είναι ο λιγότερο διάσημος Θεός της κιθάρας στην rock μουσική, ενώ όλοι οι μουσικοί έχουν να πουν τα καλύτερα λόγια για το παίξιμο του! Το “Juggernaut” είναι η δεύτερη προσωπική του δουλειά και μάλλον ότι καλύτερο έχει κυκλοφορήσει ποτέ είτε σαν Frank Marino.γιατί οι FRANK MARINO AND MAHOGANY RUSH είναι μια άλλη δουλειά! Ατόφιο κιθαρστικό 80s rock και hard rock, με κορυφαία στιγμή το μελαγχολικό, νοσταλγικό και ταξιδιάρικο “Stories of a hero”. Στις υπόλοιπες απαστράπτουσες συνθέσεις, αναδεικνύεται το φονικό παίξιμο και οι συνθετική του δεινότητα! Προσέξτε το solo του στο ομώνυμο τραγούδι, θα σας θαμπώσει! www.mahoganyrush.com
Με πιάνει ώρες ώρες η απορία γιατί ο κόσμος αναλώνει χρόνο στην ακρόαση καλλιτεχνών που θυμίζουν κραυγαλέα κάποιον άλλο…
Πριν 3 χρόνια είχα την ευκαιρία να μιλήσω με τον drummer των DEICIDE, Steve Asheim, ο οποίος μου απάντησε με πολύ γλαφυρό τρόπο γιατί το όνομα της μπάντας του ξαφνικά εκείνη την περίοδο είχε αρχίσει να ξαναγίνεται μεγάλο: «Το όνομα ενός group έχει ανεβοκατεβάσματα, ανάλογα με τις αναφορές που έχει στην πορεία του χρόνου από τα νέα σχήματα. Ετσι όταν πολλοί νέοι μουσικοί και ακροατές αναφέρονται συνεχώς στο όνομα σου, τότε σίγουρα το όνομα σου αποκτά ένα μεγάλο status».
Ηταν η εποχή που η μουσική βιομηχανία στον ακραίο ήχο προσπαθούσε να παρουσιάσει σε mainstream επίπεδο κάτι που να μπορεί να ακουστεί «άνετα από όλους». Οι κινήσεις των μεγάλων εταιριών έδειχναν αυτήν την κατεύθυνση με πιο κραυγαλέα της Metal Blade που κυκλοφόρησε εκείνο το καλοκαίρι το “The Cainian Chronicles” των ANCIENT. Ολοι ξέρανε πως το επόμενο βήμα μετά την αποδόμηση που είχε δεχτεί το death metal με την απενεργοποίηση των DEATH, OBITUARY και την αποχώρηση του Vincent από τους MORBID ANGEL πως το black metal θα έπαιρνε τη μερίδα του λέοντος τόσο στο ενδιαφέρον, όσο και στη δημοσιότητα.
Η Osmose που ήταν η μεγαλύτερη εταιρία του είδους, έχοντας εμπειρία στο χώρο αυτό, έκανε μια κίνηση που λειτούργησε άψογα για τα δεδομένα της εποχής. Ενέταξε στο δυναμικό της τους BEWITCHED, ένα ακόμα project του Blackheim των KATATONIA. Με τους BEWITCHED είχε βγάλει ένα demo που ελάχιστοι του έδωσαν σημασία μιας και ήταν αδιάφορο, αντίθετα με τα albums των KATATONIA που είχαν κάνει μεγάλη αίσθηση εκείνη την εποχή.
Στα mid 90s οι οπαδοί του extreme metal ήχου είχαν ήδη ξεκινήσει να εντρυφούν ολοένα και περισσότερο στο black metal μικρόκοσμο, που ήταν έτοιμος να συνεπάρει τους πάντες τα επόμενα χρόνια. Οι αναφορές στην πρώτη γενιά του black metal από τα περιοδικά και τους ίδιους τους μουσικούς του είδους ήταν συνεχείς. Οι αναφορές στους MERCYFUL FATE σαν προπάτορες του ήχου και ισάξιους σε επιδραστικότητα με την τριπλέτα VENOM/BATHORY/CELTIC FROST αρκούσε για μια ολόκληρη νέα γενιά ακροατών να εντρυφήσει στη μαύρη τέχνη του Δανού δηλωμένου σατανιστή. Ετσι όταν οι BEWITCHED έσκασαν σα βόμβα, οι ακροατές ήταν προετοιμασμένοι και δεκτικοί σε μια τέτοια μίξη σαφέστατα προτεινόμενη από το παρελθόν. Μόνο που ήταν και κάποιοι εξίσου σημαντικοί γι’αυτή την «επιτυχία» προετοιμασμένοι….
Και για να γίνει αυτό εφικτό πρέπει τα εξώφυλλα να μην προκαλούν, τα σύμβολα του μαυρομεταλλικού κόσμου να κρυφτούν και οι φωτογραφίσεις να είναι πιο «προσεγμένες» και «μαζεμένες» για να μην προκαλούν. Το πακέτο “Diabolical desecration” τα είχε όλα αυτά γιατί το target group ήταν σαφέστατα οι χεβιμεταλλάδες που δεν ακούν extreme metal!
Οι CRYSTAL AGE σας λένε τίποτα σαν όνομα; Μάλλον όχι, εκτός κι αν είστε τόσο πορωμένος με την περίφημη σκηνή του Γκέτεμποργκ που δεν σας ξέφυγαν οταν κυκλοφόρησαν το 1995 το “Far beyond divine horizons”. 



Ο