A Day To Remember… 28/1 [AYREON]

0
74
ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: 01011001 – AYREON
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2008
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Inside Out 
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Arjen  Lucassen 
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Κιθάρες, πλήκτρα, φωνητικά – Arjen Lucassen 
Τύμπανα – Ed Warby
 
Ξεκινώντας να γράφω για τον Ολλανδό Arjen Lucassen και τις υπέρτατες (βαθιά ανάσα) space prog rock symphonic όπερες των AYREON, είναι δύσκολο να μη γράψω ένα κείμενο σε αντίστοιχη μορφή και μέγεθος με το “01011001” διότι η ιδιοφυία του Mr. AYREON το σηκώνει. Τα οπερετικά prog concept άλμπουμ του είναι υπέρ πολύπλοκα, όπως προστάζει το είδος, και κάθε κυκλοφορία του είναι ένα οδοιπορικό στη ιστορία του prog rock/metal. Θα σιγήσω όμως τον εσωτερικό μου fan boy και θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος.   
 
Δέκα χρόνια λοιπόν από το “01011001” των AYREON και δέκα χρόνια επίσης από το τέλος (για τώρα τουλάχιστον) της ιστορίας της εξωγήινης φυλής των “Forever” την προϊστορία των οποίων εξιστορεί το “The source” του 2017 που ήταν και κατά τον γράφοντα δίσκος της χρονιάς. Μιας και το ξεκίνησα, ας το πιάσω από εκεί. Το τυπικά nerdy concept του δίσκου περιστρέφεται γύρω από τις εμμονές του Lucassen με την επιστημονική φαντασία: Η εξωγήινη φυλή των “Forever” έχει αναλωθεί και δοθεί πλήρως στην τεχνολογική ανάπτυξη με αποτέλεσμα την εξουδετέρωση τους από τις μηχανές και τη τεχνητή νοημοσύνη. Προτού ο πλανήτης “Y”, ο οποίος στο δυαδικό σύστημα γράφεται 01011001, βυθιστεί στο σκοτάδι, οι “Forever” καταφέρνουν να σπείρουν το DNA τους μέσω ενός κομήτη στο πλανήτη Γη. Ο κομήτης καταστρέφει τους δεινοσαύρους και έτσι δημιουργείται το ανθρώπινο είδος το οποίο όμως θα επαναλάβει τα θανάσιμα σφάλματα των θεών τους με αποτέλεσμα την εξουδετέρωση τους προτού επιβιβαστούν οι τελευταίοι επιζήσαντες στο “Dream Sequencer” του “universal migrator” (εδώ απαιτείται ακρόαση του “Into the electric castle” και του “The universal migratory Pt.2 Flight of the Migrator”). Σας θυμίζει κάτι; Και όμως! Ο Lucassen έγραψε το σενάριο του κάκιστου prequel του “Alien”, “Prometheus” που βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες το 2012! Η αλήθεια είναι πως το concept του δίσκου είναι ιδανικό για τη μεγάλη οθόνη μιας και φέρνει στο νου πολλές εικόνες και καταστάσεις στο στιχουργικό όσο και στο μουσικό κομμάτι. 
 
Ο δίσκος κυκλοφόρησε τέσσερα χρόνια μετά το κατά πολλούς αριστούργημα των AYREON “The human equation” και πέντε χρόνια από το σχετικά άνισο “The theory of everything”. Με το “Human equation”, ο Lucassen είχε τοποθετήσει το πήχη πολύ ψηλά και λογικό ήταν να μη φτάσει πάλι σε τέτοιο ύψος. Αυτό βέβαια δε σήμαινε ότι δεν ικανοποίησε επί το πλείστον τους οπαδούς του με το “01011001”. Και πώς να μη το καταφέρει με το εκπληκτικό επιτελείο «ηθοποιών». Από το εναρκτήριο, τυπικά δεκάλεπτο κομμάτι, “Age of Shadows/we are Forever”, έχουμε space opera διάθεση με mid-tempo ρυθμό από τον πασπαρτού ντράμερ Ed Warby, πλήκτρα και τραχύ ήχο στις κιθάρες που συνοδεύουν τις ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΕΣ φωνητικές γραμμές των (βαθιά ανάσα πάλι) Tom Englund (EVERGREY), Daniel Gildenlöw (PAIN OF SALVATION) Hansi Kürsh (BLIND GUARDIAN) Jonas P. Renske (KATATONIA), Jørn Lande (ARK, MASTERPLAN, BEYOND TWILIGHT) και τις αιθέριες φωνές των Floor Jansen (AFTER FOREVER, NIGHTWISH) και (λάβετε θέσεις για προσκύνημα) ANNEKE VAN GIERSBERGEN (THE GATHERING). Μιλάμε για κομμάτι κόλλημα, με αξιοζήλευτα hooks, δαιδαλώδη μουσικά περάσματα με εναλλαγές στο ύφος από space opera σε prog σόλο και κρεσέντο. Ο δίσκος όμως από κει και πέρα, μέχρι την έναρξη του δεύτερου μισού με το prog έπος “The fifth extinction” δε μένει στα ίδια ύψη μιας και ο Lucassen δεν καταφέρνει να ισορροπήσει τις διάφορες τάσεις που επιτάσσουν ένα διαφορετικό ύφος με εναλλαγές από metal σε κάπως γλυκανάλατο “daddy rock” κομμάτια όπως το ρηχό “Connect the dots” και το DEPECHE MODE meets PINK FLOYD “Comatose” που ρίχνει απότομα τη διάθεση μετά την έναρξη. Ίσως εδώ να βρίσκεται και η Αχίλλειος πτέρνα του δίσκου μιας και από τα 15 κομμάτια μερικά απαιτούν να κρατήσεις πατημένο το skipping κουμπάκι. Το καλό είναι πως αφού βάλεις στην άκρη τη γαρνιτούρα, έχεις τουλάχιστον έντεκα επικά κομμάτια αντάξια του τίτλου AYREON.
 
Η αλήθεια είναι πως αν συγκρίνει κανείς το “01011001” με το “The source” θα προσέξει μάλλον πως το δεύτερο είναι αρτιότατο, χωρίς κανένα filler και ότι καταφέρνει να χωρέσει μέσα σε κάθε κομμάτι όλες τις επιρροές και εμμονές του Lucassen χωρίς να χάνεται η μπάλα. Μιλάμε για έναν τρομερά φιλόδοξο δίσκο που βρίσκει όμως το στόχο. Ένας λόγος μάλλον είναι που περιέχει μονάχα ένα ογκώδες έπος, το “The day that the world breaks down”, με τα υπόλοιπα να τα χωράνε όλα σε πιο μεστές μεσαίες διάρκειες. Μετά από δέκα χρόνια όμως ο προκάτοχος στο έπος των “Forever” συνεχίζει να εντυπωσιάζει και ομολογώ πως δεν έχει χάσει καθόλου σε αξία. Και τα σημαντικότερο είναι πως, με τη πάροδο του χρόνου, ο σπουδαίος ολλανδός φαίνεται να έχει ωριμάσει, διατηρώντας το όνομα του στο πάνθεο των σύγχρονων prog γιγάντων.  
 
(σημείωση Σάκη Φράγκου: Για εκείνον τον δίσκο, ο Arjen Lucassen, έκανε μία από τις λίγες ζωντανές εμφανίσεις του στην Ελλάδα, όντας guest στο ακουστικό show της Anneke van Giersbergen, καλεσμένος του Rock Hard).
 
Did you know that:
– Ο δίσκος ήταν στο νούμερο δύο στα Ολλανδικά charts. Σημαντικό εγχώριο προϊόν οι AYREON!
– Στα φωνητικά επιπλέον, πέρα από τους Simone Simons (EPICA), Bob Catley (MAGNUM), Ty Tabor (KING’S X), συμμετέχει ο Steve Lee των GOTTHARD. Ήταν η τελευταία του guest συμμετοχή προτού πεθάνει το 2010 σ’ ένα τραγικό τροχαίο. 
Φίλιππος Φίλης 
 
 
 
 
Από κάτω, μπορείτε να διαβάσετε την face to face συνέντευξη που είχε δώσει ο Arjen Lucassen στον Κωνσταντίνο Βασιλάκο, για το οπισθόφυλλο τότε, του έντυπου Rock Hard, καθώς και την παρουσίαση του δίσκου, όπως πάντα με φωτογραφίες εποχής.
 
 
 
AYREON interview (Arjen Lucassen)
“Somewhere out in space”
 
Κάθε νέα κυκλοφορία των AYREON, λόγω της φύσεώς της, προξενεί και πολλά ερωτήματα. Πολλοί και διαφορετικοί τραγουδιστές, διαφορετικοί μουσικοί και μία νέα ιστορία με ενδιαφέρουσα εξέλιξη. Το “01011001” δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Με ένα κουρασμένο Arjen απέναντί μου από τα συνεχή ταξίδια σε όλη την Ευρώπη για την προώθηση του νέου άλμπουμ, ξεκινάμε τη συζήτησή μας, περίληψη της οποίας μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω.
 
The title
Η πρώτη ερώτηση είναι και η αναμενόμενη. Γιατί χρησιμοποίησε το δυαδικό σύστημα για τίτλο στο νέο του άλμπουμ; «Πολύς κόσμος στο forum των AYREON άρχισε να με κατηγορεί ότι είμαι ένας σπασίκλας που τιτλοφόρησα το νέο δίσκο κατ’ αυτό τον τρόπο και γενικά ξεκίνησε μία συζήτηση για τον τίτλο που έφτασε αισίως τις 20 σελίδες. Μάλιστα ένας από τους ομιλητές έκανε τη σχετική παρατήρηση συμπληρώνοντας ότι για να γίνεται τόση συζήτηση, μάλλον θα είναι καλό το άλμπουμ». Ποια η σημασία όμως του αριθμού αυτού; Το νούμερο που σχηματίζεται είναι το 89. «Ναι, όμως δεν είναι ακριβώς αυτό. Εάν κοιτάξεις στον κώδικα ASCII (American Standard Code for Information Interchange, Αμερικανικός Πρότυπος Κώδικας για Ανταλλαγή Πληροφοριών), θα δεις ότι το 89 σύμβολο είναι το γράμμα “Y”». Προφανώς ο Arjen αρέσκεται στο να δημιουργεί νέα ερωτήματα με τις απαντήσεις του, για να ιντριγκάρει και το ενδιαφέρον τόσο του συνομιλητή του, όσο και του εν δυνάμει ακροατή των AYREON και αναγνώστη της συνέντευξης. Το γράμμα “Y” λοιπόν. Και τι μ’ αυτό; «Το νέο άλμπουμ είναι κατά μία έννοια η συνέχεια του “Into the electric castle”. Στο εν λόγω άλμπουμ αναφέρομαι σε έναν εξωγήινο ο οποίος έχει απαγάγει ανθρώπους από διαφορετικά μήκη και πλάτη της Γης καθώς κι από διαφορετικές χρονικές περιόδους και τους έχει μεταφέρει στον πλανήτη του για να πειραματιστεί πάνω τους ώστε να μπορέσει να νιώσει συναισθήματα, κάτι που έχει εκλείψει από τη φυλή του. Ο συγκεκριμένος πλανήτης ονομάζεται Υ. Εάν το πρόσεξες το άλμπουμ χωρίζεται σε 2 μέρη, ένα για κάθε CD. Το πρώτο είναι ο πλανήτης Υ και το δεύτερο η Γη. Χρησιμοποίησα το δυαδικό σύστημα γιατί είναι κάτι που θεωρώ ως κοινή γλώσσα για όλο το σύμπαν». Για ακόμα μία φορά μιλάμε για concept άλμπουμ λοιπόν, οπότε μία εύλογη ερώτηση είναι, τι πραγματεύεται αυτή τη φορά το άλμπουμ. «Ο πλανήτης Υ απεικονίζεται στο εξώφυλλο. Είναι ένας πλανήτης ο οποίος είναι πλήρως καλυμμένος από νερό και στον οποίο ζει αυτή η εξωγήινη φυλή. Όπως βλέπεις, κάποια μηχανήματα ξεπροβάλουν από την επιφάνεια του νερού. Η εξωγήινη φυλή ήταν πολύ ανεπτυγμένη τεχνολογικά και η αλόγιστη χρήση της ουσιαστικά υποδούλωσε τον πλανήτη, με αποτέλεσμα αυτοί οι εξωγήινοι να μην έχουν πλέον την ικανότητα για συναισθήματα, ενώ χωρίς τα μηχανήματα ήταν καταδικασμένοι να πεθάνουν. Άρχισαν να κάνουν διάφορα πειράματα για να δημιουργήσουν ένα νέο είδος νοήμον ζωής ώστε να μπορέσουν μέσω αυτού του είδους να βιώσουν συναισθήματα. Έτσι έστειλαν με κάποιο τρόπο το DNA τους στη Γη, το οποίο συγχωνεύτηκε με αυτό των Νεάντερταλ ώστε να γίνει ο άνθρωπος. Είναι ουσιαστικά ο χαμένος κρίκος στην αλυσίδα της εξέλιξής μας». Κάπου εδώ πιάνουμε συζήτηση για το κατά πόσο η τεχνολογία στο δικό μας κόσμο έχει φτάσει σε κάποιο επίπεδο που δε χρειάζεται να κουραστείς ιδιαίτερα για να επιτύχεις κάτι που παλιότερα θα κόπιαζες. Καλή ώρα τα αυτόματα αυτοκίνητα με το GPS και το cruise control, τα οποία πλέον το μόνο που ζητούν από τον οδηγό είναι να κουνάει το τιμόνι. Πιο πολύ σε κάνει να νιώθεις ότι ασχολείσαι με κάποιο παιχνίδι, παρά ότι οδηγείς. Επίσης πολλές φορές η τεχνολογία μας δημιουργεί ανάγκες αντί να εκπληρώνει τις ήδη υπάρχουσες. «Αυτό ισχύει. Πλέον δε θα μπορούσα να ηχογραφήσω και να κάνω παραγωγή σε άλμπουμ χωρίς τη χρήση υπολογιστή. Εάν το καλοσκεφτείς όμως, δεν το έχεις πραγματικά ανάγκη. Πριν μερικές δεκαετίες συγκροτήματα όπως οι THE BEATLES και οι PINK FLOYD ηχογραφούσαν άλμπουμ σε ταινία και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό! Τώρα κάτι τέτοιο είναι σχεδόν αδιανόητο».
 
Singers & musicians
Σειρά έχουν οι τραγουδιστές, οι οποίοι, όπως πάντα, με μία μικρή εξαίρεση αυτή τη φορά, δεν έχουν συμμετάσχει σε προηγούμενη δουλειά των AYREON. Ας το πάρουμε όμως ανάποδα. Ας ξεκινήσουμε από την εξαίρεση. Αυτή ακούει στο όνομα Anneke van Giersbergen (ex-THE GATHERING, νυν AGUA DE ANNIQUE). Μήπως ο λόγος που τη χρησιμοποίησε ήταν ακριβώς η σχέση του άλμπουμ με το “Into the electric castle”; Και πως δικαιολογείται όταν σε προηγούμενη συζήτησή μας είχε αναφέρει πως δε θέλει να επαναλαμβάνονται οι τραγουδιστές από άλμπουμ σε άλμπουμ; «Όταν συνέθετα τα κομμάτια, απλά κάποια σημεία ‘φώναζαν’ Anneke. Ήταν η φωνή που είχα ανάγκη για να συμπληρώσω το παζλ. Όσο για τη μη επανάληψη τραγουδιστών, αυτό ήταν κάτι που ίσχυε μόνο για το “The human equation”. Ήθελα να έκανα κάτι πραγματικά ξεχωριστό με εκείνο το δίσκο. Οι AYREON όμως δεν πρέπει να έχουν περιορισμούς. Κι εάν απαγορεύω στον εαυτό μου σύμφωνα με κάποιο κανόνα που έχω θέσει, να μη χρησιμοποιώ κάποιους τραγουδιστές, τότε αυτόματα βάζω περιορισμούς, κάτι το οποίο θα δουλέψει ανασταλτικά». Μιας κι αναφέρθηκε στο “The human equation”, πέφτει μία ακόμα ερώτηση-σφήνα. Στο “01011001” υπάρχει ένας στίχος που είναι ακριβώς ο τίτλος της προηγούμενης κυκλοφορίας των AYREON. Ποια η σύνδεση λοιπόν; «Μπορεί το άλμπουμ να είναι, όπως είπα και πριν, συνέχεια του “Into the electric castle”, αλλά στην ουσία είναι συνέχεια όλων των δίσκων. Έχω δημιουργήσει το σύμπαν των AYREON, το οποίο με κάθε νέα κυκλοφορία μου δείχνει και κάποιες νέες του πτυχές. Οπότε, δεν υπάρχει κάποια ακριβή σύνδεση που μπορώ να οριοθετήσω». Η ενασχόληση με το σύμπαν των AYREON όμως δημιουργεί νέα ερωτήματα. Ας επιστρέψουμε στους τραγουδιστές που συμμετέχουν. Μπορεί να εξήγησε ο Arjen το θέμα περί περιορισμών, αλλά όταν στο παρελθόν έχει πει κάτι αντίθετο από αυτό που εφαρμόζει στο παρόν, πρέπει να γίνει διευκρίνιση. Τον Daniel Gildenlow (PAIN OF SALVATION) πως και τον πήρε για το άλμπουμ; Σε δήλωση του Arjen, δεν ήθελε να έχει συμμετοχές από τραγουδιστές που έχουν δώσει το παρόν σε άλλες rock/metal όπερες. Προς υπενθύμιση και ενημέρωση, ο Daniel είχε παίξει ένα ρόλο στη τριλογία GENIUS ως Twin Spirit N. 32. «Ήταν πολύ δύσκολο για μένα να πείσω τον Daniel». Παρεμβαίνω αντί να κάνω αυτό που πρέπει, δηλαδή να ρωτήσω: «Μήπως επειδή είχε κακές προηγούμενες εμπειρίες σχετικά με metal όπερες;» Η απάντηση του Arjen, μπορεί να μην είναι πλήρης αλλά, αν μη τι άλλο, είναι ξεκάθαρη. «Δεν ήθελα να το πω… Όταν του ανέλυα την όλη ιστορία ήταν πολύ διαλλακτικός. Δεν του άρεσε το όλο ζήτημα με την επιστημονική φαντασία και είχε αρκετές ενστάσεις. Ευτυχώς μετά από πίεση ενέδωσε. Ήταν όμως ο μόνος τραγουδιστής που δεν ήρθε στο στούντιό μου για να ηχογραφήσει τα φωνητικά του. Αντίθετα, πήγα εγώ στη Σουηδία γι’ αυτό το σκοπό. Βέβαια ο Daniel που συνάντησα δεν ήταν αυτό που περίμενα. Είχα στο μυαλό μου ότι θα γνώριζα ένα πνευματικό άτομο με ανησυχίες, αλλά αντί για αυτό είδα ένα κεφάτο άνθρωπο που του αρέσει να κάνει πλάκα».
Παρατηρώ ότι στο booklet, κάτω από τη φωτογραφία ορισμένων τραγουδιστών, υπάρχει κι ένα σύμβολο. «Όπως βλέπεις, οι τραγουδιστές χωρίζονται σε Forever και Man. Οι Forever είναι οι εξωγήινοι, οι οποίοι δρουν ως μία συγκεντρωτική οντότητα, κάτι σαν του Borg από το Star Trek. Δεν ήθελα να τους δώσω κάποιο συγκεκριμένο όνομα, όπως Ziltoid», χαριτολογεί ο Arjen σχετικά με τη νέα δουλειά του Devin Townsend, «ενώ οι Man είναι οι τραγουδιστές που αντιπροσωπεύουν την ανθρώπινη φυλή. Ο κάθε τραγουδιστής παίζει τον εαυτό του. Ζήτησα λοιπόν από τους Forever να επιλέξουν από ένα σύμβολο ως αντιπροσωπευτικό. Εσύ έχεις την promo έκδοση του άλμπουμ, όπου κάθε τραγουδιστής αναφέρεται στα τραγούδια με το όνομά του. Στο κανονικό άλμπουμ αντί των ονομάτων θα υπάρχουν μόνο τα σύμβολα». Σε κάθε νέο δίσκο των AYREON, υπάρχουν τραγουδιστές που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστοί στο ευρύ κοινό και αποτελούν ένα είδος «ανακαλύψεων» για τον Arjen. Ποιοι ήταν αυτοί και από που τους ξετρύπωσε; «Αυτή τη φορά ήταν δύο. Ο ένας είναι ο Wudstik. Το συγκεκριμένο τραγουδιστή τον γνώρισα μέσω του myspace. Είχε στείλει αίτημα (request) για να τον προσθέσω στους ‘φίλους’ μου. Όταν είδα το προφίλ του έμεινα άναυδος, εφόσον μιλάμε για καλλιτέχνη που ασχολείται με hip hop. Αποδείχτηκε όμως μεγάλος οπαδός του progressive metal, καθώς γουστάρει, μεταξύ άλλων, DREAM THEATER, SYMPHONY X και PAIN OF SALVATION. Μάλιστα μου είχε πει ότι θα ήταν τιμή του εάν μπορούσε να τραγουδήσει έστω και ένα στίχο για το νέο μου δίσκο. Η δεύτερη είναι η Marjan Welman. Η Marjan συμμετέχει σε ένα cover band των STREAM OF PASSION, ονόματι TEAM OF PASSION, και είναι ενεργό μέλος του forum των AYREON». Υπήρχε κάποιος ή κάποιοι τραγουδιστές που ήθελε ο Arjen αλλά τελικά δεν πήραν μέρος; «Είχα μιλήσει από κοντά με το Dio και ήταν θετικός με το όλο θέμα. Αργότερα όμως όταν του έστειλα email, δεν έλαβα ποτέ απάντηση. Επίσης ήθελα να έχω ξανά τον Devin Townsend (STRAPPING YOUNG LAD) αλλά ούτε κι αυτός μου απάντησε όταν του έστειλα e-mail. Ένας από τους λόγους που τον ήθελα είναι διότι τα τραγούδια στα οποία συμμετείχε στο “The human equation” είναι και τα αγαπημένα των περισσότερων οπαδών από το συγκεκριμένο δίσκο. Τέλος, είχα ανταλλάξει μερικά e-mail με τον Ian Gillan (DEEP PURPLE), τα οποία ήταν θετικά για τη συμμετοχή του, αλλά δε μου έδωσε το τελικό OK εγκαίρως, οπότε δεν προχώρησε το θέμα». Ο Arjen όμως έχει μία ιδιαίτερη αγάπη για ένα τραγουδιστή. Το όνομα αυτού: Alice Cooper. «Όταν έμαθα ότι θα είναι μέρος των AVANTASIA έστειλα ένα e-mail στον Tobias Sammet (EDGUY, AVANTASIA) στο οποίο τον βρίζω που μπόρεσε να τον έχει στο άλμπουμ του. Δεν έχω λάβει απάντηση. Μάλλον το πήρε σοβαρά». Σε κάποιο βαθμό, λογικό είναι. Λίγη ψυχραιμία δε βλάπτει. Κάποιο ιδιαίτερο περιστατικό από τις ηχογραφήσεις; «Δε μπορώ να σκεφτώ κάτι συγκεκριμένο. Βασικά, ό,τι είναι, θα το βρείτε στο DVD της ειδικής έκδοσης». Κάτι το ιδιαίτερο για τους μουσικούς, όπως τον Derek Sherinian και τον Michael Romeo; «Όλοι ηχογράφησαν τα μέρη τους στα δικά τους στούντιο και μου τα έστειλαν. Ήταν ωραία όμως να συνεργάζομαι με το Romeo, τον οποίο θεωρώ ως έναν από τους 10 καλύτερους κιθαρίστες στον κόσμο».
 
Rock/metal operas
Ποια η γνώμη όμως του Arjen για τους «ανταγωνιστές» του; «Εάν προσέξεις τις υπόλοιπες σχετικές όπερες, θα δεις ότι καθεμία είναι πιο πολύ επικεντρωμένη σε κάποιο συγκεκριμένο μουσικό ύφος. Οι AVANTASIA είναι πιο πολύ στο power, το “Nostradameus” του Nikolo Kotzev ήταν σε πιο rock φόρμα, ενώ το GENIUS ήταν μεταξύ hard rock και progressive rock. Το καλό με τους AYREON είναι πως δεν έχουν ένα μόνο είδος μουσικής που ασχολούνται. Μπορείς να βρεις από industrial κομμάτια σε φάση RAMMSTEIN μέχρι μελωδικά 70’s rock τραγούδια, από folk/celtic μουσική μέχρι progressive metal. Κι εκεί είναι το παράξενο της υπόθεσης. Το να υπάρχουν τόσα ετερόκλητα στοιχεία στη μουσική και να αρέσουν στον κόσμο. Φαντάσου ότι οι AYREON είναι το top-selling συγκρότημα της InsideOut μαζί με τους SYMPHONY X. Είμαι τυχερός που αρέσει αυτό στον κόσμο, γιατί πρωταρχικά κοιτάω να αρέσει σε μένα. Πολλοί οπαδοί όταν έρχονται να μου μιλήσουν, μου λένε ότι έμαθαν τους AYREON από ένα φίλο τους. Και για αυτό είμαι χαρούμενος, που έχω αφοσιωμένους οπαδούς. Μπορεί ο οπαδός των AYREON να κάνει όπως κάθε άλλος και να κατεβάσει το άλμπουμ πριν κυκλοφορήσει. Όταν όμως αυτό βγει στην αγορά, θα πληρώσει για να το αποκτήσει. Για αυτό κι εγώ κοιτάω να προσφέρω όσα περισσότερα μπορώ. Όπως η ειδική έκδοση του “01011001” η οποία θα έχει ένα bonus DVD με πολύ υλικό μέσα, 6 έξτρα τραγούδια, video clip, bloopers κτλ». Πως θα του φαινόταν του Arjen μία κοινή συνεργασία μεταξύ όλων των συνθετών των διαφόρων rock/metal operas; «Δηλαδή να μαζευόμασταν ο Tobias, ο Liverani, ο Kotzev κι εγώ; Χμ… Ίσως να είχε πλάκα». Έχει νιώσει ποτέ ότι κάποιος από αυτούς έκανε κάτι πριν από αυτόν; Κάτι σε στυλ «γαμώτο, γιατί δε το σκέφτηκα εγώ πρώτος αυτό;» Η απάντηση έρχεται γεμάτη χιούμορ. «Όχι, είμαι ο καλύτερος!»
 
Side projects and other (re)releases
Παρόλο που γνωρίζω πως είναι νωρίς ακόμα, επειδή ο Arjen έχει την τάση να κυκλοφορεί κάποιο άλμπουμ, λίγο καιρό μετά την ολοκλήρωση του εκάστοτε νέου AYREON δίσκου, και μάλιστα με νέο ταλέντο θηλυκού γένους, μήπως έχει τίποτα στα σκαριά; «Ίσως. Όχι ακόμα. Τώρα κάνω προώθηση για το νέο δίσκο κι ακόμα δεν έχω αποστασιοποιηθεί από αυτόν για να ασχοληθώ με κάτι άλλο». Τότε ίσως να βλέπαμε κάποιο νέο δίσκο με τους STREAM OF PASSION ή τους STAR ONE. «Στους STREAM OF PASSION δεν είμαι μόνιμο μέλος. Έκανα πιο γνωστή τη Marcela Bovio και ήθελα να τη βοηθήσω, να τη σπρώξω όσο μπορούσα. Για αυτό συμμετείχα στο συγκεκριμένο συγκρότημα. Όσο για τους STAR ONE, εάν είναι να κάνω άλλο άλμπουμ μαζί τους, θα ήθελα να κάνω με εντελώς διαφορετικούς συντελεστές. Δε θα ήθελα να είναι ένα “Space metal part 2”. Διότι κατά κύριο λόγο, το δεύτερο μέρος είναι σχεδόν πάντα χειρότερο από το αρχικό. Πάρε για παράδειγμα το “Operation: Mindcrime II”. Μιας και πήραμε με τη σειρά τα projects, πέφτει και η ερώτηση για τους AMBEON. Τι γίνεται με την Astrid van der Veen που είχε τραγουδήσει στο συγκεκριμένο project; Με φανερά στενάχωρο ύφος έρχεται η απάντηση. «Κάποιο διάστημα αφού κυκλοφόρησε το “Fate of a dreamer” η Astrid εξαφανίστηκε. Πλέον κάθε λίγους μήνες επικοινωνεί μαζί μου μέσω e-mail. Δεν είναι όμως και στην καλύτερη των καταστάσεων. Της έχω προτείνει να συμμετάσχει σε κάποιο AYREON άλμπουμ, αλλά η ίδια λέει ότι δεν είναι έτοιμη. Συνεχίζει όμως να ασχολείται με το τραγούδι. Έχει ένα συγκρότημα, τους THEENDORPHINS με τους οποίους κυκλοφόρησε ένα δίσκο, ενώ κυκλοφόρησε κι ένα solo άλμπουμ». Του δείχνω την επανακυκλοφορία του “The universal migrator” με το διπλό CD. Τι είχε γίνει τελικά με αυτό; Ήταν το μόνο άλμπουμ που κυκλοφόρησε κάθε CD ξεχωριστά, ενώ ήταν διπλό, και το οποίο δεν ακολουθούσε το οπερατικό μοτίβο, δηλαδή διάλογος μεταξύ των τραγουδιστών, αλλά σε κάθε τραγούδι ακουγόταν μόνο ένας τραγουδιστής. «Ήταν ένα πείραμα που δεν πέτυχε. Το κάθε CD είχε διαφορετικό στυλ. Το ένα ήταν πιο progressive rock ενώ το άλλο πιο metal. Η αρχική σκέψη ήταν πως ο ακροατής θα είχε τη δυνατότητα να επιλέξει ποιο από τα 2 ήθελε, ανάλογα τα μουσικά γούστα του καθενός, καθώς θεωρούσα πολύ δύσκολο να αρέσουν σε όλο τον κόσμο και τα 2 CD. Όμως οι οπαδοί άρχισαν να παραπονιούνται ότι θέλουν και τα 2 κι ότι τώρα αναγκάζονται να πληρώσουν πλήρες αντίτιμο για 2 ξεχωριστά CD, αντί για ένα καλό πακέτο που θα περιείχε και τα 2 μαζί. Για αυτό και η επανέκδοση είναι σαν διπλό άλμπουμ». Και πως έγινε τόσο εύκολα και γρήγορα η επανέκδοση όλου του back catalogue των AYREON με το που υπέγραψαν στην InsideOut; Συνήθως η εταιρία διατηρεί τα δικαιώματα για 10 χρόνια και μετά αυτά περιέρχονται στους συνθέτες. «Υπήρχε μία παράγραφος στο συμβόλαιό μας με την Transmission Records που έλεγε πως εάν αργήσει η εταιρία να πληρώσει, τότε έχουμε τη δυνατότητα να σπάσουμε το συμβόλαιο και να πάρουμε τα δικαιώματα για τα άλμπουμ, όπως και κάναμε. Ο ιδιοκτήτης της εταιρίας πλήρωνε συνέχεια με καθυστέρηση. Πίστεψε στους AYREON όταν τους πρωτοξεκίνησα, αλλά από ένα σημείο και μετά ήταν εντελώς αναξιόπιστος. Τώρα η Transmission Records έχει πτωχεύσει κι έχει κλείσει». Ρίχνω μια ματιά στα CD που έχω μπροστά μου. Το βλέμμα πέφτει πάνω στο “Ayreonauts only”. Υπάρχει περίπτωση να δούμε κάτι αντίστοιχο στο μέλλον; «Δε νομίζω. Ό,τι περισσευούμενο είχα βρίσκεται ήδη σε κάποια κυκλοφορία». Με αυτά κι αυτά έχει ήδη περάσει κάτι παραπάνω από 1 ώρα και ο Arjen νυσταγμένος ζητάει να βάλουμε μία τελεία στη συζήτησή μας. Κι επειδή τα αισθήματα είναι αμοιβαία, συμφωνώ και δίνουμε ραντεβού για το βραδινό φαγοπότι.
 
Κωνσταντίνος Βασιλάκος
 
 
 
AYREON – “01011001” (InsideOut)
 
Πάνε σχεδόν 4 χρόνια από την κυκλοφορία του “The human equation”, ένα άλμπουμ που σηματοδότησε την αρχή συνεργασίας των AYREON με την InsideOut. Βλέποντας την απόδοση καρπών ήταν αναμενόμενο να βλέπαμε, αργά ή γρήγορα, νέα δουλειά από το συγκρότημα που έχει συσχετίσει το όνομά του με την έννοια της rock/metal όπερας. Με παράξενο τίτλο που παραπέμπει στο δυαδικό σύστημα αρίθμησης (τσεκάρετε τη συνέντευξη στο παρόν τεύχος) ο Arjen Anthony Lucassen πετυχαίνει το στόχο του, δηλαδή να αρχίσει συζήτηση γύρω από τη νέα του κυκλοφορία. Όπως κάθε άλμπουμ υπό την αιγίδα των AYREON, έτσι και το “01011001” αναφέρεται στο σύμπαν που έχει χτίσει το ιδιόμορφο αυτό συγκρότημα (αν και δεν ξέρω κατά πόσο ταιριάζει ο όρος συγκρότημα εδώ). Ακολουθώντας την κλασική πλέον συνταγή, άλλωστε μιλάμε για όπερα, σε κάθε τραγούδι παρεμβάλλονται διαφορετικοί τραγουδιστές, ο καθένας με το δικό του ξεχωριστό ρόλο. Όπως χτίζεται η υπόθεση μίας ταινίας, έτσι και το “01011001” προχωράει με σταθερά βήματα στην εξέλιξη ενός σεναρίου που θέλει τον άνθρωπο να είναι μέρος ενός πειράματος εξωγήινων που ήθελαν να δημιουργήσουν ένα νέο είδος ζωής για να μπορέσουν να βιώσουν ξανά συναισθήματα. Η διάθεση κινείται ανάλογα το τραγούδι. Άλλοτε δυναμικά, άλλοτε ατμοσφαιρικά, άλλοτε με ήπιες διαθέσεις, άλλοτε με χαρούμενα περάσματα, κάθε τραγούδι συνδράμει με τον τρόπο του για την πραγμάτωση του οράματος του Arjen. Μη σας ξεγελάει το οπισθόφυλλο του παρόντος τεύχους που δείχνει τον Arjen με τις 3 τραγουδίστριες που κινούνται στο χώρο του ατμοσφαιρικού metal. Οι AYREON είναι αυτό, αλλά και πολλά ακόμη. Με παρόντες τραγουδιστές όπως ο τεράστιος Jorn Lande (ex-MASTERPLAN, ex-ARK), ο εκφραστικός Daniel Gildenlow (PAIN OF SALVATION), ο χορωδιακός Hansi Kursch (BLIND GUARDIAN, DEMONS & WIZARDS) και ο μελαγχολικός Jonas Renske (KATATONIA) και με τραγουδίστριες όπως οι Anneke van Giersbergen (AGUA DE ANNIQUE, ex-THE GATHERING), Floor Jansen (AFTER FOREVER) και Simone Simons (EPICA), ο Arjen συγγράφει ένα ακόμα αριστούργημα το οποίο θα κοσμεί τη δισκοθήκη κάθε μουσικόφιλου που αρέσκεται σε πολυδιάστατη μουσική, απελευθερωμένη από περιορισμούς, πρέπει και κλισέ.
 
8,5 / 10
 
Κωνσταντίνος Βασιλάκος
 
 
 
 
 
    

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here