Υπόθεση εργασίας: Θες να συστήσεις τους GUNS ‘N’ ROSES σε έναν φίλο σου, ο οποίος δηλώνει άσχετος με το αντικείμενο. Θες βρε παιδί μου να φτιάξεις μια κασέτα (αν είσαι μικρός, google is your friend) για να τον μυήσεις! Δε θες όμως να παίξεις εκ του ασφαλούς, προτείνοντας όλα αυτά τα “Paradise city”, “November rain” κλπ. που τους έχουν δώσει εκατομμύρια πωλήσεις δίσκων, ουρές στα ταμεία των εκδοτηρίων για ένα μαγικό «χαρτάκι» σε κάποια αρένα και εκατομμύρια θεάσεις στο διαδίκτυο. Ποια τραγούδια θα διάλεγες; Ο γράφων άκουσε ξανά τα πεπραγμένα της «χρυσής εποχής» και στις επιλογές που ακολουθούν, δεν συμπεριέλαβε κανένα single και κανένα τραγούδι που έγινε video clip. Και τώρα που ξαναβλέπει την κασέτα του, είναι σίγουρος πως και χωρίς “Don’t cry”, πάλι σπουδαίοι ήταν οι GUNS ‘N’ ROSES. Ας ακούσουμε λοιπόν ένα διαφορετικό… best of (υπό μορφή Spotifly playlist, που θα βρείτε στο τέλος) και ας ετοιμαστούμε για το ιστορικό live του ΟΑΚΑ, το Σάββατο 22 Ιουλίου!
“Out ta get me” (“Appetite for destruction”, 1987)
“Been hidin’ out and layin’ low, it’s nothing new ta me”
Τα μπλεξίματα του Axl με την αστυνομία, γίνονται τραγούδι. Συνεπώς, πως θα μπορούσε να είναι αυτό, παρά ένα «αλήτικο» (αν θες, βγάλε και τα εισαγωγικά), street friendly, hard rock κομμάτι; Κομματάρα βασικά, θα μπορούσε να ανοίγει το συγκλονιστικό “Appetite for destruction”, εμείς θα μιλούσαμε για ύμνο ολκής, για ιδανικό live opener και φαντάσου, έστω κι αν έχουν προηγηθεί τα “Welcome to the jungle”, “It’s so easy” και “Nightrain”, το “Out ta get me” και πάλι δε χάνεται, δεν κρύβεται!
“My Michelle” (“Appetite for destruction”, 1987)
“Your daddy works in porno, now that mommy’s not around/She used to love her heroin but now she’s underground”
Όταν ο Slash πήγαινε γυμνάσιο, γνώρισε την Michelle Young, φίλη της πρώτης του κοπέλας. H Michelle λοιπόν, γνωρίστηκε και με την υπόλοιπη παρέα. Μια φορά, όταν η Michelle και ο Axl έκαναν τσάρκες με ένα αμάξι, ακούστηκε στο ραδιόφωνο το “Your song” του Elton John. «Πάντα ήθελα κάποιος να γράψει και για μένα ένα τραγούδι!» είπε η φίλη μας και ο ψυχοπονιάρης Axl θέλησε να της κάνει το χατίρι. Το πρώτο κομμάτι που συνέθεσε ήταν ένα άκρως ρομαντικό και γλυκό τραγούδι, που όμως δεν συμβάδιζε καθόλου με την πραγματική ζωή της Michelle, η οποία ήταν εθισμένη στα ναρκωτικά, είχε «χάσει» τη μητέρα της και είχε έναν πατέρα που δούλευε στη βιομηχανία του porno. Έτσι, ο Axl θέλησε να αισθανθεί πρωτίστως καλά με τον εαυτό του και έγραψε το κομμάτι ως έχει.
«Τι γράφεις ρε μλκ, θα μας πάρει με τις πέτρες η κοπέλα και θα έχει και δίκιο», είπε ο Slash σαν το άκουσε, αλλά προς έκπληξη όλων, όχι μόνο της άρεσε της φίλης μας, αλλά ήταν τόσο «εύστοχο» περιγραφικά, που έμελλε να γίνει το κερασάκι στην τούρτα για να αλλάξει ζωή και να φύγει μακριά από τον βούρκο στον οποίο και είχε πέσει. Είδες; Η ειλικρίνεια πάντα ανταμείβεται στο τέλος! Γι’αυτό και συ καλό μου παιδί, να είσαι πάντα ειλικρινής. Αυτό ήταν το αισιόδοξο μήνυμα της ημέρας, ραντεβού σε επόμενη εκπομπή (σ. Σάκη Φράγκου: πάντα τις φοβόμουν αυτές τις ζέστες)
“You’re crazy” (“Appetite for destruction”, 1987)
“You don’t need my love, you got to find yourself another piece of the action!”
Δεν έχει αισθήματα η μαντάμ, τον βλέπει τον ήρωά μας σαν ένα κομμάτι κρέας, απλά για να περάσει καλά. Αλλά σας καταλάβαμε κυρία μου, ξύπνησαν οι σκλάβοι! Και όχι μόνο ξύπνησαν, αλλά έγραψαν και τραγούδι για να δείξουν στον κόσμο τι καπνό φουμάρετε! Μια γρήγορη sleaze hard rock-ιά, από αυτές που κάποτε ακούγονταν στη διαπασών σε γρήγορα, sport αυτοκίνητα, κάπου στην Sunset Blvd. Άρα, ένας ακόμη ύμνος σε ένα ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ντεμπούτο.
“Rocket queen” (“Appetite for destruction”, 1987)
“I’ve got a tongue like a razor, a sweet switchblade knife”
Θρυλείται πως τα αγκομαχητά που ακούγονται κατά τη διάρκεια του τραγουδιού ανήκουν στην Adriana Smith, την για ένα χρόνο κοπέλα του drummer Steven Adler, η οποία «συμμετείχε» στις ηχογραφήσεις «για το καλό της μπάντας, για να βοηθήσει και για ένα μπουκάλι Jack Daniels». Πως συμμετείχε; Έκανε σεξ με τον Axl στο studio, με τα μικρόφωνα να γράφουν και τεχνικούς παρόντες να συμπληρώνουν το σουρεάλ σκηνικό. Λέγεται επίσης πως όταν το έμαθε ο Adler, του ήρθε κάπως βαριά όλο αυτό. Μπράβο Adriana, η συμμετοχή σου ήταν καταλυτική! Τέλος πάντων, για περισσότερες λεπτομέρειες, ψάξε στο internet, όλα έχουν ειπωθεί και γραφτεί. Σε άλλα, λιγότερο ενδιαφέροντα τώρα, το “Rocket queen” μοιάζει με συρραφή δύο ξεχωριστών κομματιών και αυτό φαίνεται περίπου στο μέσο, μετά το refrain και τα… αγκομαχητά. Όπως και να ’χει πάντως, μιλάμε για ύμνο.
“Used to love her” (“G’N’R Lies”, 1988)
“I had to put her six feet under and I can still hear her complain”
Ένα ακουστικό, παιχνιδιάρικο, περιπαικτικό country rock κομμάτι, από τα αγαπημένα μου της μπάντας. Έχει κατηγορηθεί ως σεξιστικό και γενικά στην εποχή μας εννοείται πως δε θα έβγαινε με τίποτα, αλλά ήταν όλο ένα αστείο και τίποτα περισσότερο. Κανένα κρυφό ή φανερό «επικίνδυνο» μήνυμα δεν υπάρχει πίσω από τους στίχους. Ο ίδιος ο Izzy Stradlin είπε πως το κομμάτι γράφτηκε ως αντίδραση προς την κλάψα ενός καημένου, που είχε πάρει τηλέφωνο σε ραδιοφωνική εκπομπή για να πει τον πόνο του, επειδή η σχέση του, του φερόταν πολύ άσχημα. Κοινώς, τσόκαρο στο κούτελο!
“Dust ‘n’ bones” (“Use your illusion I”, 1991)
“Sometimes these things they are so easy, sometimes these things they are so cold…”
Κομματάρα! Κάπου μεταξύ hard rock, blues και country, μέχρι και τον Jace Everett μου θυμίζει. Η μεγαλύτερη όμως μαγκιά του, είναι πως τραγουδούν οι Izzy, Slash, Axl και Duff, με τους δυο πρώτους (κυρίως δε ο πρώτος εκ των δύο) να κάνουν τα κύρια φωνητικά! Έχει μεγάλη ομοιότητα με το “14 years” από το δεύτερο “…Illusion”, θα τα έλεγες και «αδερφάκια» τα δυο τους. Περιγράφει ένα τροχαίο, με τον πρωταγωνιστή να χάνει τη ζωή του στον αυτοκινητόδρομο 65, αλλά από πίσω κρύβεται μια ακόμη ερωτική ιστορία που… δεν πήγε και τόσο καλά. Ίσως λοιπόν, αυτή να οδήγησε τον άτυχο πρωταγωνιστή αρχικά στο να «χάσει τα μυαλά» του, μεταφορικά και τελικά να τα χάσει και κυριολεκτικά, στην άσφαλτο.
“Back off bitch” (“Use your illusion I”, 1991)
“Emotions ripped, gone on a binge/Life lipped, I said you’re off the hinge!”
Άλλη μια ζόρικη rock-ιά, άλλη μια περίπτωση ενός έρωτα χωρίς αντίκρισμα και χωρίς ανταπόκριση. Αλλά δε θα καθόμαστε εσαεί και θα αναμένουμε να μας αγαπήσετε, κυρία μου. Υπάρχουν και αλλού πορτοκαλιές, που κάνουν πορτοκάλια! Λέμε ένα ωραιότατο «ρε για κάνε μου τη χάρη…», με φωνή Αχιλλέα Μπέου (σημαντικό αυτό) και πάμε για άλλα.
“Breakdown” (“Use your illusion II”, 1991)
“We all come in from the cold, we come down from the wire and everybody warms themselves to a different fire…”
Έλα, εντάξει, αριστούργημα επιπέδου “Estranged” είναι αυτό. Τα «ζόρια» που τραβάει ο καθένας μας με το «μέσα» του, μέσα από τη «ματιά» και την πένα του Axl Rose, σε ένα κομμάτι που ξεκινά εντελώς southern, για να αποκαλύψει μετά όλες τις αρετές της μπάντας, μέσα από τον δικό της, χαρακτηριστικό, trademark ήχο. Γιατί οι GUNS ‘N’ ROSES είχαν όντως έναν από τους πιο trademark ήχους της πιάτσας τότε… μην σου πω και τον ΠΙΟ trademark.
“Get in the ring” (“Use your illusion II”, 1991)
“Why do you look at me when you hate me?”
Το τραγούδι του group που με έβαλε στη μουσική του, μέσα από κασετοσυλλογή, στο Γυμνάσιο. Το τραγούδι του group που έχω ακούσει περισσότερο και που δε βαριέμαι ποτέ να ακούω. Αρχικά λεγόταν “Why do you look at me when you hate me?” αλλά όπως καταλαβαίνεις, με τέτοιον τίτλο το 1991 δεν πήγαινες πουθενά, οπότε… Ένα επιθετικό, τραμπούκικο, αλήτικο έπος εφάμιλλο με αυτό του “You could be mine” (ναι, είναι!), με οχετό ύβρεων, ΣΟΛΑΡΑ, καμπανάκια από πυγμαχικό ή wrestling ring να χτυπούν και δεν συμμαζεύεται. Για το πού απευθύνονται τα μπινελίκια και την ομολογουμένως αστεία ιστορία πίσω από αυτά, δεν έχεις παρά να διαβάσεις τις εκτενείς αναφορές στο διαδίκτυο. Εγώ απλά να πω πως εμπλέκονται από γόνοι ιδιοκτητών πιπεράτων περιοδικών, δημοσιογράφοι, μέχρι και ο Vince Neil των MOTLEY CRUE. Το κοινό που ακούγεται να φωνάζει, προέρχεται από μια συναυλία στο Saratoga Springs, στις 10 Ιουνίου 1991. Επίσης στο τραγούδι αυτό μαθαίνουμε πως όλα τα μέλη της μπάντας, μαζί, ζυγίζουν 850 λίβρες, δηλαδή 385,5 κιλά. Έλεος, ΦΑΤΕ!
“Pretty tied up” (“Use your illusion II”, 1991)
“I know this chick she lives down on Melrose, she ain’t satisfied without some pain/Friday night is goin’ up inside her…again”
H ιστορία της Margot κι ενός χοντρούλη κυριούλη, που φορούσε γυναικεία εσώρουχα, ψηλοτάκουνες γόβες, ήταν δεμένος με μονωτική ταινία στο κρεββάτι και στο στόμα είχε ένα κρεμμύδι. Ναι, τι; Αφού αυτά αποτέλεσαν έμπνευση για τους στίχους! Κατά τον Slash, το τραγούδι γράφτηκε ένα βράδυ στο σπίτι του Izzy, λίγο πριν η μπάντα μεταβεί στο Σικάγο για να ηχογραφήσει τον δίσκο. Σύμφωνα επίσης με τον Slash, ο Izzy ήταν τόσο μαστουρωμένος από ηρωίνη εκείνο το βράδυ, που έφτιαξε ένα αυτοσχέδιο sitar από ένα κύμβαλο, ένα σκουπόξυλο και μερικές χορδές και άρχιζε να παίζει. Αυτό ήταν που τον ενέπνευσε μετά, με καθαρό μυαλό, να παίξει κανονικό sitar, στην αρχή του κομματιού. Ε, τι, μόνο ο Malmsteen θα παίζει sitar δηλαδή;
Δημήτρης Τσέλλος