
Με αφορμή την επέτειο των 20 ετών από την κυκλοφορία του “Keeper of the seven keys – The legacy” από τους HELLOWEEN, αλλά και την επερχόμενη εμφάνισή τους στο Release Athens Festival, είπαμε να κάνουμε μία ακόμη βουτιά στο αρχείο του εντύπου Rock Hard και να δούμε τι δήλωναν τότε οι Γερμανοί melodic power metallers για τον -τότε- καινούργιο δίσκο τους, όπου τους παρουσιάζαμε κιόλας στο εξώφυλλο.
“Return of the keeper”
Η χρονιά των μεγάλων επιστροφών και των ακόμη μεγαλύτερων concepts μπορεί να χαρακτηριστεί η σεζόν 2005-2006 (σύμφωνα με το ποδοσφαιρικό και το σχολικό ημερολόγιο). Οι QUEENSRYCHE έχουν στα σκαριά την πολυαναμενόμενη συνέχεια του θρυλικού “Operation: Mindcrime” και οι HELLOWEEN έχουν ήδη έτοιμο το τρίτο μέρος της επικής ιστορίας του “Keeper…”. Ανεξάρτητα από τις σκέψεις που μπορεί να κάνει ο καθένας και τις αμφιβολίες που μπορεί να έχει σχετικά με τη σκοπιμότητα και την χρησιμότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος, η ουσία είναι ότι πρόκειται για δυο εξαιρετικά σημαντικές κυκλοφορίες οι οποίες θα συζητηθούν σε βαθμό εξάντλησης. Ο Michael Weikath δεν είναι από τους ανθρώπους που θα φοβηθούν, ή θα κρύψουν λόγια παριστάνοντας τους διπλωμάτες. Για τις ανάγκες της προώθησης του νέου άλμπουμ, τον συνάντησα σε ξενοδοχείο της παραλιακής, όπου όντας φιλικός, αποκαλυπτικός, γεμάτος αυτοπεποίθηση, σχολίασε όλα όσα έχουν να κάνουν με το νέο, κρίσιμο βήμα (ή μήπως άλμα;) στην καριέρα ενός από τα πλέον επιδραστικά heavy metal γκρουπ όλων των εποχών.…
Λοιπόν, μιλάμε για το “Keeper of the seven keys part 3”…
Όχι, το άλμπουμ λέγεται “Legacy”. Χα,χα!
Ναι, ότι πεις. Όπως και να το ονομάσεις, δεν παύει να είναι ένα από τα πιο σημαντικά άλμπουμ της καριέρας σας. Καλλιτεχνικά κι επαγγελματικά. Μέχρι που μπορεί να φτάσει αυτό το άλμπουμ; Ποιες είναι οι προσδοκίες σου από αυτό;
Δεν έχω καμιά προσδοκία. Τα πράγματα στη ζωή συμβαίνουν γιατί απλά συμβαίνουν. Δεν μπορείς να προβλέψεις τι θα συμβεί. Μέχρι στιγμής, έχουμε δεχτεί πολύ καλά σχόλια, όμως πάντα υπάρχουν κι εκείνοι που μισούν οτιδήποτε κι αν επιχειρούμε να κάνουμε.
Το άλμπουμ είναι διπλό κι έχει τραγούδια που δεν εντάσσονται σε ένα συγκεκριμένο ύφος και στιλ. Πόσο καιρό σας πήρε να το ηχογραφήσετε; Επίσης το ηχογραφήσατε σαν διπλό άλμπουμ παρ’ ότι η διάρκειά του είναι μικρότερη από 78 λεπτά. Αυτό έγινε επειδή θέλατε να βάλετε στο πρώτο CD τα κομμάτια με το παραδοσιακό ύφος και στο δεύτερο τα πιο σύγχρονα;
Είναι μικρότερη από 78 λεπτά ή 88 λεπτά;
Από 78.
Χωρίς το “King for a thousand years”, η διάρκεια του άλμπουμ ήταν κοντά στα 67 λεπτά, έτσι λοιπόν μας κακοφάνηκε να πετσοκόψουμε τις διάρκειες των άλλων κομματιών, ή να αφήσουμε έξω από το άλμπουμ κάποιο τραγούδι που ίσως να υστερούσε – δεν μπορούσα να πω στον Markus ή στο Sascha ότι κάποιο κομμάτι τους υστερούσε από κάποιο άλλο. Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε να κρατήσουμε όλο το υλικό που είχαμε γράψει και να το κυκλοφορήσουμε σαν ένα διπλό CD. Δεν θα είχε πλάκα αν τελικά κάναμε άλλο από αυτό που είχαμε προγραμματίσει. Επίσης όλα τα τραγούδια είναι καλά και γι’ αυτό το άλμπουμ αρέσει τόσο πολύ μέχρι στιγμής.

Ποιος ήταν ο λόγος που σας έκανε να ηχογραφήσετε την τρίτη συνέχεια του “Keeper…” τη δεδομένη χρονική περίοδο; Γιατί σήμερα; Πιθανόν να γνωρίζεις ότι και οι QUEENSRYCHE ετοιμάζουν το δεύτερο μέρος του “Operation: mindcrime”…
Είχαμε ήδη ξεκινήσει τις ηχογραφήσεις του “Keeper” πολύ πριν μάθουμε για τους QUEENSRYCHE. Επιλέξαμε τη δεδομένη χρονική περίοδο διότι στην καθημερινή ζωή συμβαίνουν πάρα πολλά πράγματα που πρέπει να σχολιαστούν. Έχουμε την 11η Σεπτεμβρίου, έχουμε τον πόλεμο στο Ιράκ, έχουμε πολλά ψέματα, έχουμε πολλά περίεργα φαινόμενα που συμβαίνουν σήμερα. Τα πάντα περιστρέφονται γύρω από το πετρέλαιο. Όχι τα διαμάντια ή το χρυσό αλλά το πετρέλαιο. Στην ιστορία του άλμπουμ ο διάβολος προσπαθεί να ιδρύσει ένα βασίλειο, μια αυτοκρατορία που θα κυριαρχεί για 1.000 χρόνια. Στην πραγματική ζωή συμβαίνει κάτι ανάλογο αφού κάποιοι θέλουν να κάνουν το ίδιο όχι για 1.000 χρόνια αλλά για όσο τους επιτρέπει το πετρέλαιο. Ο κακός στο άλμπουμ λοιπόν μοιράζει παντού τρελές υποσχέσεις: «Ελάτε μαζί μου και θα αποκτήσετε ότι επιζητείτε! Αρκεί να κάνετε ότι θέλω εγώ». Ακούς τους στίχους και την μουσική του άλμπουμ και λες: «Ποιος πιστεύει σε αυτά τα πράγματα; Πώς είναι δυνατόν να υπάρχει κάποιος ο οποίος να θέλει να αποκτήσει όλα αυτά τα αγαθά στον κόσμο;» Είναι περίεργο που αυτά συμβαίνουν και στην πραγματική ζωή και ο κόσμος στέκεται απλώς και τα παρακολουθεί απαθής. Βλέπεις τι γίνεται τώρα με το Ιράκ; Υπάρχει κάτι που μπορεί να πάει χειρότερα; Αμερικανοί στρατιώτες σκοτώνονται καθημερινά ενώ Άραβες βασανίζονται από τους πρώτους. Ότι χειρότερο για τον Δυτικό κόσμο. Όλες αυτές οι ηλίθιες, απάνθρωπες συμπεριφορές από νεαρούς στρατιώτες που βρίσκονται σε μια ξένη χώρα και χρησιμοποιούν τη δύναμη που έχουν στα χέρια τους με τόσο αισχρό τρόπο έχουν -και καλά- σκοπό να αναδείξουν την υποτιθέμενη ανωτερότητα του Δυτικού πολιτισμού. Και τι καταφέρνουν με όλα αυτά τα αίσχη; Μακάρι να μπορούσα να κάνω κάτι για να αποτρέψω όλα αυτά. Όμως δεν μπορώ. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι το χρέος μου σαν καλλιτέχνης παρουσιάζοντας αυτή την φανταστική ιστορία όπου υπάρχει πλήθος συμβολισμών. Στα 80s όταν κάναμε τα πρώτα μέρη του “Keeper…” ο Kai Hansen ψιθύρισε στο “Follow the sign”: “Did you make your choice;”, εννοώντας «Που θες να ανήκεις; Ποιανού πράγματος θες να είσαι μέρος;» Στο εξώφυλλο έχουμε έναν ερμαφρόδιτο διάβολο και ο Keeper δεν καλά ορατός, διότι ζούμε σε μια εποχή όπου δεν γνωρίζουμε σε ποια πλευρά ανήκουμε. Ανήκουμε στην καλή ή στην κακή; Δεν ξέρουμε αν ανήκουμε στην καλή πλευρά παρόλο που αυτό υποστηρίζουμε ή αν υποστηρίζουμε κάτι πολύ άσχημο που συμβαίνει τώρα. Δεν πρέπει πάντως να μένουμε σιωπηλοί ή απαθείς μπροστά σε αυτά που γίνονται.
Λύσατε τη συνεργασία σας με τη Nuclear Blast κι αν δεν κάνω λάθος η συγκεκριμένη εταιρεία δεν σας έκανε κάποια πρόταση για να σας κρατήσει στο δυναμικό της.
Μας πρότειναν ένα συμβόλαιο αλλά η προσφορά τους δεν ήταν καθόλου καλή για μας.

Μήπως λοιπόν το νέο μέρος του “Keeper” είναι μια απάντηση προς αυτούς ότι είστε εδώ πιο δυνατοί κι ακμαίοι από ποτέ άλλοτε;
Όχι, όχι, δεν ηχογραφούμε καλά άλμπουμ για να δείξουμε στη Nuclear Blast πόσο κακή ή άδικη είναι. Με το “Rabbit don’t come easy” βάλαμε τα δυνατά μας να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε και το ίδιο κάναμε και με το νέο άλμπουμ. Υπάρχουν όμως κάποιες μικρές αλλαγές στο line-up κι επίσης ο Sascha (Gerstner) είναι πιο ενεργός στα δρώμενα της μπάντας, άλλωστε κάναμε και ολόκληρη περιοδεία μαζί του και έχει προσαρμοστεί με επιτυχία στην μπάντα. Έγραψε αρκετά τραγούδια για το νέο δίσκο που δεν ξέρω αν είναι καλύτερα ή χειρότερα, πιο άμεσα ή δύσκολα, σε σχέση με αυτά του “Rabbit”, είναι όμως σίγουρα πολύ διαφορετικά.
Υπάρχει μια σκοτεινή αίσθηση στο άλμπουμ…
Μόνο κατά ένα μέρος.
Ναι, εντάξει, όμως δεν παύει να είναι μια σκοτεινή προσέγγιση που φέρνει στο νου το “Dark ride”, ένα άλμπουμ που όχι μόνο δεν είναι ανάμεσα στα αγαπημένα σου άλμπουμ της μπάντας, αλλά το έχεις σχεδόν αποκηρύξει.
Θεωρώ ότι είναι ένα καλό προϊόν, αλλά και ταυτόχρονα ακραίο.
Άρα υποθέτω πώς τα κομμάτια που γράφτηκαν στο δίσκο και είναι πιο σκοτεινά δεν προήλθαν από σένα αλλά από το Sascha. Πόσο σημαντικός είναι λοιπόν ο ρόλος του μέσα στην μπάντα; Μπορούμε να μιλήσουμε για μια νέα εποχή της μπάντας; Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για έναν εξαιρετικά ταλαντούχο νεαρό κιθαρίστα που από πολλούς θεωρείται κάτι σαν ο επόμενος guitar hero στο power/heavy metal.
Υπάρχουν αρκετά στοιχεία που δανειστήκαμε από το “Dark ride” όπως τις χαμηλά κουρδισμένες κιθάρες. Προσωπικά όμως θεωρώ ότι τα τωρινά κομμάτια είναι πιο ενδιαφέροντα γιατί δεν είναι τόσο περιορισμένα, τόσο στενά προσανατολισμένα σε μια μόνο κατεύθυνση. Μου αρέσει πάρα πολύ αυτή η ποικιλία που υπάρχει στο νέο άλμπουμ. Ξέρεις, είναι εύκολο για μας να πούμε ότι ο επόμενος δίσκος μας θα είναι punk, στο ύφος των EXPLOITED ή κάτι τέτοιο, και μπορεί να περάσουμε καλά, όμως ο κόσμος δικαιολογημένα θα παραπονεθεί για τον περιορισμένο ορίζοντα του άλμπουμ. Ο Sascha λοιπόν βοήθησε πάρα πολύ στο να υπάρχουν τόσα πολλά διαφορετικά στοιχεία σε ένα μόνο άλμπουμ, αρμονικά ταιριασμένα μεταξύ τους ώστε να μην κουράζουν. Είναι ένας εξαιρετικός κιθαρίστας και είμαστε σίγουρα πολύ τυχεροί που τον έχουμε στις τάξεις μας.

Οι συνθήκες στην μουσική βιομηχανία του σήμερα είναι πολύ διαφορετικές σε σχέση με αυτές που συναντήσατε όταν ξεκινούσατε την καριέρα σας πίσω στη δεκαετία του ’80. Το συμβόλαιο με τη Noise για τα πρώτα μέρη του “Keeper…” σας απέφερε σχεδόν μηδενικά έσοδα. Σήμερα όμως υπάρχουν οι δυνατότητες να κερδίσετε τα χρήματα που αξίζετε. Πιστεύεις λοιπόν ότι αυτό θα συμβεί με το νέο “Keeper…”;
Αυτό θα ήταν ότι καλύτερο. Είναι η πρώτη φορά στην καριέρα μας που μπορούμε να κερδίσουμε κάποια χρήματα από τους δίσκους που θα πουλήσουμε, αφού δεν υπάρχουν οι περιορισμοί που σου επέβαλλαν τα απαράδεκτα συμβόλαια του παρελθόντος. Πλέον τα λεφτά δεν θα πάνε στο management ή στους διανομείς. Σκέψου ότι το ποσοστό επί των πωλήσεων που μας αναλογούσε όταν είμαστε στη Noise έφτανε το 12% μάξιμουμ κι εμείς είμαστε ανίκανοι να κάνουμε οτιδήποτε. Κι έπειτα ερχόταν κι η φορολογία και μας έπαιρνε ότι είχε περισσέψει. Αυτό το πρόβλημα το αντιμετωπίζουν όλες οι μπάντες που υπογράφουν τα τυπικά συμβόλαια. Είναι παρανοϊκό γιατί όταν πουλάς λίγους δίσκους αντιμετωπίζεις κάποιο πρόβλημα ενώ όταν πουλάς 2.000.000 ή 3.000.000 δίσκους, το πρόβλημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερο. Εκτός των άλλων, η όλη υπόθεση μας άφηνε τελικά χρέη που έπρεπε να τα πληρώσουμε με τα λεφτά που βγάζαμε από τους επόμενους δίσκους. Το μόνο που θέλαμε ήταν να γράψουμε καλή μουσική, να κάνουμε επιτυχία, να απολαύσουμε τη ζωή και τελικά καταλήγαμε να πληρώνουμε για να εξασφαλίζουμε την επιβίωσή μας.
Το κομμάτι στο οποίο συμμετέχει η Candice Night, το “Light the universe”, μοιάζει υπερβολικά με την μπαλάντα “Goodbye Jenny” που έχει γράψει ο Andi για το προσωπικό του άλμπουμ “Come in for the rain”.
Θα πρέπει να ρωτήσεις τον ίδιο γι’ αυτό, αν και δέχομαι ότι υπάρχουν αρκετές ομοιότητες ανάμεσα στα δυο τραγούδια.
Επίσης έχει ακουστεί ότι το συγκεκριμένο κομμάτι προοριζόταν για το “Rabbit don’t come easy”, όμως τελικά επιλέξατε άλλο στη θέση του.
Όχι, όχι. Δεν υπήρξαν ποτέ τέτοια σχέδια.
Πώς συνέβη η συνεργασία σας με την Candice Night;
Σκεφτήκαμε με τον Markus πως θα θέλαμε μια καταξιωμένη τραγουδίστρια να συμμετάσχει στο νέο άλμπουμ και να κάνει ένα ντουέτο με τον Andi (σ. σ. Deris). Κάποια σαν την τραγουδίστρια των EVANESCENCE για παράδειγμα. Έπειτα κάποιος πρότεινε την Candice που ανήκει και αυτή στην SPV. Εδώ υπάρχει μια μικρή ιστορία που πρέπει να σου πω. Μετά το “Master of the rings”, ο κύριος Blackmore ενδιαφέρθηκε να συνεργαστεί με τον Andi στους RAINBOW, πράγμα που δεν συνέβη, όμως από τότε διατηρούμε καλές σχέσεις μαζί του κι έτσι με τα πολλά καταλήξαμε να ηχογραφούμε το συγκεκριμένο κομμάτι με την Candice.
Πώς συνδέθηκε μαζί σας ο Dani (σ .σ. Loble), o νέος drummer σας; Προέρχεται από ένα διαφορετικό μουσικό περιβάλλον, σωστά; Έβγαζε το ψωμί του παίζοντας σε thrash μπάντες…
Εντάξει, η προηγούμενη μπάντα του ήταν περισσότερο μελωδική και όχι τόσο thrash. Προέρχεται βέβαια και από τους HOLY MOSES που είναι μια thrash μπάντα, όμως αυτό δεν σημαίνει κάτι. Δεν είναι ένας drummer που περιορίζεται σε ένα μόνο στιλ μουσικής. Τον Dani τον γνωρίσαμε επειδή η προηγούμενη μπάντα του οι RAWHEAD REXX ηχογραφούσαν στο στούντιο που ηχογραφούμε κι εμείς. Είναι πολύ αστείος τύπος και πολύ ικανός drummer.

Φαντάζομαι ότι γνωρίζεις πως ο Kiske έφτιαξε ένα καινούριο project με μέλη των PINK CREAM 69 ενώ επίσης συμμετέχει και στο νέο EP των EDGUY. Κάποιος μουσικός μου αποκάλυψε ότι ο Kiske προσπαθεί να επανέλθει στο metal και ότι εξέφρασε την επιθυμία του να συμμετέχει σαν guest στο νέο “Keeper…”. Ισχύει;
Όχι, δεν νομίζω. Αυτοί είναι ευσεβείς πόθοι, κι αν κάποιος στο είπε, σημαίνει ότι το έμαθε από κάποιον που το επινόησε. Αυτό που εγώ άκουσα είναι ότι σε αυτό το νέο project, τους PLACE VENDOME, δεν ήθελε με τίποτα να υπάρχουν στο δίσκο κιθάρες με παραμόρφωση. Το project είναι ιδέα του Dennis από τους PINK CREAM 69, και περιέχει υλικό που δεν έκανε για αυτούς αλλά θεωρήθηκε σωστό να κυκλοφορήσει μέσω ενός νέου project, συνεπώς είναι μια καλή ευκαιρία για τον Michael. Αρκετός κόσμος μιλάει γι’ αυτούς και η αλήθεια είναι ότι ορισμένα από τα κομμάτια που περιέχει το άλμπουμ είναι πραγματικά πολύ καλά. Όλα τα άλλα που ακούς είναι φήμες κι ευσεβείς πόθοι. Κάποιος είπε ότι ο Kiske θα ηχογραφήσει ένα άλμπουμ με κλασική ορχήστρα. Το ερώτημα είναι: ποιος θα πληρώσει για την ορχήστρα; (σ.σ. ατάκα γεμάτη δηλητήριο για τον Kiske που έχει επανειλημμένα εκφράσει την αγάπη του για την κλασική μουσική και την επιθυμία του να ηχογραφήσει ένα άλμπουμ με ορχήστρα).
Στο περσινό Wacken, ο Kai Hansen ανέβηκε στη σκηνή μαζί σας για ορισμένα τραγούδια. Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε ξανά μαζί σε κάποιο show της επερχόμενης περιοδείας σας;
Γιατί όχι; Το πρόβλημα είναι ότι ο Kai αυτό τον καιρό είναι πολύ απασχολημένος με τους GAMMA RAY. Η περυσινή guest συμμετοχή του ήταν ιδέα των διοργανωτών του Wacken. Αν είναι να γίνει κάτι ανάλογο στο μέλλον, εμείς είμαστε θετικοί στην ιδέα. Από τον Kai εξαρτάται αν θα συμβεί αυτό.

Θα μπορούσατε να βγείτε σε περιοδεία από κοινού.
Μας το πρότειναν, αλλά θεωρούμε ότι δεν είναι καλή ιδέα για την ώρα, διότι το πρόγραμμα για την επερχόμενη περιοδεία μας λέει ότι θα βασιστούμε στο υλικό του νέου άλμπουμ, θα είμαστε πιο ανεξάρτητοι και θα αποφύγουμε προς το παρόν τις συγκρίσεις με τα πρώτα “Keeper…”. Αργότερα, κάτι θα σκεφτούμε να κάνουμε. Όμως το παρόν λέει ότι βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο στην καριέρα της μπάντας, και όπως είπε και ο Kai σε μια από τις πρόσφατες συνεντεύξεις του, θα είναι καλύτερο, προς το παρόν, για τους HELLOWEEN να κάνουν ότι είναι να κάνουν μόνοι τους, το ίδιο και οι GAMMA RAY. Η πρόταση λοιπόν έγινε, αλλά το management θεώρησε ότι δεν ήταν η καλύτερη ιδέα προς το παρόν. Ο κόσμος μπορεί να λέει ότι πιστεύει, αυτή είναι όμως η αλήθεια.
Αυτό τον καιρό η Sanctuary κυκλοφορεί ένα DVD με όλα τα video clip της μπάντας. Το σχόλιό σου;
Το κάνουν επειδή μπορούν. Έχουν τα δικαιώματα από τα τραγούδια και μπορούν να κάνουν ότι επιθυμούν. Ήθελαν να το κάνουν διότι το DVD του “Pumpkin…” ανήκει αποκλειστικά στην JVC και δεν νομίζω να ήθελε η Sanctuary να αγοράσει από αυτούς τα δικαιώματά του, κι έτσι αποφάσισε να κάνει κάτι από μόνη της. Ο Andi έκανε το programming για το DVD διότι δεν θέλαμε να ασχοληθεί μαζί του κάποιος άλλος που θα απαιτούσε πολλά λεφτά. Εκτός αυτών, είναι και μια δουλειά που τον ευχαριστεί ιδιαίτερα. Το DVD περιέχει δυο επιπλέον video καθώς και αρκετές deleted scenes. Πάντως κανείς δεν είναι αναγκασμένος να το αγοράσει. Η Sanctuary θα το κυκλοφορούσε ούτως ή άλλως. Κάνουν οτιδήποτε θα τους αποφέρει κέρδη. Αυτός είναι και ο σκοπός της ύπαρξης της εταιρίας.
Να σας περιμένουμε στην Ελλάδα μέσα στη χρονιά;
Ναι, βέβαια, το show έχει κανονιστεί, είναι επιβεβαιωμένο, απλά δεν θυμάμαι την ακριβή ημερομηνία.
Λευτέρης Καλοσπύρος














