Shine On . . .”Sabbath” Diamonds

0
73

Στις 20/1/2017 βρέθηκα στο Δουβλίνο στην “3 Arena” για να παρακολουθήσω για δεύτερη φορά φέτος τους πολυαγαπημένους BLACK SABBATH με support τους εξαιρετικότατους RIVAL SONS, στα πλαίσια της “The End” περιοδείας. Με το τέλος του set των RIVAL SONS (οι οποίοι ήταν απίστευτοι), έκανα σκέψεις σχετικά με το set list των BLACK SABBATH. Ήξερα ακριβώς τι θα ακούσω βέβαια, με ποιο ανοίγουν, με ποιο κλείνουν (λίγο με ενδιέφερε φυσικά), αλλά μου περνούσαν διαρκώς σκέψεις για το ποια θα ήθελα εγώ να ακούσω από τους 19 δίσκους τους, ασχέτως αν ήταν ο Ozzy στην μπάντα τότε ή όχι. Μέσα σε αυτό το χάος αναζήτησης τραγουδιών στο νου μου, αντιλήφθηκα ότι αρκετά τραγούδια από όλες σχεδόν τις περιόδους της δισκογραφίας τους, είναι λιγότερο αναγνωρισμένα σε σχέση με το πόσο κορυφαία είναι. Και κάπως έτσι ήρθε η ιδέα για να γράψω για τα 13 τραγούδια των BLACK SABBATH που θεωρώ εγώ «υποτιμημένα». Σαφώς ο καθένας θα έχει άλλα τόσα που θεωρεί λιγότερο αναγνωρισμένα σε σχέση με την ποιότητα τους ή σε κάποια ίσως δεν συμφωνήσει. Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν σημαίνει φυσικά ότι είναι άγνωστα ή κάτι τέτοιο, καθώς μιλάμε για τους BLACK SABBATH, την μπάντα που έχει πουλήσει εκατομμύρια δίσκους και που τους οφείλεται κατά ένα τεράστιο ποσοστό η ίδια η ύπαρξη του heavy metal. Η αρίθμηση στα 13 τραγούδια που παραθέτω παρακάτω είναι με χρονολογική σειρά που κυκλοφόρησαν.

1. “You Won’t Change Me” (“Technical Ecstasy” – Warner Bros Recs/1975)

Σε μία περίοδο που το Rock N’ Roll lifestyle με όλα τα παρελκόμενά του ήταν προτεραιότητα για την μπάντα κι όχι η μουσική, ήταν αναμενόμενο τραγούδια όπως το “You Won’t Change Me ” να τα παρασύρει η γενικότερη κατάσταση που επικρατούσε εκείνη την περίοδο στο συγκρότημα και που αποτυπώθηκε και στον δίσκο φυσικά. Όπως είχε δηλώσει και ο Ozzy Osbourne κανείς δεν ενδιαφερόταν να προμοτάρει τον δίσκο.

2. “Junior’s Eyes” (“Never Say Die” – Warner Bros Recs/1978)

Ίσως η χειρότερη περίοδος που διένυσαν οι  BLACK SABBATH ως μπάντα, με τον OZZY στην σύνθεση τους. Όλοι φαίνεται πως δεν ήταν αφοσιωμένοι σε αυτό που έκαναν και ο εγωισμός του καθενός ήταν πάνω από την μπάντα. Την περίοδο των ηχογραφήσεων ο Ozzy εγκατέλειψε τους BLACK SABBATH, λόγω του ότι ο πατέρας του ήταν ετοιμοθάνατος (όπως έχει δηλώσει εκ των υστέρων) και αναγκάστηκαν να προσλάβουν προσωρινά άλλο τραγουδιστή τον Dave Walker (Ex-FLEETWOOD MAC) για να ολοκληρώσουν τις ηχογραφήσεις. Λιγότερο από βδομάδα πριν ολοκληρωθούν οι ηχογραφήσεις, ο Ozzy ξαναγύρισε, τον ξαναδέχτηκαν αλλά αρνήθηκε να τραγουδήσει τα τραγούδια που είχαν γράψει με άλλο τραγουδιστή και ουσιαστικά ξεκίνησαν ηχογραφήσεις εκ νέου. Ένα από τα τραγούδια που είχαν πρώτα γράψει και στην συνέχεια άλλαξε ήταν το  “Junior’s Eyes” όπου οι στίχοι μιλάνε για την πολύ πρόσφατη (τότε) απώλεια που βίωσε ο Ozzy.

3. “Hot Line” (“Born Again” – Warner Bros Recs/1983)

Πολλοί ίσως δεν θα συμφωνήσετε, αλλά ο “Born Again” είναι στους τρεις καλύτερους δίσκους κατ’ εμέ, σε ότι κυκλοφόρησαν από το 1983 και μετά. Μετά την φυγή του Ronnie James Dio, οι υποψήφιοι για να πάρουν την θέση του ήταν μεταξύ άλλων ο Robert Plant και o David Coverdale, πριν καταλήξουν στην επιλογή του Ian Gillan. Τα μείον του δίσκου είναι η παραγωγή που αδικεί τις συνθέσεις και το πιο «σκοτεινό» Image που υιοθέτησε ο Ian Gillan, και ξένισε αρκετά τότε. Η αλήθεια είναι πως δεν το στήριζε κιόλας ως persona (όπως παραδέχτηκε και ο ίδιος χρόνια αργότερα).

4. “Keep It Warm” (“Born Again” – Warner Bros Recs/1983)

Στον δίσκο “Born Again”, ο Iommi είχε προβληματιστεί αρκετά επειδή όλοι οι στίχοι που έγραφε ο Ian Gillan ήταν βιωματικοί και από πράγματα που συμβαίναν στο studio ή την περίοδο των ηχογραφήσεων. Μία από τις θεματολογίες του δίσκου αφορούσε το sex και τις γυναίκες που περιτριγύριζαν την μπάντα εκείνη την εποχή και ήταν κάτι που πήρε αρκετό καιρό στον Iommi για να το συνηθίσει και να το αποδεχτεί. Ένα από αυτά τα τραγούδια με αντίστοιχη θεματολογία ήταν το “Keep It Warm”.

5. “In Memory” (“Seventh Star” – Warner Bros Recs/1986) 

Ένα από τα πιο μικρά σε διάρκεια τραγούδια αλλά και δυνατά ταυτόχρονα. Οι στίχοι είναι του αφανή ήρωα της μπάντας Geoff Nicholls στον οποίο δίσκο, παίρνει official credits σαν κανονικό μέλος της μπάντας και η συνεισφορά του στον δίσκο μετά την φυγή του Geezer Butler είναι τεράστια σε συνεργασία με τον Tony Iommi. Τα φωνητικά του Glen Hughes το κάνουν ακόμα πιο δυνατό το τραγούδι.
    
6. “Nightwing” (“Headless Cross”- I.R.S. Records/ 1989)

Κυκλοφόρησε το 1989 στον δίσκο “Headless Cross”. Με all-star line up, Cozy Powell στα drums, στα φωνητικά ο εκπληκτικός Tony Martin και στην κιθάρα ο Tony Iommi φυσικά. Η ιστορία λέει ότι ο Iommi είχε κατά νου τον Ronnie James Dio για να αναλάβει τα φωνητικά και αυτού του δίσκου αλλά πείστηκε από τον Cozy Powell να διατηρήσουν τον Martin που έκανε καλή δουλειά στις ηχογραφήσεις. Για το μπάσο ο Geezer Butler απορρίφθηκε (αν και ζήτησε μέσω της manager/γυναίκας του να είναι στον δίσκο) καθώς ήταν ήδη σε περιοδεία με τον Ozzy για την προώθηση του “No rest for the wicked”. Το “Headless Cross” είναι ένας από τους καλύτερους και πιο σκοτεινούς δίσκους στον χώρο του Metal και σίγουρα στους κορυφαίους των Black Sabbath. Ένας δίσκος που δεν έχει ούτε ένα filler-song κατά την γνώμη μου. Παρόλα αυτά δεν έλαβε την αναγνώριση που του άρμοζε, όχι γιατί τα τραγούδια ήταν υποδεέστερα από προηγούμενες δουλειές τους, αλλά επειδή όπως δήλωσε και ο Tony Iommi, η εταιρία I.R.S. στην οποία είχαν υπογράψει για πρώτη φορά (ήταν για 18 χρόνια με την Warner Bros Recs) έκανε τραγική διανομή των δίσκων στα καταστήματα. Ο ίδιος βρέθηκε Καναδά που οι BLACK SABBATH έχουν τεράστιο fan base αλλά στα καταστήματα που επισκεπτόταν, ο δίσκος δεν υπήρχε καν στα ράφια. Αυτό οδήγησε στις χαμηλές πωλήσεις και σε πολλές ακυρώσεις συναυλιών αφού η προώθηση του δίσκου και η συνεργασία με την I.R.S. ξεκίνησε τελείως στραβά. 

7. “Feels Good To Me” (“Tyr” – I.R.S. Records/1990)

Μία από τις ωραίες power ballads των 80’s αλλά όπως παραδέχτηκαν και οι ίδιοι οι BLACK SABBATH δια στόματος Tony Martin, το τραγούδι απείχε πολύ από το γενικότερο feeling του δίσκου “Τyr” που ήταν σχεδόν concept δίσκος και καταπιάστηκε κυρίως με θέματα μυθολογίας. Το αποτέλεσμα ήταν να μην ξεχωρίσει «θετικά» μέσα στον δίσκο. Έμεινε στην συνείδηση των περισσοτέρων ως ένα πολύ ωραίο τραγούδι που δεν κόλλαγε όμως στον δίσκο αυτό. Για το συγκεκριμένο τραγούδι γυρίστηκε και βιντεοκλίπ και αποτέλεσε για κάποιες εμφανίσεις της περιοδείας και μέρος του setlist.

8. “Cross of Thorns” (“Cross Purposes” – I.R.S. Records/1994)

Ένα από τα αγαπημένα τραγούδια που έχω ακούσει ποτέ. Ο δίσκος δεν ήταν του επιπέδου “Headless Cross” αλλά ήταν σίγουρα ένας από τους καλύτερους δίσκους που κυκλοφόρησαν οι BLACK SABBATH με τον Tony Martin. Τεράστια είναι και η συνεισφορά του Geoff Nicholls στον τραγούδι αυτό όπως και σε όλο το δίσκο φυσικά. Στον δίσκο αυτό υπήρχαν κάποιες διαφορές του Iommi με τον Butler. Ο τελευταίος θεωρούσε ότι μουσικά, δεν ήταν ότι καλύτερο η πορεία που είχαν ακολουθήσει οι SABBATH και θεωρούσε ότι οι δικές του ιδέες ήταν πολύ καλύτερες από αυτές του Iommi και ότι ο Iommi κοίταζε το συμφέρον του και όχι το συμφέρον της μπάντας. Με το τέλος της περιοδείας ο Geezer Butler έφυγε από τους BLACK SABBATH κάνοντας το solo project GZR όπου με το τραγούδι “Giving Up The Ghost” «επιτέθηκε» στον Iommi. Ο Iommi δεν έδωσε συνέχεια στην κόντρα, δηλώνοντας ότι «είναι καλό που τα έβγαλε από μέσα του ο Geezer».

9. “Kiss Of Death” (“Forbidden” – I.R.S. Records /1995)

Ο λιγότερο αγαπημένος μου δίσκος από την δισκογραφία των BLACK SABBATH. Οι όχι ιδιαίτερα δυνατές συνθέσεις και η κακή παραγωγή στον δίσκο συντέλεσαν στο να μην βρεθεί ούτε καν στα US Charts για πρώτη φορά δίσκος των BLACK SABBATH. Από τον δίσκο, το “Kiss Of Death” είναι μία εξαιρετική σύνθεση μεν, που όμως η γενικότερη μετριότητα του δίσκου και η κακή παραγωγή δεν το βοήθησαν να ξεχωρίσει.

10. “Ι Won’t Cry For You” (“Forbidden” – I.R.S. Records /1995)

Είναι στα 2-3 τραγούδια που «θάφτηκαν» εξαιτίας της κακής παραγωγής και της μέτριας ποιότητα των τραγουδιών συνολικά. Σίγουρα μία από τις καλύτερες μπαλάντες των 90’s, με την ερμηνεία του Tony Martin να είναι αξιομνημόνευτη και τα solo του Iommi από τις καλύτερες στιγμές του δίσκου.

11. “Selling My Soul” (“Reunion” – Epic Records/1998)

Μαζί με το “Psycho Man” ήταν τα πρώτα τραγούδια που έγραψε η αυθεντική σύνθεση μετά από 22 ολόκληρα χρόνια και συμπεριλήφθηκαν στον live δίσκο που ηχογραφήθηκε στα πλαίσια της επανένωσης τους, στο γήπεδο NEC του Birmingham, τον Δεκέμβριο του 1997. Το “Selling My Soul” είναι ένα κλασσικό SABBATH-ικό άσμα.

12. “The Devil Cried” (“The Dio Years Compilation” – Warner Bros Recs/2007)

Είναι ένα από τα τρία καινούργια τραγούδια που συμπεριλήφθηκαν στην συλλογή για τα χρόνια που στους BLACK SABBATH ήταν τραγουδιστής ο τεράστιος Ronnie James Dio. Το συγκεκριμένο τραγούδι σύμφωνα με τον Dio αναφέρεται στην δυνατότητα που έχει η ψυχή να επιστρέψει από την κόλαση στον παράδεισο, μόνο και εφόσον καταφέρει να κάνει τον Διάολο να δακρύσει. Η συγκεκριμένη συλλογή ήταν και προάγγελος εξελίξεων καθώς μετά δημιουργήθηκε η μπάντα HEAVEN & HELL, η οποία ουσιαστικά ήταν η ίδια σύνθεση με αυτή του “Mob Rules”.

13. “Zeitgeist” (“13” – Vertigo/2013)

Δεν θα μπορούσε δισκογραφικά, να κλείσει πιο θριαμβευτικά μια μπάντα του βεληνεκούς των BLACK SABBATH από ότι με τον δίσκο “13”. Ένας δίσκος που έσβησε την πικρή τελευταία γεύση που είχε αφήσει ο “Forbidden” και που τους έφερε για άλλη μια φορά στην κορυφή στα charts 50 χωρών. To “Zeitgeist” είναι ένα από τα καλύτερα τραγούδια που έχουν γράψει ποτέ και το επέλεξαν μόλις κλείνουν τις συναυλίες τους, να παίζει από τα ηχεία το συγκεκριμένο άσμα. Μόνο μελανό σημείο της περιόδου αυτής, ήταν ή διαμάχη του Bill Ward με τα υπόλοιπα μέλη, σχετικά με τα συμβόλαια και τις αμοιβές του καλλιτέχνη, που τελικά οδήγησε στην μη συμμετοχή του στο δίσκο αυτό. Για την ιστορία στα drums βρέθηκε ο εξαιρετικός Brad Wilk (RAGE AGAINST THE MACHINE/AUDIOSLAVE).

Θάνος “Thanoz” Κολοκυθάς

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here