THE SISTERS OF MERCY – 12 STORIES ABOUT “FLOODLAND”

0
548












Όταν με ρωτάνε τι σημαίνει gothic rock, το πρώτο album που θα συστήσω είναι το “Floodland” των THE SISTERS OF MERCY. Μπορεί να ακούγεται αιρετικό όλο αυτό, αφού για πάρα πολλούς είναι solo album του Andrew Eldritch (δεν έχουν ιδιαίτερα άδικο), ενώ διαδέχεται και ένα τόσο κομβικό ντεμπούτο όπως το “First and last and always”. Παρ’ όλα αυτά πρόκειται για ένα ακόμη αριστουργηματικό άλμπουμ κάτω από το TSOM brand, ενώ υπάρχουν και πάρα πολλές ιστορίες πίσω από τη δημιουργία του.

Φέτος συμπληρώνονται 35 χρόνια από την κυκλοφορία του “Floodland” και αυτό το αφιέρωμα προορίζονταν για το Νοέμβριο. Όμως η επίσκεψη του Eldritch και της παρέας του αυτό το καλοκαίρι στο Chania Rock Festival, αλλά και στη Θεσσαλονίκη, στη Μονή Λαζαριστών, αναγκάζουν τον γράφοντα να επισπεύσει τις διαδικασίες και να πει την ιστορία αυτού του πολύ σημαντικού album, χρησιμοποιώντας ως αφορμές τις δώδεκα συνθέσεις που υπάρχουν είτε στο κύριο tracklisting, είτε στα b-sides. Με την ελπίδα μιας καλής live εμφάνισης, πάμε να δούμε παρέα κάποιες γνωστές και πολλές άγνωστες πτυχές αυτού του μοναδικού δίσκου…

1. Dominion/Mother Russia: Το εναρκτήριο τραγούδι προέκυψε μέσα από τα sessions του Andrew Eldritch με τον Jim Steinman στα ιστορικά Power Station studios της περιοχής Hell’s Kitchen στη Νέα Υόρκη (ψάξτε μόνο από περιέργεια πόσοι ιστορικοί δίσκοι ηχογραφήθηκαν εκεί πέρα). Πρόκειται για τη σύμπραξη των Eldritch, Steinman και του βοηθού του Larry Alexander. H αρχική σύνθεση περιείχε μόνο το “Dominion” και το δεύτερο μέρος του “Mother Russia” συμπεριλήφθηκε κατά τις ηχογραφήσεις και ήταν μια ξερή αναφορά στον Ψυχρό Πόλεμο και στην έκρηξη του πυρηνικού εργοστασίου στο Chernobyl της Ουκρανίας (τότε Σοβιετική Ένωση). Όπως και στο “This corrosion”, έτσι και εδώ ακούγεται η 40μελής New York Choral Society, ενώ και ο Larry Alexander κατέληξε να είναι ο ουσιαστικός παραγωγός όλου του άλμπουμ. Όπως δήλωσε σε συνεντεύξεις του, μετά τα Power Station, ακολούθησε τον Eldritch στην Αγγλία, προκειμένου να βάλει σε σειρά έναν χαοτικό αριθμό από σκόρπιες κασέτες με ηχογραφήσεις και διάσπαρτες ιδέες. Αφού κατάφερε αυτόν τον άθλο, ο Alexander μετά την κυκλοφορία του “Floodland” φυσικά και απολύθηκε. Έτσι επειδή.

2. Flood I & II: Τα δύο μέρη του “Flood” βρίσκονται στρατηγικά τοποθετημένα στο album, καθώς και τα δύο διαδέχονται τις ισάριθμες, εναρκτήριες συνθέσεις του Jim Steinman και στην Α και στην Β πλευρά. Το concept του “Flood” επικεντρώνεται σε μια πλημμύρα που συνέβη στο Αμβούργο, λίγες μέρες μετά το ατύχημα που αναφερθήκαμε πιο πάνω. Στα 80s πολλοί μουσικοί από το Ηνωμένο Βασίλειο, είχαν μετακομίσει στη Γερμανία για φορολογικούς λόγους και ο Eldritch είχε επιλέξει ως τόπο διαμονής του το λιμάνι του Αμβούργου. Οι στίχοι περιγράφουν τον Eldritch να κάθεται σε ένα μπαρ, να παρατηρεί την τοξική βροχή και την πλημμύρα που τη συνοδεύει, καθώς και τα διάφορα ζευγάρια που έπιναν το ποτό τους ταυτόχρονα με αυτόν.

3. Lucretia my reflection: Το τραγούδι που ξεσηκώνει τους θαμώνες οποιουδήποτε goth club στον κόσμο, είναι η σύνθεση με την οποία καλωσορίζει ο Andrew Eldritch στις τάξεις των THE SISTERS OF MERCY την Patricia Morrison. Το παρουσιαστικό της του θύμιζε την Λουκρητία Βοργία, τη γνωστή femme fatale του Μεσαίωνα, η οποία κυβέρνησε την αρχαία Perugia τον Μεσαίωνα και εξουδετέρωνε τους αντιπάλους της, χύνοντας δηλητήριο στα ποτά και στα φαγητά τους. Η Morrison είχε κληθεί να συμμετάσχει στο “Gift” EP των THE SISTERHOOD, όπου εκεί βρίσκονται οι μοναδικές της συνεισφορές σε όλα τα χρόνια που ήταν δίπλα στον Eldritch. Στο “Floodland” ήταν χρήσιμη βέβαια μόνο η φυσική της παρουσία στις φωτογραφήσεις και στα video clips και όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος ο Andrew, “ήθελα κάποιον να κρατάει στιβαρά το μπάσο”. Έναν ρόλο για τον οποίο την πλήρωνε, σύμφωνα με φήμες, με 300 λίρες την εβδομάδα! Το δε περίφημο video clip, όπως και αυτό του “This corrosion”, γυρίστηκαν σε διάφορα μέρη της βιομηχανικής ζώνης της Βομβάης στην Ινδία.

4. 1959: Αυτό είναι το άτυπο τέταρτο single του “Floodland”, το οποίο αν και συνοδεύεται από το σχετικό video clip, ποτέ δεν κυκλοφόρησε επίσημα σε βινυλιακή μορφή. Το 1959 γεννήθηκε ο κατά κόσμο Andrew William Harvey Taylor, που μετέπειτα έγινε παγκοσμίως γνωστός ως Andrew Eldritch. Περιέχει στιχουργικές αναφορές στο βιβλίο “Where the wind blows” του Raymond Briggs, σχετικά με ένα αντρόγυνο που αργοπεθαίνει μετά από έναν πυρηνικό πόλεμο. Όπως είπαμε και πιο πριν, τα γεγονότα στο Chernobyl ήταν ακόμη νωπά. Σε ότι αφορά την Isabelle που αναφέρεται προς το τέλος του τραγουδιού, αυτή είναι διπλή αναφορά. Από τη μια βρίσκεται μια SISTERS fan, η οποία είχε προτείνει στον Eldritch να γράψει ένα ακουστικό τραγούδι μόνο με τη συνοδεία πιάνου, ενώ από την άλλη βρίσκεται το όνομα της κόρης της… Lucrezia Borgia, μετά τη γέννα της οποίας πέθανε μόλις στα 39 της.

5. This corrosion: Η δημιουργία του “Floodland” ξεκίνησε από αυτό εδώ το δεκάλεπτο έπος. Πριν διαλυθεί η κλασική τριάδα των THE SISTERS OF MERCY, ο Eldritch είχε στο πίσω μέρος του μυαλού του να συνεργαστεί με τον παραγωγό των “Bat out of hell”, Jim Steinman, για αυτό και έπαιζαν στις συναυλίες τη διασκευή του “Gimme gimme gimme” των ΑΒΒΑ, προκειμένου να του δείξει ότι διαθέτει και μια ποπ πλευρά. Όταν τελικά, συμφώνησαν να το γράψουν, εξάντλησαν το budget των 50.000 δολαρίων που έδωσε η WEA για ολόκληρο το album! Τελικά, μετά και από παρέμβαση του ίδιου του Steinman, η δισκογραφική πείστηκε να δώσει μερικές χιλιάδες δολάρια επιπλέον, προκειμένου και να αποπερατωθεί το “Dominion” και να ολοκληρωθεί το “Floodland” όπως το ξέρουμε μέχρι και σήμερα. Σε ότι αφορά το στιχουργικό κομμάτι, εδώ έχουμε να κάνουμε με συνεχείς μπηχτές προς τους Hussey/Adams, οι οποίοι μετά τη διάλυση ήθελαν να χρησιμοποιήσουν το όνομα των SISTERS (“Gimme the ring”).

6. Driven like the snow: Το τραγούδι αυτό είναι το sequel του “Nine while nine” (“The lipstick on my cigarettes…”) και, όπως και ο προκάτοχός του, έτσι και αυτό είναι αφιερωμένο στον ανολοκλήρωτο έρωτα του Eldritch με την Claire Shearsby, κάτι που έχει παραδεχτεί και ο ίδιος ο mastermind. Πέρα από το motto “Fuck me and marry me young” που εδώ και 35 χρόνια συνοδεύει διάφορα SISTERS shirts, o στίχος “Kill the lights in the middle of the road” είναι tribute στο “The master song” του Leonard Cohen. Το “The master song” βρίσκεται στην Α πλευρά του ντεμπούτου του Cohen πίσω στο μακρινό 1967, ενώ η πλευρά αυτή κλείνει με το τραγούδι… “Sisters of Mercy”!

7. Never land: Η αρχική ιδέα ήταν να κλείνει το tracklisting με ένα μεγάλο instrumental, εν προκειμένω το “Never land”. Όμως, με το “This corrosion” να τρώει σχεδόν δέκα λεπτά και τα “Flood II” και “Driven like the snow” άλλα έντεκα, τα περιθώρια της δεύτερης πλευράς ήταν ιδιαίτερα στενά. Η μέση λύση βρέθηκε με ένα απόσπασμα της αρχικής σύνθεσης, η οποία πήρε τον υπότιτλο “A fragment” και με στίχους που προστέθηκαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Bonus παράσημο για το “Never land” αποτελεί η εμφάνισή του στην πέμπτη και καλύτερη σεζόν της τηλεοπτικής σειράς “American Horrror Story”.

8. Torch: Το b-side του “This corrosion” single, είναι μια σύνθεση που υποτίθεται ότι θα βρίσκονταν στο νέο album της κλασικής τετράδας, του οποίου ο τίτλος θα ήταν “Left on mission and revenge”. Στην επανέκδοση του “Floodland” σε CD, όπως και στην κασέτα, περιέχονταν ως bonus track. Μετά τα παρατράγουδα που έγιναν με τους THE SISTERHOOD και τα οποία θα διαβάσετε παρακάτω, ο Wayne Hussey και ο Craig Adams είπαν να χαλάσουν τον τίτλο του νέου album του πρώην συνεργάτη τους και να ονομάσουν το νέο τους συγκρότημα THE MISSION!

9. Colours: Ένα χρόνο πριν, ο Andrew Eldritch κυκλοφόρησε το “Gift” EP με το project των THE SISTERHOOD. Ένα από τα τραγούδια που περιέχονταν σε αυτό το ΕΡ ήταν και το “Colours”, του οποίου μια ελαφρώς διαφορετική version βρίσκεται και στο b-side του “This corrosion”, αλλά και ως bonus track στην επανέκδοση σε CD. Η ιστορία των THE SISTERHOOD έχει αρκετή ίντριγκα: Μετά τη διάλυση της κλασικής σύνθεσης, οι Hussey/Adams περιόδευαν ως THE SISTERHOOD και ήθελαν να κατοχυρώσουν το όνομα των THE SISTERS OF MERCY, καταπατώντας τη σχετική, προφορική συμφωνία με τον Eldritch. Το πράγμα αυτό δεν άρεσε καθόλου στον τελευταίο, ο οποίος πρόλαβε και να κατοχυρώσει νομικά το όνομα των SISTERS, αλλά και να ηχογραφήσει μέσα σε μόλις έντεκα ημέρες το “Gift”, αφήνοντας προσωρινά τους άσπονδους φίλους του χωρίς όνομα. Το ότι το “Gift” είναι κάτω του μετρίου (για να μην πω κάτι άλλο), είναι μια ιστορία που την αφήνω για μελλοντικό κείμενο.

10. Long train: Το “Long train”, b-side στο “Lucretia my reflection” δεν είναι μια άγνωστη σύνθεση. Στην ουσία πρόκειται για μια extended version του “Train”, μιας σύνθεσης του Eldritch και leftover του “First and last and always”. Τα κάτι λιγότερο από τρία λεπτά του “Train” κατέληξαν και ως limited bonus flexi disc στο πακέτο με το “Walk away” single, αλλά και ως μέρος του “Body and soul” EP, για το οποίο είχαμε μιλήσει πριν μερικά χρόνια στη στήλη “Beyond The Pale”. Η μετονομασία του ως “Long train” έχει άμεση σύνδεση με το a-side, καθώς υπάρχει αυτούσια η φράση στη γέφυρα της σύνθεσης. Ο δε ήχος είναι το ίδιο μουντός με την πρώτη εκτέλεση, πράγμα που σημαίνει ότι προέρχεται από τα ίδια recording sessions.

11. Untitled/Sandstorm/Ozymandias: Τα τρία b-sides του “Dominion” είναι αλληλένδετα με την κύρια σύνθεση. Το “Untitled” είναι μια πιο αργή, instrumental και μικρότερη σε διάρκεια επανεκτέλεση του “Dominion”, το “Sandstorm” είναι η εισαγωγή που ακούγεται στο ομώνυμο, ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΟ video clip, παιγμένη αποκλειστικά από σαξόφωνο, ενώ το “Ozymandias” είναι το τραγούδι παιγμένο από την ανάποδη, κάνοντας πλάκα στους χομπίστες της εποχής, που έψαχναν να βρουν κρυμμένα μηνύματα σε διάφορα τραγούδια. Μιλώντας για το video clip, γυρίστηκε στην Ιορδανία και μάλιστα, οι ντόπιοι που συμμετέχουν ερωτεύθηκαν σε τέτοιο βαθμό τη Morrison, με αποτέλεσμα να προσφέρουν σαν αντάλλαγμα στον παρτενέρ της δύο καμήλες, προκειμένου να καταλήξει σύζυγος κάποιου τυχερού!

12. Emma: Σημειολογικά, αυτή είναι η τελευταία, επίσημη διασκευή που έχουν κάνει οι TSOM. Οι πρώτες, ζωντανές εκτελέσεις της υπήρχαν από το 1983, την εποχή δηλαδή που ήταν ο Wayne Hussey συνοδοιπόρος του Eldritch, ενώ ήταν να συμπεριληφθεί και σε ένα ΕΡ διασκευών, μαζί με το “Knockin’ on heaven’s door” του Bob Dylan, που επίσης είχαν ερμηνεύσει ουκ ολίγες φορές επί σκηνής. Η αυθεντική εκτέλεση ήταν και το πρώτο single από το ντεμπούτο άλμπουμ των HOT CHOCOLATE “Cicero park” του 1974. Ο τραγουδιστής τους (και μακαρίτης πλέον) Errol Brown έγραφε τακτικά τραγούδια-εξομολογήσεις για την τότε αγαπημένη του σύζυγο Emma (ή Emmalene, και όσο άνηκε στι ς τάξεις τους και σαν solo artist. Όσο και αν ισχυρίζεται η Morrison ότι τη διαφορά έκαναν οι μπασογραμμές της και η κιθάρα που χρησιμοποιούσε κατά την θητεία της στους GUN CLUB (γελάει ο κόσμος), η single edition έχει απειροελάχιστες διαφοροποιήσεις από τις live editions που υπάρχουν στα διάφορα bootlegs. Fun fact: Το δίδυμο Hussey/Adams φρόντισε να διαιωνίσει την κόντρα του με τον Eldritch, χρησιμοποιώντας ΑΥΤΟΥΣΙΑ την εισαγωγή αυτής της διασκευής, στο ομώνυμο τραγούδι του “Another fall from grace” album των THE MISSION, πίσω στο κοντινό 2016…

Γιώργος Κόης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here