Πωλήσεις δίσκων και… ΜETALLICA

0
74

Πριν λίγες μέρες έγινε αναφορά στις πωλήσεις του νέου δίσκου των ΜETALLICA, “Hardwired… To self-destruct”, το οποίο και έφτασε τις 500.000 πωλήσεις μέσα στο 2017, ενώ τους δύο τελευταίους μήνες του 2016 όπου και κυκλοφόρησε, τουλάχιστον άλλες τόσες κι έγινε πλατινένιο στην Αμερική. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο, όμως, δεν είναι αυτό. Αν δει κάποιος τη συγκεκριμένη λίστα, θα παρατηρήσει ότι ακόμα 4 άλμπουμ των ΜETALLICA βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα. Και με πωλήσεις εφάμιλλες αλλά και καλύτερες σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη κυκλοφορία. Αυτό που κάνει ηχηρό κρότο είναι ότι το “Black album” πουλάει ακόμα και πουλάει καλά. Πριν κάμποσο καιρό και ο Σάκης Φράγκος είχε αναφερθεί στο συγκεκριμένο παράδειγμα με στοιχεία που πραγματικά συγκλονίζουν. Τι είναι, όμως, αυτό που κάνει τους ΜETALLICA τόσο ξεχωριστούς ανάμεσα σε όλα τα μεγαθήρια του metal ή και του rock αν θέλετε γενικότερα;

Καλώς ή κακώς οι ΜETALLICA είναι ένας από τους κορυφαίους οργανισμούς παγκοσμίως. Θα μπορούσα να το θέσω και σαν μια άκρως κερδοφόρα επιχείρηση, από τις μεγαλύτερες του πλανήτη, καθώς αρκετές οικογένειες καταφέρνουν και ζουν εξαιτίας τους. Οτιδήποτε φέρει το λογότυπο της μπάντας προκαλεί πανικό και είναι must have για πολύ κόσμο. Το θέμα είναι ότι σε μια εποχή που το streaming και το download έχει γίνει δεύτερη φύση του ακροατή, οι ΜETALLICA με έναν μοναδικό τρόπο καταφέρνουν να γίνονται «χρυσοί» για πλάκα. Έχουν το κοκαλάκι της νυχτερίδας; Γράφουν καλή μουσική; Έχουν εξαιρετικό management; Θεωρώ ότι τα έχουν και τα τρία. 

Παρατηρούμε ότι το κάθε συγκρότημα προσπαθεί να τραβήξει τον οπαδό με διάφορους τρόπους το διάστημα πριν την κυκλοφορία ενός δίσκου. Είτε με τον παραδοσιακό τρόπο του βίντεο είτε με κάτι καινοτόμο. Καινοτόμα ήταν και η κίνηση των AVENGED SEVENFOLD να κυκλοφορήσουν το “The stage” χωρίς να ανακοινώσουν την ημερομηνία. Το παρουσίασαν πρώτη φορά ζωντανά στην ταράτσα των γραφείων της Capitol Records σε live streaming. Η απάντηση των ΜETALLICA ξέρουμε όλοι πια ήταν. Βίντεο για ΚΑΘΕ τραγούδι του δίσκου. Προσοχή! Όχι lyric βίντεο. Κανονικό, κανονικότατο! Με κομπάρσους, με τους ίδιους, κάθε κομμάτι του δίσκου ήταν και μια μικρή ταινία. Το αποτέλεσμα; Ο κόσμος είχε ακούσει όλο το άλμπουμ βλέποντας τα βίντεο. Γιατί, λοιπόν, να μη το αγοράσει; Θυμούνται οι παλαιότεροι το ντόρο με τους κουρεμένους «4 καβαλάρηδες» και το νέο, για την εποχή, λογότυπο των ΜETALLICA. Όλοι μπήκαν στον πειρασμό να δουν ποιοι ήταν αυτοί οι κουρεμένοι τύποι κάτω από το, ίσως πιο διάσημο λογότυπο της μουσικής. Ήταν δεδομένο ότι οι πωλήσεις θα ήταν κορυφαίες για μία ακόμα φορά. Είχαν γίνει household όνομα λίγα χρόνια πιο πριν με την κυκλοφορία του απόλυτου “Metallica”. 

Ελάχιστες μπάντες ζουν από τις πωλήσεις των δίσκων τους, δυστυχώς για τη μουσική, και φυσικά όλοι ξέρουμε ποιες είναι. Το metal σιγά σιγά αρχίζει και φθίνει, δεν είναι έτσι όπως το θυμόμαστε και έτσι όπως το έζησαν οι μεγαλύτεροι σε ηλικία. Το νέο κοινό, αν και διψασμένο αν ακούσει μουσική, στους πέντε δίσκους που θα πάει να αγοράσει οι τρεις θα είναι καινούργιοι, οι άλλοι δύο θα είναι παλαιότεροι και σίγουρα ο ένας από τους δύο θα είναι το “Black album”. Θα μου πεις εκεί είσαι και τους βλέπεις τι αγοράζουν; Όχι φίλε μου, δεν το βλέπω. Το αφουγκράζομαι όμως όταν βλέπω ότι το συγκεκριμένο άλμπουμ πουλάει στις μέρες μας κάτι παραπάνω από 100.000 αντίτυπα ΜΟΝΟ στην Αμερική. Για αντιληφθείς για τι μέγεθος μιλάμε το “Cryptic writings” των MEGADETH που ομολογουμένως είναι ένας πάρα πολύ καλός δίσκος έφτασε μέχρι τα 850.000 αντίτυπα εκείνο τον καιρό. Και για να στο κάνω ακόμα πιο λιανά, οι IRON MAIDEN έχουν πουλήσει ΣΕ ΟΛΗ τους την καριέρα περίπου 85.000.000 δίσκους. Το “Metallica” μόνο του πάνω από 35.000.000 και προχωράει ακάθεκτο για μεγαλύτερα νούμερα.

Προσοχή, δεν εκθειάζω τους ΜETALLICA. Σύγκριση γίνεται για τις πωλήσεις που πάντα η μία της άκρη θα είναι αυτή η μπάντα και αυτός ο δίσκος. Γιατί ήταν ο δίσκος που δουλεύτηκε όσο λίγοι μέχρι εκείνη την εποχή. Γιατί ο Bob Rock καθόταν με ψαλίδι και κόλλα για να κάνει “Copy-paste” το καλύτερο παίξιμο από κάθε σημείο σε κάθε τραγούδι της μπάντας, για να μπορείς εσύ μετά να λες «Πω ρε μάγκα άκου ήχο» αλλά και να το κατακρίνεις επειδή γίνανε «φλώροι» παίζοντας straight forward heavy metal και όχι το αγαπημένο σου thrash. Γιατί είναι το άλμπουμ σημείο αναφοράς όπως και να το κάνουμε. Γιατί ρε δγιάολε, είχε γίνει χρυσό πριν καν κυκλοφορήσει. Γιατί όταν οι άλλες μπάντες το 1991 βγάζανε μία ανακοίνωση και ένα βίντεο, οι METALLICA έκαναν το μεγαλύτερο listening session στην ιστορία της μουσικής, μαζεύοντας 20.000 στο Madison Square Garden της Νέας Υόρκης. Τι δε μπορείς να καταλάβεις. Ξεφεύγω, όμως και επανέρχομαι. 

Οι πωλήσεις είναι το ζητούμενο για κάθε συγκρότημα. Ναι, έχουν πέσει κατά πολύ αλλά εκτιμώ ότι η καλή μουσική πουλιέται και αγοράζεται. Ο κόσμος αγοράζει και πάντα θα αγοράζει. Ειδικά με την επαναφορά του βινυλίου αρκετές εταιρίες έχουν πάρει μια σχετική ανάσα καθώς βλέπει είτε τους συλλέκτες είτε τους ρετρολάγνους να αγοράζουν τους δίσκους. Υπάρχει και η κατηγορία της αγοράς λόγω μόδας αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. 

Από την άλλη σκέφτομαι αν θα μπορέσει να κάνει κάποια μπάντα τόσο μεγάλο κρότο και να δούμε παραπλήσιες πωλήσεις. Θυμάμαι κάποτε τους SYSTEM OF A DOWN, τους TOOL, τους SLIPKNOT και τελευταία τους VOLBEAT να μετράνε κάποια εκατομμύρια πωλήσεων. Η παρατήρησή μου; ΚΑΜΙΑ από τον κλασικό ήχο, μα καμία. Οι μόνοι που κρατάνε τη σημαία του κλασικού είναι οι λατρεμένοι μου Άγγλοι. Μετά το χάος. Δε παραπονιέμαι όμως γιατί δίπλα σε αυτές τις μπάντες ο νέος οπαδός θα μάθει και θα εκτιμήσει, έτσι πιστεύω.

Επανέρχομαι στον τίτλο «Πωλήσεις δίσκων και… ΜETALLICA». Όλα θα συγκρίνονται γύρω από τη συγκεκριμένη μπάντα, είναι αναπόφευκτο. Τα συγκροτήματα που παρουσιάζουν ένα “X” marketing τα βλέπουμε να βρίσκονται στις υψηλές θέσεις συνδυάζοντας παράλληλα και καλή μουσική, παράδειγμα οι GHOST. Πάντα θα υπάρχει κάποιος που θα κάνει το παραπάνω βήμα στη μουσική και τον τρόπο που την σερβίρει και πάντα θα υπάρχει ο καταναλωτής που θα ζυγίζει και θα αγοράζει. Μπορεί οι νέες κυκλοφορίες να μην έχουν την απήχηση του “Black album” αλλά σημασία έχει ότι έχουν. Τα στοιχεία του παρελθόντος και οι κινήσεις του παρόντος χτίζουν την επιτυχία του μέλλοντος. Και οι ΜETALLICA ξέρουν να το κάνουν πολύ καλά αυτό δείχνοντας τον δρόμο στις νέες φουρνιές συγκροτημάτων να τον ακολουθήσουν. 

Ντίνος “Benjamin Breeg” Γανίτης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here