ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Europe” – EUROPE
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1983
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Epic
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: EUROPE, Erik Videgård, Thomas Erdtman
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά — Joey Tempest
Κιθάρες — John Norum
Μπάσο — John Leven
Κρουστά — Tony Reno
Όταν σκέφτομαι ότι έχουν περάσει 40 χρόνια από την έκδοση του πρώτου δίσκου των EUROPE αισθάνομαι ένα ρίγος αλλά και μια μοναδική νοσταλγία. Ως προς το ρίγος, ο λόγος είναι ότι οι EUROPE του τότε, με τους EUROPE του σήμερα ελάχιστα διαφέρουν, παίζουν και τραγουδούν με το ίδιο πάθος και την ίδια αγάπη για την μουσική που λάτρευαν ως έφηβοι. Για τη νοσταλγία δεν χρειάζονται πολλά λόγια, τα 80s που αγαπήσαμε κι ένα συγκρότημα που μας ταξίδεψε εκείνη τη δεκαετία.
Το “Europe” ήταν η επιβράβευσή του συγκροτήματος για την νίκη τους στον διαγωνισμό Rock-SM τον οποίο κέρδισαν ανάμεσα σε 4.000 συμμετέχοντες! Την ίδια στιγμή οι δύο ορθοστάτες του συγκροτήματος, Joey Tempest και John Norum κερδίζουν τα βραβεία ως καλύτερος τραγουδιστής και καλύτερος κιθαρίστας αντίστοιχα. Καμία έκπληξη εδώ, αμφότεροι τρομερά ταλαντούχοι. Η ηχογράφηση του album ξεκίνησε το 1982 με ένα πολύ μικρό budget που ανέρχονταν στις 100.000 κορώνες (περίπου 14000 δολάρια). Βασίστηκε κυρίως σε υλικό που το συγκρότημα είχε ήδη έτοιμο από την εποχή που ονομάζονταν FORCE και τριγύριζε στην Σουηδία σε μια demo κασέτα.
Ο δίσκος έχει οκτώ συνολικά τραγούδια με τα περισσότερα να προέρχονται από την περιβόητη demo κασέτα που προανέφερα. Περιλαμβάνει κι ένα instrumental κομμάτι, το “Boyazont”, το οποίο έγραψε ο John Norum μαζί με τον φίλο του Eddie Meduza και ασφαλώς δείχνει το πόσο ταλέντο διέθετε ο 19χρονος τότε Norum. Τα περισσότερα τραγούδια μουσικά δένουν πάνω στις επιρροές που είχαν τα μέλη των EUROPE και κυρίως σε συγκροτήματα όπως οι THIN LIZZY, UFO, DEEP PURPLE. Το μουσικό τους ύφος είναι στην πλειοψηφία καθαρόαιμο hard rock με αρκετά δυναμικό στυλ όπως στα αγαπημένα “In the future to come”, “Farewell” (όπου ο Tempest τραγουδάει σαν το είδωλο του Phil Lynott), “Children of this time” αλλά και στον δυναμίτη του album “Memories”. Ασφαλώς υπάρχουν και πιο αργά κομμάτια όπως το επικό “King will return” στο οποίο ο Tempest δίνει ρέστα αλλά και η δυναμική μπαλάντα “Words of wisdom”.
Στο σύνολο του ο δίσκος είναι ένα εξαιρετικό ντεμπούτο για τους ταλαντούχους EUROPE. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως πολλά παιδαρέλια στη Σουηδία, μια χώρα όπου οι ABBA και η pop μουσική έπαιζαν … μονότερμα, ξεκίνησαν να ακούνε ντροπαλά hard rock εξαιτίας αυτού του δίσκου. Μουσικά και στιχουργικά μπορεί να μην αγγίζει την τελειότητα του “Wings of tomorrow” αλλά αναμφίβολα αποτελεί το θεμέλιο για την μετέπειτα μουσική τους καριέρα. Εξακολουθεί να παραμένει λίγο “υποτιμημένο”, ακόμη και από το ίδιο το συγκρότημα που πλέον ξεχνάει να παίξει έστω κι ένα τραγούδι στις συναυλίες του από το “Europe”. Κερδίζει λοιπόν επάξια τον τίτλο του “κρυμμένου διαμαντιού”.
Did you know that:
- Διοργανωτής του Rock-SM ήταν ο Thomas Erdtman, ιδιοκτήτης της HOT Records. Σκοπός του ήταν να βρει συγκροτήματα από τα οποία θα μπορούσε να βγάλει αρκετά χρήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι έγινε manager των EUROPE με καταστροφικά αποτελέσματα για το συγκρότημα το οποίο εκμεταλλεύτηκε οικονομικά στο έπακρο.
- Μετά τον διαγωνισμό, ο Erdtman ζήτησε από τους EUROPE να υιοθετήσουν ένα πιο pop στυλ στον ήχο τους και να κόψουν τα μαλλιά!!! Ο Norum έθεσε βέτο και τελικά κάτι τέτοιο δεν έγινε. Ως προς τον ήχο βέβαια θα λέγαμε πως μάλλον πήρε αναβολή.
- Το συγκρότημα δεν έστειλε ποτέ την κασέτα για τον διαγωνισμό. Θεωρούσαν πως το υλικό δεν ήταν «ακόμη καλό». Τελικά την έστειλε κρυφά η τότε φιλενάδα του Joey Tempest!
- O δίσκος είχε επιτυχία στην Ιαπωνία καθώς ο δημοσιογράφος Masa Itoh που κάλυπτε μουσικό ρεπορτάζ επισκέφτηκε το Λονδίνο και αγόρασε τυχαία τον δίσκο. Του άρεσε τόσο που τον έδωσε στον ιδιοκτήτη της Victor Records και ο οποίος αποφάσισε σε συμφωνία με τον Erdtman να τον κυκλοφορήσει στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου.
- Για να ενισχυθεί η κυκλοφορία του δίσκου στην Ιαπωνία, το συγκρότημα έκανε ένα video clip για το “In the future to come”. Το συγκρότημα τραγουδάει σε κάτι που μοιάζει με χιονισμένο τοπίο με την διαφορά ότι το χιόνι που βλέπουμε ήταν θρυμματισμένο σαπούνι!
- Το αρχικό εξώφυλλο με τα μέλη του συγκροτήματος ήταν ιδέα του αδερφού του Tony Reno. Το εξώφυλλο που βρίσκουμε σήμερα στο CD ήταν αυτό που σχεδιάστηκε για την έκδοση στην Ιαπωνία και απεικονίζει τον ναό του Αγίου Καρόλου στην Βιέννη της Αυστρίας αλλά και το άγαλμα “Άγγελος με σφουγγάρι” που βρίσκεται στην γέφυρα Ponte Sant’Angelo στην Ρώμη της Ιταλίας.
- Ήταν τόσο σφιχτό το budget για την παραγωγή του δίσκου που το “Boyazont” ηχογραφήθηκε σε 30 μόλις λεπτά!
- Το συγκρότημα έκανε σχεδόν μόνο του την παραγωγή με μια μικρή βοήθεια από τους Erik Videgård και Thomas Erdtman. Ο λόγος; Δεν υπήρχαν ηχολήπτες και παραγωγοί στην Σουηδία που να έχουν γνώσεις για οτιδήποτε άλλο εκτός από pop μουσική.
Νίκος Ανδρέου