ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “M-16” – SODOM
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2001
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Steamhammer/SPV
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Harris Johns
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά/Μπάσο – Tom Angelripper
Κιθάρα – Bernemann
Drums – Bobby Schottkowski
Τα μέσα της δεκαετίας του ‘90 ήταν μία δύσκολη περίοδος για το γερμανικό thrash metal (και όχι μόνο, φυσικά) με τη συντριπτική πλειοψηφία των συγκροτημάτων να κυκλοφορούν ανέμπνευστους δίσκους πολλοί εκ των οποίων, μάλιστα, δεν «κουβάλαγαν» καν την ηχητική ταυτότητα που χαρακτήριζε το εκάστοτε σχήμα. Οι SODOM δεν αποτέλεσαν εξαίρεση και οι οπαδοί τους έπρεπε να περιμένουν μέχρι το 1999 και το πολύ καλό “Code red” για να αναθαρρήσουν αλλά η ολική επαναφορά θα σημειωνόταν δύο χρόνια μετά και το εκπληκτικό “M-16”! Μιλάμε για το δίσκο εκείνο που θύμισε σε όλους μας τις ένδοξες μέρες της περιόδου 1987-1990 και αποτελεί μόνιμη απορία μου γιατί δεν μνημονεύεται συχνότερα από τους thrashers εκεί έξω!
Αυτό που πραγματικά συγκλονίζει στο “M-16” είναι η μοναδική ποιότητα των συνθέσεων αφού χωρίς κανένα απολύτως ίχνος υπερβολής δεν υπάρχει ούτε ένα filler στο tracklist. Προσωπικά, είχα να δω κάτι τέτοιο από τους SODOM από το “Better off dead” οπότε καταλαβαίνετε την ευχάριστη έκπληξή μου. Επιπλέον, υπάρχει μία έντονη αίσθηση της μελωδίας και μία ποικιλομορφία στις συνθέσεις που φέρνουν αναμνήσεις από την εποχή που ο Blackfire ήταν στο συγκρότημα. Δηλαδή, πέρα από τους καταιγιστικούς thrash ύμνους (βλ. “I am the war”, “Lead injection”, “Minejumper” κ.α.) διακρίνουμε ορισμένες πιο mid-tempo στιγμές οι οποίες αποτελούν και τα απόλυτα highlights του δίσκου. Μιλάμε για τα κλασικά “Napalm in the morning”, “Among the weirdcong”, “Genocide” και φυσικά το ομώνυμο κομμάτι.
Εντυπωσιακή είναι η παραγωγή του Harris Johns ο οποίος βγάζει τον καλύτερο εαυτό της τριάδας Angelripper/Bernemann/Schottkowski με έναν ήχο που σε κολλάει στον τοίχο με τον όγκο του. Δεν χρειάζεται, νομίζω, να κάνουμε ειδική αναφορά στην εν γένει θεματολογία του δίσκου αφού ο Angelripper παίζει…εντός έδρας μπάλα με το στιχουργικό περιεχόμενο περί πολέμου και ειδικότερα για το Βιετνάμ. Η συνέχεια για τους SODOM υπήρξε εξίσου χορταστική για τους fans των Γερμανών καθώς μπορεί να χρειάστηκαν 5 ολόκληρα χρόνια για να ακούσουμε νέο υλικό (με τον εξαιρετικό ομώνυμο δίσκο) αλλά στο ενδιάμεσο βγήκε ένα live άλμπουμ και το πρώτο μέρος του φανταστικού DVD “Lords of Depravity” που μέχρι σήμερα αποτελεί οδηγό για το πως θα πρέπει να παρουσιάζονται τα μουσικά documentaries.
Τέλος, θα ήταν παράλειψη αν δεν τονίζαμε πόσο ταίριαζε το εξώφυλλο του πολύπειρου Axel Hermann με το περιεχόμενο του “M-16”. Μέχρι και σήμερα το όλο πακέτο του “M-16” συγκαταλέγεται δικαίως ανάμεσα στις κορυφαίες δισκογραφικές στιγμές όλων των Sodomaniacs σε όλο τον κόσμο. Είστε ένας από αυτούς;
Did you know that:
- To κομμάτι που κλείνει το δίσκο με τίτλο “Surfin’ bird” είναι διασκευή από ένα garage αμερικάνικο συγκρότημα της δεκαετίας του 60, τους THE TRASHMEN.
- H εισαγωγή στο “Napalm in the morning” προέρχεται από την ταινία του Francis Ford Copolla “Apocalypse now” του 1979. Πιο συγκεκριμένα από την ατάκα του Robert Duvall: “I love the smell of napalm in the morning”
- Η περιορισμένη digipack έκδοση του CD έχει άλλο εξώφυλλο και 2 bonus tracks (“Witching metal”, “Devils attack”) από το demo του 1982 “Witching metal” και το demo του 1983 “Victims of death” αντίστοιχα. Φέτος η BMG θα επανακυκλοφορήσει σε διάφορες εκδόσεις το δίσκο για τον εορτασμό των 20 χρόνων από την αρχική κυκλοφορία του.
Σάκης Νίκας