A day to remember… 12/6 [PARADISE LOST]

0
416
Lost


















Lost

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ:  “Draconian times ” – PARADISE LOST
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1995
ΕΤΑΙΡΙΑ: Music for Nations
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Simon Efemey
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Nick Holmes – Φωνητικά
Gregor Mackintosh – Κιθάρες
Aaron Aedy – Κιθάρες
Steve Edmondson – Μπάσο
Lee Morris – Τύμπανα

Το 1995, οι Άρχοντες της μελαγχολίας PARADISE LOST κυκλοφορούν το “Draconian times”, έναν δίσκο που έμελλε όχι μόνο να σηματοδοτήσει την κορύφωση της δημιουργικής τους πορείας, αλλά και να μείνει στην ιστορία ως ένα από τα πιο εμβληματικά άλμπουμ του gothic metal, του παρακλαδιού που οι ίδιοι ουσιαστικά δημιούργησαν, συνεχίζοντας να το επηρεάζουν καθοριστικά ως και σήμερα. Ερχόμενοι από την ήδη εξαιρετική κυκλοφορία που ακούει στο όνομα “Icon” του 1993, η μπάντα καταφέρνει με το “Draconian times” να δημιουργήσει ένα άλμπουμ γεμάτο δραματικότητα, μελαγχολία και ατμόσφαιρα, εδραιώνοντας τον ρόλο της ως θεμελιώδης πυλώνας του ευρωπαϊκού σκοτεινού ήχου της δεκαετίας του ’90. Ο δίσκος αυτός δεν είναι απλώς ένα ακόμα βήμα προόδου, είναι ένα μείγμα μελαγχολίας και δύναμης, μια τέλεια ισορροπία μεταξύ μεταλλικής οξύτητας και γοτθικής σκοτεινιάς.

Μία από τις πιο αξιοσημείωτες αλλαγές που συνέβησαν πριν την κυκλοφορία του “Draconian times” ήταν η αντικατάσταση του drummer, καθώς ο Matthew Archer αποχώρησε μετά το “Icon”, δίνοντας τη θέση του στον Lee Morris. Η συνεισφορά του Morris αποδείχτηκε καθοριστική, καθώς η σταθερότητα και ο δυναμισμός του στα τύμπανα έδωσαν νέα ώθηση στο συγκρότημα, επιτρέποντας μια πιο δομημένη και «καθαρή» προσέγγιση στον ήχο τους. Εκεί που το Icon είχε ακόμη στοιχεία του doom/death παρελθόντος τους, το “Draconian times” σηματοδοτεί την πλήρη στροφή προς ένα πιο ώριμο και επικό gothic metal ήχο, χωρίς ωστόσο να χάνει τη σκοτεινή ουσία που χαρακτήριζε πάντα τη μπάντα.

Το άλμπουμ είναι γεμάτο με κομμάτια που όχι μόνο ξεχωρίζουν, αλλά στέκονται ακόμα και σήμερα ως πρότυπα σύνθεσης για το είδος. Από το εναρκτήριο “Enchantment”, που με την στοιχειωτική εισαγωγή του και την επιβλητική του ανάπτυξη εισάγει ιδανικά τον ακροατή στο σύμπαν του δίσκου, έως το “Forever failure”, ένα κομμάτι που αποτυπώνει με τον πιο εκφραστικό τρόπο τη βαθιά ανθρώπινη απόγνωση, οι PARADISE LOST ξεδιπλώνουν την ωριμότητά τους με κάθε μέσο. Οι κιθάρες των Greg Mackintosh και Aaron Aedy πλέκουν μια μελαγχολική συμφωνία, ενώ τα φωνητικά του Nick Holmes φτάνουν σε νέα επίπεδα εκφραστικότητας, αποτυπώνοντας απόγνωση, θυμό, αλλά και θλίψη, χωρίς την ανάγκη ακραίων φωνητικών, όπως στο παρελθόν.

Κομμάτια όπως το “The last time” και το “Hallowed land” αποτελούν ύμνους του γοτθικού metal. Το πρώτο, πιο «πιασάρικο» και άμεσο, κατάφερε να φέρει τους PARADISE LOST σε ένα ευρύτερο κοινό, χωρίς να θυσιάσει την ποιότητα ή την καλλιτεχνική τους ταυτότητα. Το δεύτερο, με το μελαγχολικό riff και τους στίχους γεμάτους αμφιβολία και υπαρξιακή αναζήτηση, αποτελεί μία από τις πλέον σημαντικές στιγμές του δίσκου. Άλλα κομμάτια όπως το “Shadowkings” (του οποίου το όνομα κατέληξε να είναι ένα από τα «παρατσούκλια» της μπάντας) και το “Elusive cure” συνεχίζουν στο ίδιο μοτίβο, χωρίς ποτέ να επαναλαμβάνονται ή να γίνονται προβλέψιμα. Η ποικιλία στην ενορχήστρωση και η ισορροπία ανάμεσα στη δυναμική και τη μελαγχολία καθιστούν κάθε ακρόαση μια ξεχωριστή εμπειρία.

Δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για το “Draconian times” χωρίς να αναγνωρίσει την απόσταση που έχουν διανύσει οι PARADISE LOST από τις μέρες του “Gothic” και του “Lost Paradise”. Από το ακατέργαστο doom/death των πρώτων χρόνων, έχουν εξελιχθεί σε δημιουργούς περίτεχνης, λυρικής και βαθιά συναισθηματικής μουσικής, που διατηρεί τη βαριά ατμόσφαιρα, αλλά την ενδύει με καθαρότερες γραμμές, μελωδικές εμπνεύσεις και στιχουργικό βάθος. Δεν πρόκειται για απλή εμπορική στροφή, αλλά για μια φυσική ωρίμανση που ήρθε μέσα από την εμπειρία, τη φιλοδοξία και την εσωτερική αναζήτηση του συγκροτήματος. Το “Draconian times” είναι η ζωντανή απόδειξη ότι το metal μπορεί να είναι σκοτεινό αλλά και ευαίσθητο, βαρύ αλλά και εύθραυστο.

Ένα ακόμη στοιχείο που καθιστά το “Draconian times” τόσο σπουδαίο είναι η εξαιρετική του παραγωγή, την οποία ανέλαβε ο βρετανός παραγωγός Simon Efemey. Η καθαρότητα του ήχου, ο τρόπος που δόθηκε χώρος στην κάθε κιθάρα να «αναπνεύσει», τα λεπτομερώς δουλεμένα τύμπανα και η τοποθέτηση της φωνής του Holmes στο επίκεντρο, αποδεικνύουν πως ο δίσκος δεν στηρίζεται μόνο στην έμπνευση, αλλά και στην απόλυτη προσοχή στη λεπτομέρεια. Επιπλέον, το εξώφυλλο του δίσκου, σκοτεινό, δημιουργικά άψογο, συμπληρώνει ιδανικά την ατμόσφαιρα που διατρέχει το άλμπουμ. Η συνολική αισθητική του “Draconian times” είναι ενοποιημένη, συνειδητή και αδιαπραγμάτευτη. Δεν υπάρχουν ρήγματα ούτε υπαναχωρήσεις, και αυτό το καθιστά όχι μόνο ένα εξαιρετικό άκουσμα, αλλά και ένα έργο τέχνης με ενιαία ταυτότητα.

Σχεδόν σαράντα χρόνια μετά την ίδρυση της μπάντας και τρεις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του “Draconian times”, το άλμπουμ αυτό παραμένει αξεπέραστο. Στεκόμενο σαν φάρος στο πάνθεον της αυθεντικής γοτθικής σκηνής, έχει επηρεάσει αμέτρητους καλλιτέχνες και συνεχίζει να συγκινεί νέους ακροατές. Η απόφαση των PARADISE LOST να το εκτελέσουν ολόκληρο σε περιοδείες χρόνια αργότερα επιβεβαιώνει την ιδιαίτερη θέση που κατέχει τόσο στην καρδιά των μελών της μπάντας όσο και στην καρδιά των οπαδών. Το “Draconian times” δεν είναι απλά ένας «δίσκος-σταθμός». Είναι ένας κόσμος από μόνος του, ένας καμβάς συναισθημάτων, μια κατάθεση ψυχής που όρισε και συνεχίζει να ορίζει το τι μπορεί να σημαίνει πραγματικά PARADISE LOST.

Φανούρης Εξηνταβελόνης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here