ANGRA – “Temple of guests”

0
811
Angra
Photo by Marcos Hermes
Angra
Photo by Marcos Hermes

Την Τετάρτη 20/3, εμφανίζονται στο Κύτταρο οι Βραζιλιάνοι ANGRA, 19 χρόνια μετά το τελευταίο live τους για την περιοδεία του “Temple of shadows”. Μαζί τους, θα παίξουν οι Ολλανδοί prog metallers, ELEGY και οι «δικοί μας», SILENT RAGE. Ο Σάκης Φράγκος, θυμήθηκε τα τραγούδια της δισκογραφίας των ANGRA που έχουν special guests και μας τα παρουσιάζει, αφού όλα τους, έχουν κάτι ξεχωριστό να μας πουν…

Never understand” (“Angels cry”, 1993)
Ντεμπούτο των ANGRA και ξεκινάμε με δεδομένο ότι σε όλον το δίσκο, έπαιξε ως session μουσικός, ο Alex Holzwarth, όλα τα ντραμς. Οπότε δεν τον συμπεριλαμβάνουμε στο αφιέρωμά μας. Στο συγκεκριμένο τραγούδι, έχουμε κιθαριστικά σόλο από τρεις (3!!!) διαφορετικούς κιθαρίστες! Όχι, ότι πιο συνηθισμένο, αλλά στην περίπτωσή μας, μάλλον ταίριαξε πολύ εύκολα. Αφού ο ένας (Sascha Paeth) ήταν και παραγωγός του δίσκου, ενώ ο Kai Hansen με τον Dirk Schachter, που τότε έπαιζαν μαζί στους GAMMA RAY, μάλλον δεν ήταν δύσκολο να βρεθούν, αφού οι κιθάρες γράφτηκαν στο στούντιο του Kai Hansen!!! Ωραίο τραγούδι, μάλλον όμως με λίγο μεγαλύτερη διάρκεια απ’ όσο έπρεπε και απρόσμενες αλλαγές που δίνουν ενδιαφέρον. Μέρος ενός θρυλικού ντεμπούτου για το prog/power ή power/prog metal. Ο Γιώργος Κουκουλάκης, τα λέει με το νι και με το σίγμα στο worst to best.

Wuthering heights” (“Angels cry, 1993)
Μπορεί το “Stranger things” να έκανε «μόδα» και πάλι την Kate Bush, το 1993 όμως, δεν ήταν και το πιο συνηθισμένο πράγμα, μία metal μπάντα να κάνει διασκευή της. Όταν όμως έχεις τον Andre Matos πίσω από το μικρόφωνο, μπορείς να κάνεις «παπάδες». Και οι ANGRA δοκίμασαν, πάρα πολύ πετυχημένα, αυτή τη διασκευή. Στο συγκεκριμένο τραγούδι, τα ντραμς, έπαιξε ο Thomas Nack, τότε ντράμερ των GAMMA RAY (τον οποίο, για τον ίδιο λόγο με το “Never understand”, μάλλον δεν δυσκολεύτηκαν να βρουν), με τη «δικαιολογία», ότι ήταν μεγάλος οπαδός της Bush και μπορούσε να παίξει πάρα πολύ καλά το τραγούδι… Το αφήνω ασχολίαστο, λες και ο Holzwarth, που έπαιζε τα άλμπουμ των SIEGES EVEN, δεν μπορούσε να παίξει αυτό… Παμ!

The temple of hate” (“Temple of shadows”, 2004)
21 χρόνια μετά το “Angels cry”, οι Βραζιλιάνοι χρησιμοποιήσαν άλλον (ή μάλλον «άλλους», όπως θα δούμε παρακάτω) καλεσμένους. Τέσσερις στούντιο δίσκους μετά, στο concept που έγραψε ο Rafael Bittencourt, στο κομμάτι “The temple of hate”, τα φωνητικά με τον Edu Falaschi (που ενώ στο στούντιο είχε φωνάρα, στις συναυλίες, μάλλον έτρωγε κράξιμο όπως φαίνεται), μοιράστηκε ο Kai Hansen. Αυτή τη φορά δεν χρειάστηκε να γράψουν στο στούντιό του, όμως κάθε φορά που ακούω το κομμάτι, με πιάνει τρέλα! Μιλάμε για ασύλληπτο υπερέπος, που αν ήταν στο “Holy land”, θα είχε τη δημοφιλία του “Nothing to say”. Κι αυτός ο Kai ρε παιδάκι μου, ανοίγει το στόμα του και πάμε όλοι σπίτια μας… Τι τραγούδαρος!

Winds of destination” (“Temple of shadows”, 2004)
Αφήστε το άλμπουμ ίδιο, κρατήστε τα σχόλια ακριβώς όπως είναι και στη θέση του Kai Hansen, βάλτε το όνομα του Hansi Kursch κι έχετε το έτερο έπος του “Temple of shadows”. Ένα power/prog αριστούργημα, μέσα από έναν δίσκο, που σε προσωπικό επίπεδο τον έχω μόνο κάτω από το μυθικό Holy land, που είναι στη δεκάδα των all-time αγαπημένων δίσκων μου. Διότι οι ANGRA έχουν βγάλει πολύ καλούς δίσκους και μετά τον Matos…

No pain for the dead” (“Temple of shadows”, 2004)
Το κομμάτι αυτό, απαιτούσε γυναικεία φωνητικά και γι’ αυτόν το λόγο επιλέχθηκε η Sabine Edelsbacher, των (μέτριων) symphonic metallers, EDENBRIDGE. Το σημείο που τραγουδά έχει μία πολύ ωραία μελωδία, το τραγούδι όμως, ΑΠΟΓΕΙΩΝΕΤΑΙ, όταν μπαίνει ο Falaschi αμέσως μετά. Αυτό το σημείο είναι ανατριχιαστικά ωραίο, ενώ και το τραγούδι είναι ξεχωριστό.

Late redemption” (“Temple of shadows, 2004)
Το όνομα του Milton Nascimento, σίγουρα δεν λέει πολλά στους Ευρωπαίους και γενικότερα στους ανθρώπους που ασχολούνται με τη rock μουσική. Ο Βραζιλιάνος τραγουδιστής, 81 ετών σήμερα, έχει κερδίσει πέντε βραβεία Grammy, οπότε, για τη Λατινοαμερικάνικη αγορά, ήταν σίγουρα ένα ΠΟΛΥ γερό χαρτί, με τους στίχους του στην Πορτογαλική γλώσσα, σε μία συνεργασία την οποία οι ANGRA την έχουν πολύ ψηλά στην εκτίμησή τους.

“Stand away” (“Angels cry 20th Anniversary Tour”, 2013)
“Stand away”… Τι τραγούδι, αλήθεια… Το 2013, έκαναν μία επετειακή περιοδεία για τα 20 χρόνια από το “Angels cry”, με πολλές και διάφορες εκπλήξεις, που αποτυπώθηκαν στο CD/DVD που αναφέρουμε. Στο συγκεκριμένο κομμάτι, τα φωνητικά έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου η Tarja Turunen, που δίνει μία άλλη, εντελώς διαφορετική, πιο συμφωνική δυναμική, στο ήδη καταπληκτικό τραγούδι.

“Wuthering heights” (Angels cry 20th Anniversary Tour”, 2013)
Τα ίδια ακριβώς ισχύουν κι εδώ. Η Tarja Turunen, πρώην τραγουδίστρια των NIGHTWISH, ερμήνευσε επί σκηνής το “Wuthering heights” της Kate Bush, με τη μαγική φωνή της, αλλά του κλου της υπόθεσης, ήταν και η συμμετοχή του Uli Jon Roth στην κιθάρα, σε μία αναπάντεχη έκπληξη, που δεν χάλασε κανέναν!!!

Secret garden” (“Secret garden”, 2015)
Έντεκα χρόνια μετά, σ’ ένα στούντιο άλμπουμ, που παραδόξως για τη χρονολογία που βγήκε, κυκλοφόρησε πρώτα στην Ιαπωνία και μετά στον υπόλοιπο κόσμο, στο ομώνυμο τραγούδι, το “Secret garden”, τα φωνητικά έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου (για πρώτη φορά) η Simone Simons των EPICA. Ένα τραγούδι που ταιριάζει απόλυτα στη φωνή της, που φυσικά είναι πολύ καλύτερη από αυτή της Edelsbacher, ενώ είναι σαφώς κι ένα πολύ μεγαλύτερο selling point (που, ας μη γελιόμαστε, είναι και το ζητούμενο σε πολλές από τις περιπτώσεις).

Crushing room” (“Secret garden”, 2015)
Πάρα πολύ ιδιαίτερο τραγούδι κι αυτό, αφού έχουμε ντουέτο ανδρικών και γυναικείων φωνητικών. Άλλα καμία σχέση με την “beauty and the beast” φάση, αφού τα αντρικά φωνητικά δεν τα κάνει ο Fabio Lione, αλλά ο κιθαρίστας Rafael Bittencourt και η Doro Pesch, που πολύ απέχει, με τη βραχνάδα στη φωνή της να συγκριθεί με τη Simons, για παράδειγμα. Άσχετο, αλλά είναι αδιανόητο σε μας, πόσο δημοφιλής είναι η Doro στη χώρα της, ακόμα και στις μέρες μας. Δυνατό selling point και αυτό, ακόμα πιο δυνατό όμως το ρεφρέν του τραγουδιού που σου καρφώνεται στο μυαλό.

Black widows web” (“Omni”, 2018)
Δεύτερο συνεχόμενο άλμπουμ με διάφορους καλεσμένος, το “Omni”, πέρασε κι αυτό κάτω από τα ραντάρ, ενώ πραγματικά δεν το άξιζε, όπως και τα περισσότερα άλμπουμ των ANGRA μετά τη «χρυσή περίοδό» τους. Στο “Black widow’s web”, τα φωνητικά μοιράζονται δύο γυναίκες. Η Sandy Lima, διάσημη Βραζιλιάνα ηθοποιός και τραγουδίστρια και η Alissa WhiteGluz, των ARCH ENEMY. Όταν έμαθα τη guest συμμετοχή της, ήθελα να δω αν δοκίμαζε η Alissa καθαρά ή brutal φωνητικά, ακούγοντας το τραγούδι, όμως, ήταν σαφές ότι χρειάζονταν την αντίθεση και οι δύο guest, κάνουν ένα ντουέτο που είναι εξαιρετικό.

War horns” (“Omni”, 2018)
Αυτό το guest, δεν το περιμέναμε κάποια χρόνια πριν. Ο Kiko Loureiro, είχε το όνομά του άρρηκτα συνδεδεμένο με τους ANGRA, όμως ευκαιρίες να παίξεις με τους MEGADETH, δεν σου δίνονται κάθε μέρα. Έτσι, στο “War horns”, μας χαρίζει ένα σόλο του, βγαλμένο από τις χρυσές του σελίδες και τις πρώτες μέρες του συγκροτήματος, δείχνοντας ότι πάντα έχει στην καρδιά του το σχήμα με το οποίο ανδρώθηκε.

Photo by Marcos Hermes

“Tide of changes – Part II”, “Here in the now” (“Cycles of pain”, 2023)
Το περσινό άλμπουμ των ANGRA, δείχνει για μία ακόμη φορά, ένα φρέσκο σχήμα, με όρεξη και δημιουργικότητα. Τα δύο τραγούδια αυτά, έχουν ως guest τη Βραζιλιάνα τραγουδίστρια Vanessa Moreno, με το πρώτο εκ των οποίων, να συμπεριλαμβάνεται στα κορυφαία τραγούδια, ενός –ούτως ή άλλως- πολύ καλού δίσκο και το έτερο να γυρίζεται πάρα πολύ πρόσφατα σε video clip.

Tears of blood” (“Cycles of pain”, 2023)
H Amanda Somerville, είναι πάντα από τις πρώτες επιλογές, όταν ένα σχήμα αποζητά γυναικεία φωνητικά σε πιο συμφωνική/οπερετική φάση, αφού οι συμμετοχές της σε rock όπερες είναι πάμπολλες, οπότε, προφανώς εκτός από φανταστική φωνή, είναι και πολύ εύκολη στις συνεργασίες της, γι’ αυτό και την προτιμούν τόσοι πολλοί καλλιτέχνες. Το “Tears of blood”, είναι κι αυτό από τις κορυφαίες στιγμές του δίσκου.

Vida seca” (“Cycles of pain”, 2023)
Τελευταίο guest, από τον διάσημο Βραζιλιάνο Lenine, που όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, τραγουδά στη μητρική του γλώσσα τα μέρη του, που συνοδεύονται από flamenco κιθάρες, που είναι πιο κοντά στα νερά του.

Ραντεβού στο Κύτταρο λοιπόν!

Σάκης Φράγκος

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here