ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ – “Demanufacture” – FEAR FACTORY
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1995
ΕΤΑΙΡΙΑ: Roadrunner
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Colin Richardson
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Burton C. Bell
Κιθάρα – Dino Cazares
Μπάσο – Christian Olde Wolbers
Τύμπανα – Raymond Herrera
Είναι κάποια άλμπουμ που ορίζουν τον ήχο και τον χαρακτήρα ενός συγκροτήματος. Για τους FEAR FACTORY, αυτό το άλμπουμ ήρθε μόλις στη δεύτερη ολοκληρωμένη τους δουλειά, με το “Demanufacture”, δύο χρόνια μετά το ντεμπούτο τους “Soul of a new machine”, όπου οι death metal καταβολές, οι industrial παλμοί και τα grind ξεσπάσματα ήταν διάχυτα.
Μετά από μία ευρωπαϊκή περιοδεία με τους BRUTAL TRUTH κι αργότερα με τους SICK OF IT ALL και BIOHAZARD στις Η.Π.Α. και αργότερα με τους SEPULTURA, οι FEAR FACTORY μπαίνουν στο studio για το επόμενο κεφάλαιο με νέο μπασίστα τον Ολλανδό Christian Olde Wolbers, πρόταση του Evan Seinfeld των BIOHAZARD.
Τα γεγονότα που συνέβησαν στο Λος Άντζελες στο πρώτο μισό των 90s – όπως η έξαρση της βίας, η εξέγερση στους δρόμους για την αστυνομική βία κατά του Rodney King, η δίκη του O.J. Simpson και τα ακραία φυσικά φαινόμενα – έδιναν την εικόνα μιας μητρόπολης που κατέρρεε. Από τα συντρίμμια της, θα έπρεπε να φτιαχτεί κάτι καινούριο, και αυτό ακριβώς εξέφραζε ο τίτλος του επερχόμενου άλμπουμ των FEAR FACTORY.
Παρά τον αρχικό ενθουσιασμό που υπήρχε στα Chicago Trax – στούντιο στο οποίο στο παρελθόν είχαν ηχογραφήσει οι MINISTRY και οι SKINNY PUPPY – η συνεργασία με τον παραγωγό Colin Richardson (NAPALM DEATH, CARCASS, BOLT THROWER) δεν ευδοκίμησε. Η «ψύχρα» στη μεταξύ τους σχέση έγινε αισθητή και στην ηχογράφηση, με αποτέλεσμα το συγκρότημα να «μετακομίσει» στη Νέα Υόρκη και στα Bearsville Studios, όπου οι BON JOVI και οι FAITH NO MORE ηχογραφούσαν τα “These days” και “King for a day… Fool for a lifetime” αντίστοιχα, στα διπλανά δωμάτια.
Εκεί, ζήτησαν τη βοήθεια του Rhys Fulber των FRONTLINE ASSEMBLY, ο οποίος – εκτός από τα πλήκτρα – ανέλαβε και τη μίξη, μαζί με τον Greg Reely. Το “Demanufacture” άρχισε να παίρνει τη μορφή που είχαν οραματιστεί εξαρχής οι FEAR FACTORY. Το μετα-αποκαλυπτικό στοιχείο του δίσκου ενισχύθηκε όταν, κατά τη διάρκεια της μίξης και του sound editing στα Enterprise Studios, το συγκρότημα είχε μονίμως ανοιχτή μια τεράστια οθόνη μπροστά στην κονσόλα, προβάλλοντας ταινίες όπως ταινίες όπως τα “Blade Runner”, “Terminator”, “Apocalypse Now” και “RoboCop”, ή έπαιζαν “Street Fighter” και “Mortal Kombat”.
Το “Demanufacture” αποτέλεσε ένα ρηξικέλευθο άλμπουμ, προκαλώντας αίσθηση από τη μέρα της κυκλοφορίας του, τον Ιούνιο του 1995. Ο επιβλητικός, κοφτός ήχος της επτάχορδης κιθάρας του Dino Cazares γίνεται ένα με το μηχανικό drumming του Raymond Herrera, ο οποίος τον ακολουθεί πιστά δημιουργώντας κάτι εξαιρετικά πρωτοποριακό για την εποχή. Οι death metal ρίζες του συγκροτήματος αποκτούν πλέον μία πιο industrial χροιά, με έντονη χρήση samples και keyboards, ενώ την ίδια στιγμή το συγκρότημα εκτονώνεται χωρίς να αποκόπτεται εντελώς από το death metal παρελθόν του.
Αυτή η εξωστρέφεια είχε ξεκινήσει ήδη από το remix EP “Fear Is the mindkiller” και την επαφή τους με την techno σκηνή κατά την παραμονή τους στην Ευρώπη. Ωστόσο, αυτός που πραγματικά ξεχώρισε μέσα από αυτή την εξέλιξη ήταν ο Burton C. Bell, χάρη στις εναλλαγές μεταξύ των brutal και καθαρών φωνητικών του. Το “Replica”, που γυρίστηκε και σε video, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του διττού ερμηνευτικού του στυλ, όπως και η διασκευή στο “Dog day sunrise” των HEAD OF DAVID, βραχύβιο συγκρότημα του Justin Broadrick των GODFLESH και άμεση επιρροή του Burton C. Bell.
Η δημοτικότητά τους εκτοξεύτηκε κατακόρυφα. Βρέθηκαν να περιοδεύουν στις Η.Π.Α. με τους MEGADETH, KORN και FLOTSAM AND JETSAM, καθώς και με τον Ozzy Osbourne, τους IRON MAIDEN και τους BLACK SABBATH, ενώ στην Ευρώπη περιόδευσαν ως headliners, με support τους MANHOLE και DRAIN. Εμφανίστηκαν στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου, όπως τα Monsters of Rock, Dynamo Open Air, Big Day Out, Roskilde και φυσικά το Ozzfest. Την ίδια χρονιά, τον Burton C. Bell επέλεξε ο τεράστιος Geezer Butler για το project του, G/Z/R, και το άλμπουμ “Plastic Planet”.
Το “Demanufacture” είναι από εκείνα τα άλμπουμ που μόνο από τα σπάργανα των 90s θα μπορούσαν να έχουν προκύψει. Παραμένει άφθαρτο, πρωτοποριακό και επιδραστικό μέχρι και σήμερα. Ένα άλμπουμ που όχι μόνο χάραξε τη μελλοντική πορεία των FEAR FACTORY, αλλά επηρέασε σε βάθος την industrial/groove/death metal σκηνή της δεκαετίας.
Did you know that:
- Κατά την περίοδο των ηχογραφήσεων του “Demanufacture” στα Bearsville Studios, οι FEAR FACTORY βρέθηκαν ανάμεσα σε δύο μεγάλα συγκροτήματα. Από τη μία οι FAITH NO MORE και από την άλλη οι BON JOVI. Όπως αποκάλυψαν μέλη των τελευταίων, η ένταση με την οποία ηχογραφούσαν οι FEAR FACTORY ήταν τόσο μεγάλη, που ο ήχος τους «πέρναγε» στα μικρόφωνα των τυμπάνων, προκαλώντας προβλήματα στην ηχογράφηση του άλμπουμ των BON JOVI, οδηγώντας τους να μετακινηθούν σε άλλο χώρο για την ηχογράφηση τους. Ο Dino Cazares θυμάται γελώντας: «Εμείς ήμασταν παιδιά της πόλης, και ξαφνικά βρεθήκαμε στο πουθενά, στα βουνά. Ευτυχώς, ταιριάξαμε περισσότερο με τους FAITH NO MORE…».
- Οι FEAR FACTORY αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα με τον παραγωγό Colin Richardson, ο οποίος δεν ενέκρινε τον ήχο της κιθάρας του Dino Cazares. Η διαφωνία κράτησε δύο εβδομάδες, χωρίς να ηχογραφηθεί ούτε ένα κομμάτι. Ο Cazares, εκνευρισμένος, αρνήθηκε να αλλάξει τον εξοπλισμό του, επιμένοντας στον δικό του ήχο. Μια μέρα, καθώς περπατούσε προς ένα μανάβικο κοντά στο στούντιο, συνάντησε τον Dr. Know από τους hardcore θρύλους, BAD BRAINS, που του έδωσε τη λύση. Σύνδεσαν την κιθάρα του Cazares σε έναν ενισχυτή του Dr. Know και τότε ο ήχος που έψαχναν εμφανίστηκε ξαφνικά, ανακουφίζοντας όλους στο στούντιο.
- Το “Demanufacture” κυκλοφόρησε σε μια εποχή όπου ο πειραματισμός ήταν ζητούμενο στη σκληρή μουσική. Είχε προηγηθεί το “Fear Is the mindkiller”, ένα remix EP που άνοιξε νέους ηχητικούς δρόμους για το συγκρότημα. Το 1997, οι FEAR FACTORY επανήλθαν με το “Remanufacture”, ένα ακόμη remix άλμπουμ που ανέδειξε την ηλεκτρονική πλευρά τους και επιβεβαίωσε τον ιδιαίτερο χαρακτήρα τους στο μεταίχμιο του metal και της techno-industrial αισθητικής.
- Το τραγούδι “Zero signal” των FEAR FACTORY περιλαμβάνεται στο soundtrack της ταινίας “Mortal Kombat” του 1995. Η instrumental εκδοχή του ακούγεται κατά τη διάρκεια της σκηνής μάχης μεταξύ των χαρακτήρων Scorpion και Johnny Cage, όταν ο Johnny Cage μεταφέρεται στον κόσμο του Scorpion.
Κώστας Αλατάς